XBM Behavioral Management

Moravian Business College Olomouc
summer 2021
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Omar Ameir, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s iracionálními manažerskými rozhodnutími způsobenými psychologicko-sociologickými důvody a ukázat jim způsoby, jak se takovým rozhodnutím vyhýbat. Stručná anotace předmětu: Málokterý spotřebitel si uvědomuje, že se při každodenních činnostech souvisejících se spotřebou a finančními operacemi dopouští špatných rozhodnutí. Proč má například každý turista tendenci při placení cizí měnou v zahraničí utrácet více, než při placení měnou vlastní v domácím prostředí? Jak je možné, že je pravděpodobnost našeho výběru jedné z pěti variant menší, než kdybychom vybírali pouze z variant tří? Proč zákazníka tíží vysoká finanční částka hrazená kreditní kartou méně, než kdyby měl stejnou sumu platit v hotovosti? A proč považuje hráč peníze vkládané do hazardních her za „jiné“, tedy ne tak cenné? Takovýchto ekonomických omylů je možné uvést mnoho. Dopouští se jich prakticky všechny subjekty ekonomického rozhodování. Podle výzkumů kvůli takovýmto chybám prodělává každý jednotlivec cca několik set korun měsíčně, tedy tisíce ročně. Veškeré tyto přehmaty zkoumá a vysvětluje relativně mladý vědní obor zvaný „behaviorální ekonomie“. Základem tohoto oboru jsou vlivy psychologie a sociologie na rozhodování ekonomických subjektů. Ten, kdo tyto vlivy pochopí, udělá první krok k tomu, aby je dokázal i ovládat. Aby bylo ale možné tyto vlivy pochopit a následně zvládat, je zapotřebí ujasnit si základní prvky řízení, které se problematikou související s behaviorální ekonomií zabývají, tedy prvky behaviorálního managementu. Předmět je orientován prakticky na konkrétní příklady iracionálního rozhodování ekonomických subjektů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení a zasazení behaviorálního managementu do systému ekonomických věd
  • 2. Měkké prvky řízení, alternativní prvky řízení
  • 3. Psychologie a sociologie a jejich role v práci manažera
  • 4. Racionální a iracionální manažerská rozhodování, psychologicko-sociologické důvody iracionálního manažerského rozhodování, řešení a zvládání psychologicko-sociologických důvodů iracionálního manažerského rozhodování
  • 5. Metody a nástroje k ovlivňování vnitřních i vnějších zákazníků
  • 6. Manipulativní manažerské metody a nástroje
  • 7. Moderní manažer (hodnocení úspěšnosti moderních manažerů pomocí ekonomických a psychologických kritérií)
  • 8. Pozitivní psychologie (aplikace moderních trendů z oblasti pozitivní psychologie k dosažení manažerských cílů)
  • 9. Moderní trendy měkkých komunikačních dovedností, etiketa komunikace manažera
  • 10. Teoretické příklady iracionálních manažerských rozhodnutí a jejich teoretické řešení
  • 11. Praktické příklady iracionálních manažerských rozhodnutí a jejich praktické řešení
  • 12. Příklady dobré praxe
Literature
    required literature
  • ARIELY, Dan. Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí: iradionální faktory v ekonomice i v životě. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-239-2. info
  • BELSKY, Gary a GILOVICH, Thomas. Proč chytří lidé dělají hloupé chyby, když jde o peníze: a jak tyto chyby napravit. Praha: Práh, 2003. ISBN 80-7252-072-5. info
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: - aktivní účast na seminářích; - zápočtový test.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms summer 2022, summer 2023, summer 2024.
  • Enrolment Statistics (summer 2021, recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/summer2021/XBM