B 2022

Společenská odpovědnost : Sociální konstrukt a poznaná nutnost, aneb z čeho vychází a kam směřuje, aneb jak zlepšovat praxi a dosahovat cílů trvalé udržitelnosti

IVANOVÁ, Kateřina, Martin FINK, Dana BERNARDOVÁ and Adéla LEMROVÁ

Basic information

Original name

Společenská odpovědnost : Sociální konstrukt a poznaná nutnost, aneb z čeho vychází a kam směřuje, aneb jak zlepšovat praxi a dosahovat cílů trvalé udržitelnosti

Name (in English)

Social responsibility: A social construct and recognized necessity, or what it comes from and where it is headed, or how to improve practice and achieve sustainability goals

Authors

IVANOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic), Martin FINK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Dana BERNARDOVÁ (203 Czech Republic) and Adéla LEMROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vydání. Olomouc, 392 pp. 1. 2022

Publisher

Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50901 Other social sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Moravian Business College Olomouc

ISBN

978-80-7455-102-4

Keywords (in Czech)

Etické principy a normy; Sociální jednání; Odpovědnost; Trvalá udržitelnost; Firma; Nezisková organizace; Municipality; Osoba; Hodnotový pilíř; Ekonomický pilíř; Sociální pilíř; Environmentální pilíř; Index; Index společenské odpovědnosti ÉTA 2019;

Keywords in English

Ethical principles and standards; Social behaviour; Responsibility; Permanent sustainability; Firm; Non-profit organisation; Municipality; Individual; 21 Value pillar;

Tags

RIV2023
Změněno: 8/3/2023 09:16, Ing. Michaela Nováková

Abstract

ORIG EN

V originále

Cílem publikace je teoreticky i prakticky seznámit širokou veřejnost s obecným i specifickým pojetím společenské odpovědnosti, včetně jejího ukotvení v kontextu trvalé udržitelnosti. Na základě vědeckých přístupů publikace popisuje tvorbu měřícího nástroje „indexu společenské odpovědnosti ÉTA 2019“ (Social Responsibility Index 2019, zkráceně index SREI), vhodného pro samostatnou i řízenou edukaci dospělého člověka v jeho třech rolích: jako zaměstnance či zaměstnavatele, veřejného činitele a jednotlivé osoby (občana). Dotazník SREI, jako zásadní součást indexu SREI, je založen na sebehodnotící konstruktivistické metodě učení. Operacionalizace indexu SREI vychází ze známého konceptu CSR, ke třem tradičně hodnoceným pilířům (ekonomický, sociální, environmentální) je přidán pilíř hodnotový (strategie trvalé udržitelnosti). Konkrétními cílovými skupinami jsou organizace (ziskové i neziskové), municipality a jednotlivci (občané). Indexem SREI je zjišťována nejen znalost konceptu společenské odpovědnosti a zájem o něj, ale také jeho aplikace v praxi. Záměrem publikace je ukázat, jak je možno společenskou odpovědnost pokrokově chápat v etické a sociologické perspektivě a ve filozoficko – ekonomickém pojetí konceptu odpovědnosti a udržitelnosti; jak ji nově, kompaktně a jednoduše měřit; jak výsledky srovnávat mezi jednotlivými subjekty, nebo s výsledky dalších indexů; jak na základě získaných dat rozpoznat cestu dalšího učení.

In English

The aim of this publication is to familiarize general public, in a practical and theoretical way, with the general conception of social responsibility, including its anchoring in the context of permanent sustainability. Based on cientific approaches, the publication describes the development of a measuring tool called the „Social Responsibility Index ÉTA 2019“ (SREI) suitable for independent and controlled education of adults in their three roles: as employees or employers, as public servants and as individuals (citizens). The SREI questionnaire, as an essential component of the SREI is based on a self-assessment constructivist learning method. The operationalisation of the SREI index is based on the well-known concept of CSR with a value pillar (sustainability strategy) added to the three pillars traditionally being assessed (economic, social, environmental). The particular target groups are organizations (profit and non-profit), municipalities and individuals (citizens). The SREI index measures not only the knowledge of the social responsibility concept and the interest in it, but also its application in practice. The purpose of the publication is to show how social responsibility can be progressively understood in the ethical and sociological perspective and within philosophical and economic understanding of the concept of responsibility and sustainability; how to measure it in a new, compact and simple way; how to compare the results of individual entities or with the results of other indices; how to identify a path for further learning on the basis of obtained data.
Displayed: 1/11/2024 09:40