YZEPE Basics of Economics and Business Economics

Moravian Business College Olomouc
summer 2021
Extent and Intensity
12/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Marie Dohnalová (lecturer)
Ing. Eva Jílková, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. (lecturer)
Ing. Lenka Prachařová, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Eva Sikorová, CSc. (lecturer)
Ing. Jolana Skaličková, Ph.D. (lecturer)
Ing. Michaela Perunová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Eva Sikorová, CSc.
Moravian Business College Olomouc
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Základy ekonomie a podnikové ekonomiky uvádí studenta do oblasti teorie i praxe hospodářského života a ekonomiky podniku. Zabývá se základními mikroekonomickými a makroekonomickými problémy v těsné provázanosti s řešením základních podnikových ekonomických procesů. V předmětu jsou řešeny základní problémy trhu, tržního mechanismu a jeho subjektů, na základě analýzy rozhodování spotřebitele je vysvětleno formování poptávky. S formováním nabídky je úzce spojena problematika podniku (firmy), jeho cílů a funkcí. Na základě závěrů mikroekonomické teorie jsou rozebírány výnosy, náklady a hospodářský výsledek podniku, jeho rozhodování na trhu výrobních faktorů a na trhu kapitálu, v návaznosti jsou řešeny problémy financování podniku, pracovního kapitálu a cash flow. Problematika podniku je uzavřena vysvětlením finanční analýzy jako nástroje zvyšování efektivnosti hospodaření. V rámci předmětu jsou rozebírány základní makroekonomické veličiny, agregátní poptávka a agregátní nabídka, hospodářské cykly, nezaměstnanost a inflace. Vysvětlením základů mikroekonomické a makroekonomické hospodářské politiky je dotvořen makroekonomický rámec hospodaření podniku, jeho existence a rozvoje. Cílem předmětu je v těsném propojení výkladu základů ekonomické teorie a podnikové ekonomiky formovat u studentů základní pohled na fungování ekonomického systému jako jednotného celku a dále přispívat ke zvyšování a rozvíjení úrovně ekonomického vzdělání, teoretických vědomostí, ale i metodických a praktických dovedností z oblasti hospodářského života a ekonomiky podniku.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do ekonomie a podnikové ekonomiky, trh a tržní mechanismus
    2. Rozhodování spotřebitele a utváření poptávky
    3. Základní makroekonomické problémy (makroekonomický produkt a důchod, měření výstupu)
    4. Agregátní poptávka a agregátní nabídka
    5. Hlavní projevy makroekonomické nestability (hospodářské cykly, nezaměstnanost, inflace)
    6. Stabilizační hospodářské politiky (mikroekonomické a makroekonomické)
    7. Místo a úloha podniku (firmy) v tržní ekonomice (formování nabídky), jeho cíle a funkce
    8. Produkce (výnosy), náklady a zisk (hospodářský výsledek) v konkurenčním prostředí
    9. Rozhodování firmy (podniku) na trhu výrobních faktorů
    10. Kapitál, úrok a zisk
    11. Financování podniku, pracovní kapitál, cash flow
    12. Finanční analýza podniku
Literature
    required literature
  • SYNEK, M., KISLINGEROVÁ, E. a kol. Podniková ekonomika. Praha: C. H. Beck, 2015. ISBN 978-80-740-0274-8. info
  • JÍLKOVÁ, E. Makroekonomie. Olomouc: MVŠO, o.p.s., 2012. ISBN 978-80-745-5039-3. info
  • JÍLKOVÁ, E. Mikroekonomie. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2012. ISBN 978-80-745-5038-6. info
  • VALENTOVÁ, I. Podniková ekonomika 1. Olomouc: MVŠO, 2012. ISBN 978-80-745-5034-8. info
  • VALENTOVÁ, I. Podniková ekonomika 2. Olomouc: MVŠO, 2012. ISBN 978-80-745-5035-5. info
  • HOLMAN, R. Ekonomie. Praha: C. H. Beck, 2011. ISBN 978-80-740-0006-5. info
    recommended literature
  • GRUBLOVÁ, E. a FRANEK, J. Inovace a znalosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4005-7. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6. info
  • JUREČKA, V. a kol. Mikroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3259-6. info
  • CHOBOTOVÁ, M. Podniková ekonomika v definicích a příkladech. Slezská univerzita v Opavě: Karviná, 2010. ISBN 978-80-724-8610-6. info
  • HELÍSEK, M. Makroekonomie. Základní kurz. Praha: Melandrium, 2002. ISBN 978-80-861-7525-1. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/summer2021/YZEPE