YATSE Aktuální trendy světové ekonomiky

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2022
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Richard Šmilňák, MBA (přednášející)
Garance
Ing. Richard Šmilňák, MBA
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Pá 8:00–11:00 B2.336, kromě Pá 30. 9., kromě Pá 7. 10., kromě Pá 21. 10., kromě Pá 4. 11., kromě Pá 18. 11., kromě Pá 25. 11., kromě Pá 2. 12., kromě Pá 9. 12., kromě Pá 16. 12.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prostřednictvím příběhu o lidech a jejich jednání představit hlavní komponenty technosféry. Ta vzniká kombinací lidské aktivity a různých částí hydrosféry, atmosféry, litosféry a biosféry, vedle nichž funguje jako paralelní struktura vytvořená člověkem. Tento uměle vytvořený systém v současnosti sestává přibližně z třiceti trilionů tun fyzického materiálu a je s ním spojena valná část aktivity světové ekonomiky. Předmět si klade za cíl představit v globálním měřítku hlavní odvětví lidské činnosti a procesy, které ji pohánějí anebo formují její charakter. V druhé části semestru studenti svojí vlastní aktivitou ovlivní směr, kterým se bude výklad ubírat a na základě vaší volby se tak začne záběr předmětu zužovat nejdříve na Evropskou úroveň daného odvětví lidské aktivity, dále si pak představíme regionální význam tohoto segmentu pro ekonomiku ČR a zakončíme profilem konkrétní firmy a příběhem lidí, jejichž živobytí se řešením daného ekonomického problému zabývá. Tímto způsobem z globální ekonomiky vyzvedneme konkrétní díl skládačky a podíváme se na to, jak se lidé z blízkého okolí mohou podílet na pozitivní změně a inovaci s potenciálně globálními dopady. Tento předmět je komplementárním kurzem k předmětu Aktuální trendy udržitelné ekonomiky a doporučuje se předměty studovat současně. Podtitul předmětu: z domova do světa a ještě dál
Osnova
  • 1. Energetika: hlavní nerostné zdroje, současná intenzita jejich těžby a způsob jejich využití (produkce oceli zatím vždy rostla a začíná nám docházet písek)
  • 2. Zemědělství: jak nakrmit celou populaci? Historie, současnost a výhled. Jak obstarat více půdy pro více lidí?
  • 3. Transport: jak se lidé a obchod přesouvají z bodu A do bodu B a co to obnáší
  • 4. Informační infrastruktura: co lze a co nelze digitalizovat
  • 5. Imperialismus, globalizace a deglobalizace
  • 6. Stárnutí populace a predikce počtu lidí na Zemi, demografický přechod a přehled, délka života ve zdraví
  • 7. Význam lidského kapitálu: jak vznikají technologie a jaký je jejich vztah k myšlenkám a myšlení? Inovování vstříc růstu, nerůstu a dematerializaci
  • 8. Shrnutí, prezentace studentských projektů a volba tématu pro další pokračování – fokus
  • 9. Veřejný a soukromý sektor: kdo drží lepší karty k usměrnění vývoje, kdo vede změnu a kdo mívá poslední slovo?
  • 10. Odvětví fokus v Evropě, jeho význam pro Evropskou unii a vztah této instituce k němu
  • 11. Odvětví fokus v České republice a případně v Olomouckém kraji
  • 12. Profil konkrétní firmy z odvětví fokus, závěrečná diskuse
Literatura
  • BOUSCASSE, P. a E. NAKAMURA. When Did Growth Begin? New Estimates of Productivity Growth in England from 1250 to 1870. 2021. info
  • SMIL, V. Energie. Průvodce pro začátečníky. Kniha Zlín, 2018. ISBN 978-80-7473-634-6. info
  • KUNEŠOVÁ, H. a A. KOCOUREK. Světová ekonomika. Nové jevy a perspektivy. Praha, 2014. 3. Přepracované a doplněné vydání. info
  • JONES, C. I. a P.M. ROMER. The new Kaldor facts: ideas, institutions, population, and human capital. American Economic Journal: Macroeconomics. 2010. info
  • Gladwell, M. The tipping point: How little things can make a big difference. Little, Brown, 2006. info
  • Hayek, F. A. The use of knowledge in society. The American economic review. 1945. info
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, participace na dílčích projektech a prezentace závěrů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023.