XSMA Strategic Management

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2022

Předmět se v období zima 2022 nevypisuje.

Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XSMA/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Pawliczek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
The aim of the course is to teach students to look at the management of organizations in accordance with the principles of strategic thinking. Students will get acquainted with the business models applied in the successful foreign businesses and learn how to create a business model. Great emphasis is also put on the practical mastery of the tools of strategic management. By completing the course students will acquire the knowledge and skills needed for the formulation of the strategy of the organization not only in Czech, but also in an international environment.
Osnova
  • 1. Introduction to Strategic Management
    2. Process of Strategic Management
    3. Strategic Thinking through Management Perspective
    4. Strategic Thinking through Perspective of Psychology
    5. Scanning of the External Environment
    6. Internal Scanning of the Organisation
    7. Strategy
    8. Business Models
    9. Business Model Canvas
    10. Formulation of Competitive Advantage
    11. Competitive Strategy
    12. Final case study
    The teaching methods used include: information-receptive methods (interpretation, explanation, description), verbal and demonstration methods (presentation). Further methods used: reproductive (testing, examination, repeating), problem interpretation methods and case studies.
Literatura
    povinná literatura
  • JOHNSON, Gerry, Richard WHITTINGTON a Kevan SCHOLES. Exploring Strategy: Text & Cases. England: Pearson, 2013. ISBN 978-12-920-0254-5. info
  • OSTERWALDER, Alexander, Yves PIGNEUR a Tim CLARK. Business Model Generation: a Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. NJ: Wiley, 2010. ISBN 978-04-708-7641-1. info
  • JABLONSKI, Adam. Business Models in the Future: The Theory and the Practices. Dabrowa Górnica: WSB Dabrowa Górnica, 2010. ISBN 978-83-88936-44-9. info
  • REYNOLDS, Chris. Introduction to Business Architecture. USA: Cengage Learning, 2010. ISBN 978-1-4354-5422-4. info
    doporučená literatura
  • SOUČEK, Z. Strategie úspěšného podniku: Symbióza kreativity a disciplíny. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2015. ISBN 978-80-7400-572-5. info
  • TYLL, L. Podniková strategie. Praha: C. H. Beck, 2014. ISBN 978-80-7400-507-7. info
Metody hodnocení
Zápočet: účast na cvičeních, zpracování případové studie
Zkouška: kombinovaná.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021.