MVŠO:XVCIM Value Chain and Innov. Manag. - Informace o předmětu
XVCIM Value Chain and Innovation Management
Moravská vysoká škola Olomoucléto 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Omar Ameir, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Halová (přednášející)
Ing. Omar Ameir, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Halová (cvičící) - Garance
- Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc - Rozvrh
- každé liché úterý 8:00–11:00 B2.334
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program MVŠO, 1120)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to deepen existing knowledge about innovation. Emphasis is placed on innovation management, including the innovation process, economic aspects associated with innovation and selected innovation methods. The theoretical basis of the presented professional topics are confronted with specific examples of product and process innovation in the form of real examples from business practice.
- Osnova
- 1.Innovation management. Determination and classification of innovations. Benefits of innovations.
2.Definition of the innovation process, factors influencing the way of innovation management.
3.The importance of information sources and business climate for innovation.
4.The importance of leading talent for innovation. Practical examples of innovations implemented in companies.
5.Basic approaches to creating a corporate innovation strategy.
6.Creating value innovations - Blue Ocean Strategy.
7.Gaining knowledge from the market - identification and development of market innovations, the impact of technology and the market on business use, factors influencing the spread of innovation.
8.Economic aspects associated with innovations. Ways of measuring the effectiveness of the implementation of company innovative activities.
9.Selected methods for innovation management.
10.Effective integration of processes and learning - rules influencing decisions on the location of research and development activities, allocation of resources for innovation, innovation and business strategy, organizational processes in small companies.
11.Learning through business entrepreneurship - reasons for internal business, management of internal risk companies, organizational structure of new companies.
12.Protection of intellectual and industrial property - intellectual property and possibilities of its protection, types of industrial property (patent, utility model, trademarks).
- 1.Innovation management. Determination and classification of innovations. Benefits of innovations.
- Literatura
- povinná literatura
- PETERKOVÁ, J., LUDVÍK, L. Řízení inovací v průmyslovém podniku. SAEI, vol. 42. Ostrava: VŠB-TUO, 2015. 207 s. ISBN 978-80-248-3826-7.
- PETERKOVÁ, J. (2018). Využití konceptů inovací v průmyslovém podniku. SAEI, vol. 49. 200 s. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. ISBN 978-80-248-4072-7.
- AMEIR, Omar, Management inovací. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. 64 s. Studijní text dostupný na portálu EDULAM (https://edulam.cz/elektronicka-knihovna/).
- VEBER, J. J. SRPOVÁ a kol. Management inovací. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-726-1423-3. info
- doporučená literatura
- GUPTA P. A., TRUSKO, B. T. Global Innovation Science Hanbook. USA: McGraw-Hill Education, 2014. 896 pp. ISBN 978-0071792707.
- Kim, W. Ch a R. Mauborgne. Strategie modrého oceánu. Brno: Management Press, 2018. VANCE, A. Elon Musk: Tesla, Space X a hledání fantastické budoucnosti. Jan Melvil publishing, 2015. 400 s. ISBN 978-80-87270-73-8.
- Tidd, J., Bessant, J. (2018). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. Chichester: John Wiley.
- Výukové metody
- The transfer of information to students in the course is ensured mainly by the information-receptive method, verbal methods (description, interpretation, presentation) and demonstration method (graphic and schematic presentation of data). In the seminars, reproductive methods (tests, exams, repetition) and methods of problem interpretation are used. For solving case studies participatory and dialogical methods are used.
- Metody hodnocení
- Zápočet: aktivní účast na seminářích, zpracování případových studií.
Credit: active participation in seminars, elaboration of case studies, final test. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2024/XVCIM