MVŠO:P1MSP Podnikání malých a středních f - Informace o předmětu
P1MSP Podnikání malých a středních firem
Moravská vysoká škola Olomouczima 2025
- Rozsah
- 1/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Garance
- doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Podnikání a inovace (program MVŠO, 1140)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenta pro manažerskou práci v oblasti malých a středních podniků (MSP). Budou představeny základní podmínky pro podnikání v oblasti MSP v ČR (v kontextu světové praxe a zejména podnikání MSP v EU). V komparaci se zahraničními zkušenostmi (včetně mimoevropských zemí) budou představena specifika podnikání MSP v ČR, zejména z regionálního pohledu (včetně rozvoje podnikání v regionech). Budou specifikovány aktivity MSP, jejich perspektivy a ohrožení. Část výuky bude věnována i problematice síťového charakteru podnikání, zejména strategických aliancí a klastrů. Dále se předmět věnuje tématu podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikových aktivit MSP (zejména v rámci EU, a to v návaznosti na stav v ČR).
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky malých a středních podniků (klasifikace, význam a legislativní rámec MSP).
- 2. Podnikatelské prostředí a jeho vliv na podnikání MSP. Metody pro analýzu podnikatelského prostředí.
- 3. Management malých a středních podniků.
- 4. Ekonomika a finanční řízení malých a středních podniků. Aplikace simulační hry na rozhodování podnikatele.
- 5. Řízení lidských zdrojů v malých a středních podnicích.
- 6. Účetnictví a daně v malých a středních podnicích.
- 7. Marketingové aktivity v malých a středních podnicích.
- 8. Realizace inovací v malých a středních podnicích.
- 9. Řízení růstu nového podnikání. Modely růstu firem.
- 10.Podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikatelských aktivit.
- 11.Udržitelné podnikání a koncepce ESG u malých a středních podniků.
- 12.Perspektivy a ohrožení malých a středních podniků.
- Literatura
- povinná literatura
- ŚAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, A., 2019. Základy úspěšného podnikání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2182-3.
- STRAKOVÁ, J., VÁCHAL J., VOCHOZKA, M., CAHA, Z., PÁRTLOVÁ, P., VANÍČKOVÁ, R., KMECOVÁ, I., URBAN, J. a S. BÍLEK, 2020. Malé a střední podniky v ČR – současnost a vize. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1747-5.
- ZAPLETALOVÁ, Š., 2015. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-878-6516-3.
- KOŠTURIAK, J., 2015. O podnikání s nadhledem. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-719-5862-8.
- MACHEK, O., 2017. Rodinné firmy. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-638-8.
- Metody hodnocení
- Zápočet: individuální úkoly, projekt, zápočtový test.
Zkouška: písemný test a ústní zkouška. - Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet, zkouška
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2025/P1MSP