Představení studijního programu

Profesně orientovaný bakalářský studijní program Podnikání a inovace je určen pro všechny zájemce, kteří chtějí získat a prohloubit si poznatky z řízení firem. Poznatky mohou využít jak na manažerských pozicích ve firmách, tak ve vlastním podnikání. Po absolvování studijního programu budou schopni založit, provozovat a řídit úspěšnou firmu. Uplatnit své podnikatelské a inovační dovednosti při řízení inovačních procesů k dosažení udržitelného podnikání. K zajištění chodu firmy budou disponovat potřebnými znalostmi z oblasti ekonomiky, účetnictví, daní a financí. Absolventi budou schopni orientovat se na trhu a reagovat na podněty přicházející z podnikatelského prostředí. Program klade důraz na úzké propojení teorie s praxí a na absorpci výsledků školy v regionu a v České republice.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Profesně orientovaný bakalářský studijní program Podnikání a inovace je určen pro všechny zájemce, kteří chtějí získat a prohloubit si poznatky z řízení firem. Poznatky mohou využít jak na manažerských pozicích ve firmách, tak ve vlastním podnikání. Po absolvování studijního programu budou schopni založit, provozovat a řídit úspěšnou firmu. Uplatnit své podnikatelské a inovační dovednosti při řízení inovačních procesů k dosažení udržitelného podnikání. K zajištění chodu firmy budou disponovat potřebnými znalostmi z oblasti ekonomiky, účetnictví, daní a financí. Absolventi budou schopni orientovat se na trhu a reagovat na podněty přicházející z podnikatelského prostředí. Program klade důraz na úzké propojení teorie s praxí a na absorpci výsledků školy v regionu a v České republice.

    Studijní program je koncipován tak, aby studenti získali teoretické znalosti, které reflektují soudobý stav poznání v národním a v mezinárodním kontextu v oblasti podnikání, ekonomiky podniku, inovací a managementu. Studijní program Podnikání a inovace je zároveň zaměřen na vytváření praktických dovedností, které lze využít při řešení problémů a potřeb v podnikatelské praxi, a to v rámci podnikového řízení, při řízení inovací a inovačních procesů včetně realizování vlastní podnikatelské činnosti a jejího financování. Cílem studijního programu je vychovat odborníky v oblasti podnikání a managementu inovací v návaznosti na principy udržitelnosti a inovativních přístupů v podnikání. Studenti získají vědomosti o fungování ekonomiky a trhu na makro a mikro úrovni, porozumí managementu a řízení inovací včetně inovačního procesu. Absolventi budou schopni se orientovat se v ekonomických, účetních, daňových a právních aspektech podnikání a reagovat inovacemi na podněty z podnikatelského prostředí. Získají znalosti z oblasti inovací v podnikatelské praxi, které jsou potřebné k realizaci vlastního podnikání a schopnosti orientovat se v inovačních prioritách včetně metodiky zpracování projektů. Studenti si také osvojí potřebné znalosti v informačních a komunikačních technologiích, v psychologii a sociologii a v matematicko-statistických metodách. S ohledem na důležitost komunikace v mezinárodním prostředí získají studenti také znalosti odborné angličtiny zaměřené na obchod a podnikání, seznámí se s projektovým managementem a jeho implementací do praxe. Studijní program rovněž umožňuje studentům na základě jejich volby získat základní znalosti v oblastech marketingu, řízení lidských zdrojů, práva v podnikání, podnikatelských a inovačních dovedností, marketingových komunikačních procesů, management výrobních procesů, hospodářské strategie regionů, podnikatelské analýzy a strategie a zeleného podnikání.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Založit a řídit vlastní firmu.
    • Zajistit efektivní fungování firmy s ohledem na optimalizaci majetkové a kapitálové struktury podniku a řízení nákladů a výnosů.
    • Předkládat start-upovské projekty k financování a k realizaci.
    • Řídit dílčí podnikatelské projekty.
    • Řídit a administrovat inovační proces a orientovat se v inovačních platformách.
    • Uplatňovat nástroje finančního řízení včetně jejích vyhodnocování.
    • Orientovat se ve vedení účetnictví a správě daní.
    • Stanovit cenu výrobku nebo poskytované služby včetně tvorby kalkulací.
    • Adekvátně využívat získané odborné znalosti, dovednosti, způsobilosti v alespoň 1 cizím jazyce (angličtina) a působit tak v odborných podnikatelsko-manažerských pozicích v mezinárodním prostředí.

  • Uplatnění absolventa

    • projektový manažer,
    • provozní manažer,
    • manažer inovačních procesů v podniku,
    • konzultant pro dotační projekty,
    • administrátor projektu,
    • administrativní pracovník,
    • obchodní referent,
    • analytik obchodní provozovny,
    • podnikatel.
    • manažer podnikových procesů,
    • návrhář podnikových procesů,
    • podnikatel,
    • manažer start – upů,
    • podnikatelský konzultant,
    • inovační konzultant (junior),
    • produktový manažer.

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů Studijní program je sestaven dle kreditového systému European Credit Transfer and Accumulation System (dále jen „ECTS“). Jeden kredit dle systému ECTS se rovná 25–30 hodinám zátěže na studenta. Během celého studia musí studenti získat 180 kreditů. Celé studium musí odpovídat zátěži 4 500 hodin a 1 vyučovací hodina je 45 minut.

