Cíle studijního programu
Cílem studijního programu Ekonomika a management je vychovávat odborníky, kteří budou schopni se teoreticky i prakticky orientovat v tržní ekonomice. Studenti získají přehled o organizačně právních formách podnikání, o přístupech k řízení a financování organizace a o sledování a vyhodnocování její hospodářské činnosti při existenci různých podmínek realizace. Získané znalosti budou studenti umět prakticky aplikovat při řešení praktických ekonomických a manažerských situací.
Studijní program Ekonomika a management s ohledem na zvolenou specializaci profiluje absolventa tak, aby našel uplatnění:
- v podnikatelském sektoru jako zaměstnanec v nižší až střední manažerské pozici v oblastech výroby, inovací, logistiky, jakosti, podnikové ekonomiky a marketingu,
- při realizaci vlastní podnikatelské činnosti,
- při dalším studiu v rámci navazujícího magisterského studijního programu Ekonomiky a managementu na MVŠO či na některé z univerzit se stejným nebo obdobným studijním programem.
Všeobecné znalosti a dovednosti z oblasti ekonomie, ekonomiky a managementu jsou zabezpečeny studijními předměty jako je mikroekonomie, makroekonomie, management, podniková ekonomika, právo, marketing, finance a řízení lidských zdrojů, které tvoří nezbytné východisko pro navazující prohlubující předměty. Profil absolventa mimo nezbytných všeobecných znalostí akcentuje aplikační složku odborných a speciálních vědomostí a dovedností nutných pro vlastníka, manažera a ekonoma malého a středního podniku.
V průběhu studia budou u studentů prakticky rozvíjeny manažerské dovednosti, zahrnující jak speciální metody a techniky potřebné k zajištění běžných a podpůrných činností pro řídící funkce, tak rozvoj osobnostního profilu studentů s důrazem na etické a mravní aspekty manažerské práce.
U studentů bude podporováno a prohlubováno analytické, syntetické a interdisciplinární diagnostické, strategické a inovační myšlení umožňující systematicky studovat danou problematiku a následně se v uvedených souvislostech zabývat aplikací získaných poznatků zejména na regionální, ale i na i v mezinárodním a globálním prostředí. V dané souvislosti budou studenti vybaveni jazykovými dovednostmi pro komunikaci v cizím jazyce.
Významnou součástí profesně zaměřeného studijního programu je zapojení odborníků z praxe jak v podobě přímého zapojení do výuky předmětů dle studijního plánu, tak při utváření specifické nabídky dalších volitelných předmětů, umožňující studentům směřování jejich budoucího profesního uplatnění a zvolené pracovní kariéry. Ve vazbě na špičkové odborníky z praxe jsou také vytvářeny „další komunikační platformy“ (workshopy, prezentace, konference, vyžádané přednášky), na kterých si budou studenti moci ověřovat dosaženou úroveň znalostí a dovedností v konfrontaci s „realitou“.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem studijního programu Ekonomika a management je vychovávat odborníky, kteří budou schopni se teoreticky i prakticky orientovat v tržní ekonomice. Studenti získají přehled o organizačně právních formách podnikání, o přístupech k řízení a financování organizace a o sledování a vyhodnocování její hospodářské činnosti při existenci různých podmínek realizace. Získané znalosti budou studenti umět prakticky aplikovat při řešení praktických ekonomických a manažerských situací.
Studijní program Ekonomika a management s ohledem na zvolenou specializaci profiluje absolventa tak, aby našel uplatnění:
- v podnikatelském sektoru jako zaměstnanec v nižší až střední manažerské pozici v oblastech výroby, inovací, logistiky, jakosti, podnikové ekonomiky a marketingu,
- při realizaci vlastní podnikatelské činnosti,
- při dalším studiu v rámci navazujícího magisterského studijního programu Ekonomiky a managementu na MVŠO či na některé z univerzit se stejným nebo obdobným studijním programem.
Všeobecné znalosti a dovednosti z oblasti ekonomie, ekonomiky a managementu jsou zabezpečeny studijními předměty jako je mikroekonomie, makroekonomie, management, podniková ekonomika, právo, marketing, finance a řízení lidských zdrojů, které tvoří nezbytné východisko pro navazující prohlubující předměty. Profil absolventa mimo nezbytných všeobecných znalostí akcentuje aplikační složku odborných a speciálních vědomostí a dovedností nutných pro vlastníka, manažera a ekonoma malého a středního podniku.
