YMMAN Mezinárodní management

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2023
Rozsah
12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Omar Ameir, Ph.D. (přednášející)
Garance
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Pá 13. 10. až St 10. 1. Pá 9:00–12:00 B2.330, kromě Pá 20. 10., kromě Pá 27. 10., kromě Pá 3. 11., kromě Pá 10. 11., kromě Pá 24. 11., kromě Pá 1. 12., kromě Pá 8. 12., kromě Pá 15. 12., kromě Pá 22. 12., kromě Pá 5. 1. ; a Pá 24. 11. 8:00–11:00 B2.232, 13:30–15:30 B2.232
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)&&ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/24, pouze zareg.: 0/24
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními charakteristikami a specifiky mezinárodního managementu. Hlavní důraz je kladen na principy managementu mezinárodně působících podnikatelských subjektů v současném měnícím se globálním podnikatelském prostředí. Studenti budou dále seznámeni se základními možnostmi působení podnikatelských subjektů na mezinárodních trzích.
Osnova
  • Osnova přednášek:
    1. Mezinárodní management (podstata a specifika, základní principy, základní orientace).
    2. Mezinárodní podnikatelské prostředí (prostředí světové ekonomiky, prostředí národních států, prostředí trhu).
    3. Hlavní trendy v mezinárodním podnikatelském prostředí ovlivňující mezinárodní management (globalizace, regionalizace, vývoj a proměny světových ekonomických center).
    4. Mezinárodní vztahy a jejich vliv na mezinárodní management podniku (subjekty mezinárodních vztahů, mezinárodní pohyb zboží a služeb, kapitálu, pracovních sil, know-how).
    5. Mezinárodní podnikatelské aktivity (exportní metody, smluvní metody, investiční metody).
    6. Management procesu internacionalizace podnikatelských aktivit (přístupy k internacionalizaci podnikatelských aktivit, management procesu internacionalizace, faktory ovlivňující realizaci mezinárodních podnikatelských aktivit).
    7. Proces mezinárodního řízení (situační analýza, mezinárodní plánování, implementace a kontrola mezinárodních podnikatelských aktivit).
    8. Strategické mezinárodní plánování (proces mezinárodního strategického řízení, proces screeningu a výběru zahraničních trhů, volba a formulace mezinárodní strategie).
    9. Mezinárodní plánování na takticko-operativní úrovni (převedení strategických plánů na taktickou a operativní úroveň, mezinárodní politika v konkrétních oblastech).
    10. Mezinárodní organizace (základní determinanty mezinárodního organizování, organizační formy v mezinárodně činném podniku, přístupy organizačního procesu v mezinárodním podniku).
    11. Řízení lidských zdrojů v mezinárodně činném podniku (mezinárodní strategie personálního managementu, plánování personálních potřeb v mezinárodně činném podniku, personální vedení a rozvoj v mezinárodně činném podniku).
    12. Kontrola v rámci mezinárodního managementu (kontrolní proces v mezinárodním managementu, formy mezinárodní kontroly, mezinárodní audity).
    Bloková výuka:
    blok I. - 1. - 6., blok II. - 7. - 12.
Literatura
    povinná literatura
  • AMEIR OMAR. Mezinárodní management. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • ZAPLETALOVÁ, S. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-87865-16-3. info
  • ZAPLETALOVÁ, S. Mezinárodní podnikatelské aktivity českých podniků. Karviná: SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248-885-8. info
  • ŠTRACH, P. Mezinárodní management. 1. vyd., 167 s. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2987-9. info
  • ZDRAŽILOVÁ, D. Mezinárodní management. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0683-1. info
    doporučená literatura
  • FOJTÍKOVÁ, L. Zahraničně obchodní politika ČR: historie a současnost (1945-2008). 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-128-4. info
  • KRPEC, O., PŠEJA, M., HRABÁLEK, M., KUCHYŇKOVÁ, P., MINAŘÍK, D.,. Mezinárodní politická ekonomie. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4121-8. info
  • GEORGIOU, M., FREEMAN, S., EDWARDS, R. International Entrepreneurship: Antecedents and Outcomes. Melbourne: Monash University, 2005. info
  • DANIELS, J. D., RADEBAUGH, L. H., SULLIVAN, D. P. Glovalization and Business. New Jersey: Prentice Hall, 2002. ISBN 978-8120322233. info
Metody hodnocení
Zkouška: ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.