    Student během svého studia absolvuje celkem 26 povinných předmětů, které představují celkem 136 kreditů dle systému ECTS. V rámci kategorie povinných předmětů jsou 4 předměty koncipovány jako základní teoretické předměty za 23 kreditů ECTS, předmětů profilujícího základu je 7 za 37 kreditů ECTS. Zbývající povinné předměty pokrývají tzv. business základ, který je tvořen předměty se zaměřením na: matematiku, statistiku, informatiku, cizí jazyk, projektový management a odbornou praxi. V rámci povinně volitelných předmětů typu B má student možnost si volit 10 předmětů s povinností získat alespoň 29 kreditů.

  • Praxe

    Odborná praxe je integrální součástí výuky v jednotlivých ročnících studia a tvoří spojovací článek mezi teorií a praxí. Systém odborných praxí podporuje záměr školy posílit a rozvíjet uplatnitelnost absolventů a hospodářskou úroveň regionu a naplňuje požadavek profesně orientovaného studijního programu. V průběhu odborných praxí probíhá intenzivní komunikace nejen mezi firmou a studentem, ale zejména také mezi firmou a Moravskou vysokou školou Olomouc, o.p.s. s cílem získat zpětnou vazbu od zaměstnavatelů o odborné připravenosti studentů a budoucích absolventů školy a monitorovat potřeby trhu práce na znalosti, dovednosti a kompetence budoucích uchazečů o pracovní uplatnění.

    Základním cílem odborné praxe na Moravské vysoké škola Olomouc, o.p.s. je studentovi umožnit využít v praxi teoretické poznatky získané v průběhu jeho studia. Zároveň je možností ověření nabytých znalostí a dovedností v praxi. Odborná praxe vede studenta k jeho profesní profilaci, která přispívá k zvýšení konkurenceschopnosti absolventa na trhu práce.

    Systém odborných praxí je tvořen souborem aktivit studenta, kterými se student připravuje na vstup a zapojení do pracovního prostředí, seznamuje se s různými typy a druhy pracovních prostředí, adaptuje se na požadavky konkrétního povolání, prokazuje svůj zájem o pracovní aktivity, aplikuje znalosti a dovednosti získané ve výuce v různých pracovních činnostech. Současně prokazuje a rozvíjí své dovednosti, schopnosti a znalosti uplatnitelné v pracovním prostředí, včetně řešení problémů, využívání informačních technologií a komunikace.

    Odborná praxe často slouží studentům rovněž jako východisko pro zpracování kvalifikačních prací, ve které studenti řeší zadání konkrétního zaměstnavatele.

  • Cíle kvalifikačních prací

    Podnikatelský záměr.

    Podnikatelský plán vybrané firmy.

    Analýza inovačních aktivit v podniku.

    Zhodnocení inovačního potenciálu podniku.

    Analýza inovační strategie ve zvoleném podniku.

    Analýza inovačních procesů ve firmě.

    Způsoby financování start-upů.

    Crowdfunding jako nástroj financování start-upů.

    Navržení a verifikace finančního plánu pro start-upy.

    Vliv podnikatelských ekosystémů na růst start-upů.

    Právní aspekty podnikání start-upů.

    Ekonomické a právní aspekty podnikání.

    Společnost s ručením omezením a podnikání.

    Analýza podnikatelského prostředí.

    Srovnání úspěšnosti vybraných start-up firem v podnikatelských inkubátorech.

    Analýza podnikatelských inkubátorů včetně služeb poskytující podnikatelským subjektům.

    Implementace podnikových procesů ve vybrané firmě.

    Analýza strategie udržitelného podnikání.

    Analýza nákladů a cenové strategie podniku.

    Analýza tvorby ceny v podniku.

    Finanční analýza vybrané firmy.

    Daňové optimalizace pro malé a střední podniky.

    Vyhodnocení aspektů vedení účetnictví ve firmě rodinného typu.

    Význam účetní uzávěrky a závěrky v účetnictví podnikatelských subjektů.

    Návrh převzetí rodinné firmy v rámci generační výměny.

    V průběhu studia studenti zpracovávají bakalářskou práci na vybrané téma pod vedením vedoucího bakalářské práce. Volba tématu včetně vedoucího bakalářské práce a další náležitosti, které se váží k bakalářské práci, jsou uvedeny v dokumentu Směrnice pro závěrečné práce. Bakalářská práce je mandatorní složkou studijního programu. Pro kvalitní sepsání bakalářské práce je určen předmět Seminář k bakalářské práci, který je povinným předmětem ve studijním plánu (dále byla vytvořena ,,Šablona závěrečné práce,“ která má studentům pomoci při tvorbě závěrečné práce – formátování, citace apod.).V bakalářské práci studenti reflektují znalosti a dovednosti získané v teoretické a praktické části výukového procesu.

  • Návaznost na další studijní programy
    Na bakalářský profesně zaměřený studijní program navazuje profesně zaměřený magisterský studijní program Ekonomika, management a inovace.

Základní údaje

Zkratka
1140
Typ
bakalářský
Profil
profesní
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

Moravská vysoká škola Olomouc
Program zajišťuje