V průběhu studia budou u studentů prakticky rozvíjeny manažerské dovednosti, zahrnující jak speciální metody a techniky potřebné k zajištění běžných a podpůrných činností pro řídící funkce, tak rozvoj osobnostního profilu studentů s důrazem na etické a mravní aspekty manažerské práce.
U studentů bude podporováno a prohlubováno analytické, syntetické a interdisciplinární diagnostické, strategické a inovační myšlení umožňující systematicky studovat danou problematiku a následně se v uvedených souvislostech zabývat aplikací získaných poznatků zejména na regionální, ale i na i v mezinárodním a globálním prostředí. V dané souvislosti budou studenti vybaveni jazykovými dovednostmi pro komunikaci v cizím jazyce.
Významnou součástí profesně zaměřeného studijního programu je zapojení odborníků z praxe jak v podobě přímého zapojení do výuky předmětů dle studijního plánu, tak při utváření specifické nabídky dalších volitelných předmětů, umožňující studentům směřování jejich budoucího profesního uplatnění a zvolené pracovní kariéry. Ve vazbě na špičkové odborníky z praxe jsou také vytvářeny „další komunikační platformy“ (workshopy, prezentace, konference, vyžádané přednášky), na kterých si budou studenti moci ověřovat dosaženou úroveň znalostí a dovedností v konfrontaci s „realitou“.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- - charakterizovat základní ekonomické kategorie a principy z pohledů současné mikroekonomické a makroekonomické teorie a zhodnotit jejich aplikaci na aktuální hospodářko-politické problémy,
- - definovat základní kocepty lineární algebry a matematické analýzy, - charakterizovat a využívat jak standardní matematicko-statistické a pravděpodobnostní metody, tak i základní metody kvantitativní a kvalitativní analýzy ekonomických dat,
- - vysvětlit stavení prvky tržní ekonomiky a jejich vzájemné vazby, - charakterizovat základní výchozí rámce, teorie, modely a metody řízení organizačních jednotek ve všech fázích jejich životního cyklu,
- - popsat legislativní rámec fungování ekonomických subjektů včetně rámce daňového a vazby na systém sociálního a zdravotního pojištění, - popsat způsoby účetního zachycení ekonomických dat podnikatelských subjektů,
- - vysvětlit klíčové organizační, řídící, finanční a správní procesy, které probíhají v organizačních jednotkách, - identifikovat a popsat významné složky okolí organizační jednotky a jejich vliv na strategii a řízení,
- - vysvětlit a aplikovat současné principy ekonomicko-manažerského rozhodování ve vazbě na společenskou odpovědnost rozhodovacích subjektů, - vysvětlit využití informačních technologií při řešení ekonomicko-manažerských problémů,
- - vyhledávat, třídit, klasifikovat a interpretovat ekonomická data a informace a aplikovat je v řídících a rozhodovacích procesech organizace, - aplikovat základní výzkumné metody při řešení praktických a teoretických ekonomicko-manažerských problém,
- - samostatně se orientovat v oblasti tržní ekonomiky, ekonomiky podniku a jeho řízení, - sestavit a prezentovat podnikatelský plán, - sestavit, implementovat a vyhodnotit marketingové, finanční, personální a logistické plány podniku,
- - provést základní finanční analýzu ekonomického subjektu, včetně analýzy finanční výkonnosti, finanční situace a schopnosti podniku produkovat a alokovat finanční prostředky, - orientovat se v právní problematice v oblasti podnikání,
- - využívat vhodné IT podpory k elektronické podpoře ekonomicko-manažerských činností podniku/instituce,
- - samostatně a odpovědně se v základních procesech organizací a aplikovat společensky odpovědný přístup do jejich řízení, - spolupracovat s ostatními členy týmu, koordinovat činnost týmu a nést odpovědnost za jeho výsledky,
- - využívat teoretické poznatky oboru k získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí sebe i ostatních členů týmu, - efektivně komunikovat s okolím a aktivně prezentovat vlastní odborné názory,
- - používat své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti v alespoň jednom cizím jazyce a působit tak v odborných ekonomicko-manažerských pozicích v mezinárodním prostředí,
- - rozvíjet své znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, samostatným studiem odborné literatury i internetové podpory a v rámci dalšího vzdělávání.
