YSO Společenská odpovědnost

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2023
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Fink (přednášející)
Garance
Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
So 15:15–18:15 B2.334, kromě So 7. 10., kromě So 14. 10., kromě So 21. 10., kromě So 4. 11., kromě So 11. 11., kromě So 18. 11., kromě So 2. 12., kromě So 9. 12.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současným konceptem společenské odpovědnosti, ve světě zpracovaným do podoby Business Ethics a Corporate Social Responsibility, Sustainability. Seznámí se s nástroji měření a evaluace CSR ve firmách, se současnými světovými institucemi a hnutím na podporu CSR. Prakticky studenti získají interdisciplinární náhled na klíčové oblasti znalostí managementu a ekonomiky, rozvinou etické myšlení v rámci veškerých rozhodovacích procesů a postupů jako občané, jako zaměstnanci i jako zaměstnavatelé.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Koncept společenské odpovědnosti - definice, rozsah, obsah.
    2. Mikroúroveň společenské odpovědnosti - osobní odpovědnost, mezoúroveň - odpovědnost firem, mikroúroveň - úroveň EU, celosvětové pojetí.
    3. Podnikatelská etika, etický kodex.
    4. Měření a standardizace konceptu CSR. (normy ISO, kodexy, metodiky).
    5. Hlavní témata konceptu společenské odpovědnosti v praxi (trvale udržitelný rozvoj, dárcovství, "corporate citizenship", "workplace", Work-life balance" apod.).
    6. Ekonomický pilíř CSR - transparentnost organizací, prokazování nekorupčnosti, vztahy se stakeholders.
    7. Ekologický pilíř CSR,
    8. Sociální pilíř CSR.
    9. Osobní projevy společenské odpovědnosti (iniciativy, projekty v ČR, aktivity neziskových organizací).
    10. Společenská odpovědnost organizací dle velikosti organizace, typu organizace - výzkumy, výsledky, poznatky.
    11. Příklady dobré praxe - CSR koncepty vybraných organizací.
    12. Představení seminárních prací vybraných studentů - analýza vybraných konceptů CSR organizací.
    Bloková výuka: Blok I. - 1. - 6., Blok II. - 7. - 12.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, D. Koncept společenské odpovědnosti: obsah, podstata, rozsah. 1. vydání. Olomouc, Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3348-6. info
  • STEINEROVÁ, M. Koncept CSR v praxi. Průvodce odpovědným podnikáním [online]. Praha: Business Leaders Forum, 2008. info
  • PETŘÍKOVÁ, R. a kol. Společenská odpovědnost organizací. Ostrava: DTO CZ, 2008. ISBN 978-80-02-02099-8. info
    doporučená literatura
  • Corporate Social Responsibility. Harvard Business School [online]. info
  • CRANE, A. a kol. The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility. Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-957394-3. info
  • PUTNOVÁ, A.; SEKNIČKA, P. Etické řízení ve firmě: nástroje a metody: etický a sociální audit. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1621-3. info
  • Business Leaders Forum. Společenská odpovědnost firem [online]. Praha: Business Leaders Forum, 2006. info
Metody hodnocení
Zápočet: seminární práce - analýza CSR konceptu vybrané organizace, písemný test.
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af6377c72e8ae4b289556b562e87cc65d%40thread.tacv2/conversations?groupId=651a88b0-66e8-4d06-a75b-fd9249edef46&tenantId=ed27fc21-8d98-4df9-af69-7fce8cea652b
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, zima 2024.