XSM Strategický management

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2024
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jaroslav Škrabal, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jaroslav Škrabal, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Čt 12:00–12:45 B2.232
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XSM/01: Čt 13:00–14:30 B2.232, J. Škrabal
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty nahlížet na management organizací v souladu se zásadami strategického myšlení. Studenti se seznámí s business modely uplatňovanými v úspěšných zahraničních podnicích a naučí se business model vytvořit. Velký důraz je kladen také na praktické zvládnutí nástrojů strategického managementu. Absolvováním předmětu student získá potřebné znalosti a dovednosti pro formulaci strategie organizace nejen v českém, ale i v mezinárodním prostředí.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1.Úvod do studia – pojem strategie a strategické řízení organizace.
    2.Proces strategického managementu – srovnání s ostatními úrovněmi řízení, principy strategického myšlení.
    3.Strategická analýza vnějšího okolí – charakteristika vnějšího okolí, základní tendence.
    4.Strategická analýza vnějšího okolí – analytické metody.
    5.Strategická analýza vnitřního prostředí – faktory vnitropodnikové analýzy, analytické metody.
    6.Strategická analýza – vyhodnocení – SWOT analýza, výstupy, hodnocení.
    7.Formulace strategického cíle – vlastnosti cíle, stakeholders, pravidlo SMART, obsah a struktura strategie – pojem a obsah strategie, základní úkoly strategie, strategické operace.
    8.Business modely.
    9.Nové formy business modelů – případové studie business modelů.
    10.Formulace konkurenční výhody.
    11.Implementace strategie.
    12.Závěrečná případová studie.
Literatura
    povinná literatura
  • • KAFEL, T. and B. ZIEBICKI, 2021. The Evolution of Strategic Management: Challenges in Theory and Business Practice. Poland: 'Cognitione' Foundation for the Dissemination of Knowledge and Science.
  • FOTR, J., E. VACÍK, I. SOUČEK, M. ŠPAČEK a S. HÁJEK, 2020. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2 vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2499-2.
    doporučená literatura
  • • URBANCOVÁ, H. a P. VRABCOVÁ, 2023. Strategický management lidských zdrojů: moderní trendy v HR. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-3675-9.
  • • • FOTR, J. a I. SOUČEK, 2020. Scénáře pro strategické rozhodování a řízení: jak se efektivně vyrovnat s budoucími hrozbami a příležitostmi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2020-8.
  • • KISSINGER, H., 2023. Umění politické strategie: šest vůdčích postav moderního světa. Přeložil Martin POKORNÝ. Praha: Prostor. ISBN 978-80-7260-562-0.
  • • THOMPSON, J., J. M. SCOTT and F. MARTIN, 2020. Strategic management: awareness and change. Ninth edition. Hampshire: Cengage. ISBN 978-1-4737-6742-3.
Metody hodnocení
Zápočet: prezentace aktualit z oblasti strategického managementu, účast na cvičení, zpracování případové studie.
Zkouška: písemná zkouška formou elektronického testu.
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a28eed930901140829dbbeb33bd558414%40thread.tacv2/conversations?groupId=620ada47-b8d0-445b-adc8-7b1ab5ba3657&tenantId=ed27fc21-8d98-4df9-af69-7fce8cea652b
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.