- Uplatnění absolventa
Ředitel malé organizace řídí a koordinuje veškeré činnosti uvnitř organizace, zodpovídá za tvorbu a implementaci celkové strategie směřující k naplnění cílů organizace a udržuje vztahy s klíčovými partnery.
Manažer specializovaných oblastí vede, organizuje činnost a zodpovídá za jemu svěřený útvar nebo úsek. Podílí se na plánování a rozvoji, zabezpečuje plnění plánů a strategických cílů v oblasti, která mu přísluší. Typové pozice: finannčí manažer, manažer marketingu, nákupu, prodeje, zákaznických služeb, logistiky
Manažer programů a komplexních projektů zodpovídá za plánování, organizování a řízení realizace portfolia programů nebo komplexních projektů tak, aby bylo dosaženo stanovených projektových cílů, a to ve stanovených termínech a v rámci stanovených rozpočtů jednotlivých projektů. Typové pozice: projektový manažer, produktový manažer, oblastní manažer
Manažer první linie / specialista vede pracovní kolektiv, zabezpečuje plánování uložených pracovních úkolů, koordinuje spolupráci členů kolektivu, kontroluje plnění přidělených úkolů a vyhodnocuje jejich výsledky. Typové pozice: Specialista logistiky, finanční specialista, daňový specialista, personalista, produktový specialista, procesní konzultant
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Struktura studijního plánu je tvořena povinnými předměty společnými všem specializacím, povinnými předměty specializace, povinně-volitelnými předměty specializace (typu A) a povinně-volitelnými předměty typu B.
Ve studijním programu je využíván kreditový systém ECTS, představující studijní zátěž 25-30 hod./1 kredit. 1 výuková hodina představuje 45 min., výuka je standardně realizována ve dvouhodinových výukových blocích v délce 90 min.
V rámci bakalářského studijního programu se standardní délkou studia 3 roky studenti musí získat 180 kreditů, a to:
- 119 kreditů absolvování povinných předmětů společných pro všechny specializace (součástí je realizace odborné praxe a zpracování bakalářské práce)
- min. 45 kreditů absolvováním povinných a předepsaného počtu povinně-volitelných předmětů specializace, jejich konkrétní počet je dán studijním plánem specializace – ve specializaci Podniková ekonomika a management studenti absolvují povinné předměty specializace ve výši 41 kreditů a min. 1 povinně-volitelný předmět specializace typu A za 4 kredity
- min. 8 kreditů absolvování povinně-volitelných předmětů typu B. S ohledem na rozložení studijní zátěže a přímé výuky v kombinovaném studiu v min. rozsahu 80 hodin / semestr je studentům doporučena volba předmětů ve 4. a 5. semestru a získání 4-6 kreditů ve 4. semestru a 2-4 kreditů v 5. semestru.
Předměty do zbývajícího počtu kreditů z požadovaných 180 si studenti volí z povinně-volitelných předmětů typu A či B nebo z volitelných předmětů nabízených školou pro konkrétní akademický rok.
- Praxe
Součástí studia profesně zaěřeného bakalářského studijního programu je odborná praxe v rozsahu 12 týdnů, rozdělená rovnoměrně do všech ročníků studia následovně:
1. ročník – 4 týdny
2. ročník – 4 týdny
3. ročník – 4 týdny
Odbornou praxi student vykonává na smluvních pracovištích zajišťující praxi studentů, které se školou dlouhodobě spolupracují, či na pracovištích, které k vykonávání odborné praxe schválil, po posouzení odborné náplně, garant odborných praxí ve stanoveném studijním programu. V kombinované formě studia je zohledněna praxe u stávajících zaměstnavatelů korespondující se studijním programem, jeho cílem, obsahovou náplní a profilem absolventa.
- Cíle kvalifikačních prací
Klíčové formální a obsahové informace kladené na kvalifikační práce jsou upraveny ve Směrnici pro závěrečné práce.
- Návaznost na další studijní programy
Na bakalářský studijní program Economics and Management navazuje navazující magisterský studijní program Economics and Management.