P1MSP Podnikání malých a středních firem

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2025
Rozsah
1/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Garance
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenta pro manažerskou práci v oblasti malých a středních podniků (MSP). Budou představeny základní podmínky pro podnikání v oblasti MSP v ČR (v kontextu světové praxe a zejména podnikání MSP v EU). V komparaci se zahraničními zkušenostmi (včetně mimoevropských zemí) budou představena specifika podnikání MSP v ČR, zejména z regionálního pohledu (včetně rozvoje podnikání v regionech). Budou specifikovány aktivity MSP, jejich perspektivy a ohrožení. Část výuky bude věnována i problematice síťového charakteru podnikání, zejména strategických aliancí a klastrů. Dále se předmět věnuje tématu podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikových aktivit MSP (zejména v rámci EU, a to v návaznosti na stav v ČR).
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky malých a středních podniků (klasifikace, význam a legislativní rámec MSP).
  • 2. Podnikatelské prostředí a jeho vliv na podnikání MSP. Metody pro analýzu podnikatelského prostředí.
  • 3. Management malých a středních podniků.
  • 4. Ekonomika a finanční řízení malých a středních podniků. Aplikace simulační hry na rozhodování podnikatele.
  • 5. Řízení lidských zdrojů v malých a středních podnicích.
  • 6. Účetnictví a daně v malých a středních podnicích.
  • 7. Marketingové aktivity v malých a středních podnicích.
  • 8. Realizace inovací v malých a středních podnicích.
  • 9. Řízení růstu nového podnikání. Modely růstu firem.
  • 10.Podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikatelských aktivit.
  • 11.Udržitelné podnikání a koncepce ESG u malých a středních podniků.
  • 12.Perspektivy a ohrožení malých a středních podniků.
Literatura
    povinná literatura
  • ŚAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, A., 2019. Základy úspěšného podnikání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2182-3.
  • STRAKOVÁ, J., VÁCHAL J., VOCHOZKA, M., CAHA, Z., PÁRTLOVÁ, P., VANÍČKOVÁ, R., KMECOVÁ, I., URBAN, J. a S. BÍLEK, 2020. Malé a střední podniky v ČR – současnost a vize. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1747-5.
  • ZAPLETALOVÁ, Š., 2015. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-878-6516-3.
  • KOŠTURIAK, J., 2015. O podnikání s nadhledem. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-719-5862-8.
  • MACHEK, O., 2017. Rodinné firmy. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-638-8.
Metody hodnocení
Zápočet: individuální úkoly, projekt, zápočtový test.
Zkouška: písemný test a ústní zkouška.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet, zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2025/P1MSP