XZMM Znalostní a mezinárodní management

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2022

Předmět se v období zima 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Omar Ameir, Ph.D. (přednášející)
Ing. Štefan Kolumber, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Kontaktní osoba: Ing. Omar Ameir, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podat ucelený výklad problematiky managementu znalostí od základních pojmů, přes některé metody a nástroje jeho zavádění a zejména využití v praxi institucí v ČR i v zahraničí. Dále se studenti seznámí se základními charakteristikami a specifiky mezinárodního managementu. Hlavní důraz je kladen na principy managementu mezinárodně působících podnikatelských subjektů v současném měnícím se globálním podnikatelském prostředí. Studenti budou dále seznámeni se základními možnostmi působení podnikatelských subjektů na mezinárodních trzích.
Osnova
  • 1. Informační pyramida základních pojmů: Data – informace – znalosti – moudrost. Paterovo pravidlo. Kritické faktory úspěchu, model "7S".
  • 2. IS/ICT, znalostní zázemí organizace. Koncept "Učící se organizace", P. Senge: "Pátá disciplína". Základní procesy učení.
  • 3. Synergický efekt. Úrovně práce se znalostmi. Znalostní ekonomika a EU.
  • 4. Specifické vlastnosti znalostí. Klasifikace znalostí. Principy systémového myšlení a jejich uplatnění v manažerské praxi.
  • 5. Intelektuální kapitál (koncepce, komponenty, klasifikace intelektuálního kapitálu (znalostních zdrojů), aplikace modelu intelektuálního kapitálu).
  • 6. Mezinárodní management. Mezinárodní podnikatelské prostředí. Mezinárodní organizace.
  • 7. Hlavní trendy v mezinárodním podnikatelském prostředí ovlivňující mezinárodní management.
  • 8. Mezinárodní vztahy a jejich vliv na mezinárodní management podniku.
  • 9. Mezinárodní podnikatelské aktivity.
  • 10. Management procesu internacionalizace podnikatelských aktivit.
  • 11. Proces mezinárodního řízení. Strategické mezinárodní plánování. Strategická analýza mezinárodního prostředí.
  • 12. Řízení lidských zdrojů v mezinárodně činném podniku. Kontrola v rámci mezinárodního managementu.
Metody hodnocení
Zápočtový test, aktivní účast ve výuce
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021.