MVŠO:XSM Strategic Management - Course Information
XSM Strategic Management
Moravian Business College Olomoucwinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Jaroslav Škrabal, Ph.D. (lecturer)
Ing. Jaroslav Škrabal, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D.
Moravian Business College Olomouc
Supplier department: Moravian Business College Olomouc - Timetable
- Thu 11:15–12:00 B2.232
- Timetable of Seminar Groups:
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Economics and Management of Small and Medium-sized Entreprises (programme MVŠO, 1112)
- Course objectives
- The aim of the course is to teach students to look at the management of organizations in accordance with the principles of strategic thinking. Students will get acquainted with the business models applied in the successful foreign businesses and learn how to create a business model. Great emphasis is also put on the practical mastery of the tools of strategic management. By completing the course students will acquire the knowledge and skills needed for the formulation of the strategy of the organization not only in Czech, but also in an international environment.
- Syllabus (in Czech)
- Obsah předmětu:
1.Úvod do studia – pojem strategie a strategické řízení organizace.
2.Proces strategického managementu – srovnání s ostatními úrovněmi řízení, principy strategického myšlení.
3.Strategická analýza vnějšího okolí – charakteristika vnějšího okolí, základní tendence.
4.Strategická analýza vnějšího okolí – analytické metody.
5.Strategická analýza vnitřního prostředí – faktory vnitropodnikové analýzy, analytické metody.
6.Strategická analýza – vyhodnocení – SWOT analýza, výstupy, hodnocení.
7.Formulace strategického cíle – vlastnosti cíle, stakeholders, pravidlo SMART, obsah a struktura strategie – pojem a obsah strategie, základní úkoly strategie, strategické operace.
8.Business modely.
9.Nové formy business modelů – případové studie business modelů.
10.Formulace konkurenční výhody.
11.Implementace strategie.
12.Závěrečná případová studie.
- Obsah předmětu:
- Literature
- required literature
- • KAFEL, T. and B. ZIEBICKI, 2021. The Evolution of Strategic Management: Challenges in Theory and Business Practice. Poland: 'Cognitione' Foundation for the Dissemination of Knowledge and Science.
- FOTR, J., E. VACÍK, I. SOUČEK, M. ŠPAČEK a S. HÁJEK, 2020. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2 vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2499-2.
- recommended literature
- • URBANCOVÁ, H. a P. VRABCOVÁ, 2023. Strategický management lidských zdrojů: moderní trendy v HR. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-3675-9.
- • • FOTR, J. a I. SOUČEK, 2020. Scénáře pro strategické rozhodování a řízení: jak se efektivně vyrovnat s budoucími hrozbami a příležitostmi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2020-8.
- • KISSINGER, H., 2023. Umění politické strategie: šest vůdčích postav moderního světa. Přeložil Martin POKORNÝ. Praha: Prostor. ISBN 978-80-7260-562-0.
- • THOMPSON, J., J. M. SCOTT and F. MARTIN, 2020. Strategic management: awareness and change. Ninth edition. Hampshire: Cengage. ISBN 978-1-4737-6742-3.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet: prezentace aktualit z oblasti strategického managementu, účast na cvičení, zpracování případové studie.
Zkouška: písemná zkouška formou elektronického testu. - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually. - Teacher's information
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a28eed930901140829dbbeb33bd558414%40thread.tacv2/conversations?groupId=620ada47-b8d0-445b-adc8-7b1ab5ba3657&tenantId=ed27fc21-8d98-4df9-af69-7fce8cea652b
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.mvso.cz/course/mvso/winter2024/XSM