B 2024

FENOMÉN PRVOREPUBLIKOVÝCH ŽIDOVSKÝCH PODNIKATELŮ V ČESKÝCH ZEMÍCH

JELÍNEK, Tomáš

Základní údaje

Originální název

FENOMÉN PRVOREPUBLIKOVÝCH ŽIDOVSKÝCH PODNIKATELŮ V ČESKÝCH ZEMÍCH

Název anglicky

THE PHENOMENON OF THE FIRST REPUBLIC JEWISH ENTREPRENEURS IN THE CZECH LAND

Autoři

JELÍNEK, Tomáš

Vydání

1. vydání. Praha, 122 s. 2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Moravská vysoká škola Olomouc

ISBN

978-80-88018-57-5

Klíčová slova česky

židovští podnikatelé; rodinné podnikání; podnikatelské elity; sociální mobilita; sociální vazby; inovace; české země

Klíčová slova anglicky

Jewish businessmen; family business; business elites; social mobility; social ties; innovation; Czech lands
Změněno: 21. 2. 2024 08:57, Ing. Michaela Nováková

Anotace

V originále

Tato studie se zabývá přínosem židovských podnikatelů pro hospodářský rozvoj českých zemí v období první republiky a popisuje jejich podnikatelské chování. Analyzuje sociálně-kulturní prostředí a zdroje sociální mobility, které tuto skupinu obyvatel českých zemí předurčují. Zkoumá historii hlavních podnikatelských rodů, které byly aktivní od 19. století do doby první republiky. Židovští podnikatelé a finančníci tvořili v době první republiky přibližně 20–30 % členů orgánů institucí, které určovaly hospodářský vývoj Československa. Úspěšní židovští podnikatelé a manažeři byli zdrojem inovačního pohybu v oborech jako elektroprůmysl, chemický průmysl a strojírenství. Výhodou sociálního zázemí židovských podnikatelů od poslední třetiny 19. století byly důraz na vzdělání, sdílená zkušenost s maloobchodem, zahraniční kontakty, rodinné zázemí s kapitálem a v neposlední řadě odstranění diskriminace před zákonem. K rozsáhlému rozvoji židovského podnikání došlo ještě před první světovou válkou. Po vzniku Československa se většina židovských podnikatelů a finančníků z českých zemí zapojila do tvorby nového hospodářského modelu republiky.

Anglicky

The study assesses the contribution of Jewish entrepreneurs to the economic development of Czech lands during the First Czechoslovak Republic and describes their business behavior. It reviews the social-cultural environment from which this group emerged, records the history of major business families from the 19th century to the First Republic, finds some measurable indicators for the integration of these entrepreneurs into the country’s economic structures, and evaluates the contribution of Jewish entrepreneurs in selected sectors. Sources for this study include economic history analysis, local studies, Czech-Jewish publications from studied period, economic publications, Czech National Bank archives, Prague Jewish Museum archives, and other sources. Methodologically, capturing the activity of Jewish entrepreneurs as a whole during this time-frame is challenging. For this reason, the study focuses on those which reached the highest societal levels and assesses their position and contribution within a defined group. It explores how Jewish entrepreneurs operated in various sectors such as textiles, coal, electricity, paper production, and chemicals, introduced innovative products or technologies. Successful Jewish entrepreneurs often brought in foreign technologies to improve production and their competitiveness. However, not all Jewish entrepreneurs were innovative leaders. Some shifted between industries or participated in domestic or international cartels. The ability to access capital, often originating from local trading activities and family finances, also played a crucial role in their success. The Jewish community‘s integration into mainstream society is examined, showcasing their evolving cultural affiliations with the Czech and German environments. The Jewish entrepreneurial class was significantly over-represented within the Jewish population in comparison to the primarily Catholic population of the Czech lands, primarily due to their education, business acumen, and international connections. The study also looks at their role in international trade and the collaboration between Jewish, Czech, and German entrepreneurs during the First Czechoslovak Republic. This reflects how Jewish entrepreneurs from the Czech lands integrated into the mainstream society and contributed significantly to the country’s economic development.