XMSP Malé a střední podnikání

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2022
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Adam Pawliczek, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Út 9:45–10:30 B2.330
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XMSP/01: Út 10:40–12:10 B2.330, J. Peterková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenta pro manažerskou práci v oblasti malých a středních podniků. Předkládány základní podmínky pro podnikání v oblasti MSP v ČR (v kontextu světové praxe a zejména podnikání MSP v EU). V komparaci se zahraničními zkušenostmi (včetně zámořských destinací) předkládána specifika podnikání MSP v ČR, zejména z pohledu regionálního (včetně jejich rozvoje). Specifikovány život a aktivity MSP, jejich perspektivy a ohrožení. Část výuky je věnována i problematice síťového charakteru podnikání, zejména strategických aliancí a klastrů. Podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikových aktivit MSP (nejenom, ale zejména v rámci EU logicky navazují na jejich stav v ČR).
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Úvod do problematiky MSP (co by měl podnikatel vědět, podnikání a jeho rizika, zahájení podnikatelské činnosti, život a aktivity MSP, jejich perspektivy a ohrožení), podnikatelské inkubátory - jejich zakládání a význam pro adepty podnikání
    2. Legislativa podnikatelských činnosti v kontextu MSP (Občanský zákoník, Zákon o živnostenském podnikání a další legislativní opatření)
    3. Teoretická východiska a souvislosti regionálního rozvoje a regionální hodnocení kvality podnikatelského prostředí (faktory obchodní, pracovní, infrastrukturní, lokální, cenové a environmentální, včetně komplexního hodnocení kvality podnikatelského prostředí)
    4. Podnikání MSP (preinkubační fáze, zahájení podnikání, základy managementu pro podnikatele v MSP, základy marketingu pro podnikatele v MSP, základy řízení lidských zdrojů pro podnikatele v MSP, základy finančního řízení pro podnikatele v MSP, demonstrace na případových studiích)
    5. Síťový charakter podnikání, klastry a klastrové iniciativy ve světě i v ČR, klastry a jejich vliv na konkurenceschopnost, klastrová politika, proces vzniku a rozvoje klastrů
    6. Měření výkonnosti klastrů a klastrových iniciativ, demonstrace na případových studiích vybraných klastrů v ČR i v zahraničí
    7. Globalizace a její východiska pro evropskou integraci, řízení a správa společností (Corporate Governance)
    8. Strategie a výkonnost MSP - základ pro růst hodnoty firmy, strategický marketing MSP a jeho role při zvyšování konkurenceschopnosti MSP, finanční řízení v prostředí MSP a jeho proměny
    9. Podnikání v MSP, malé a střední podniky v ČR, EU i USA a faktory jejich úspěchu
    10. Členství v profesních organizacích, jeho význam, podstata a využití v MSP, franchising, autorizované dealerství, podnikání MSP a celní politika, celní sklady v ČR - způsoby jejich využití pro podnikání v MSP, zasilatelství jako forma podnikání MSP, outsourcing a jeho aplikace v MSP
    11. Neziskové organizace, jejich význam a poslání, podnikatelská etika a její význam pro podnikatele a jeho firmu, CSR v prostředí MSP, lobbing a aktivity s ním spojené, korupce jako handicap podnikání (a jak jí čelit)
    12. Podnikání na mezinárodních trzích a internacionalizace podnikatelských aktivit a jejich management v oblasti MSP
    V rámci výuky jsou využity metody konfrontace a paradoxů, brainstorming/brainwriting, participativní metody a simulační metoda
Literatura
    povinná literatura
  • CHLOPECKÝ JAKUB. Malé a střední podnikání. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • ZAPLETALOVÁ, Šárka. Podnikání malých a středních podniků na mezinárodních trzích. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-878-6516-3. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6. info
  • VOJÍK, Vladimír. Specifika podnikání malých a středních podniků v tuzemsku a zahraničí. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-735-7534-2. info
  • PAVELKOVÁ, Drahomíra. Klastry a jejich vliv na výkonnost firem. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2689-2. info
  • KISLINGEROVÁ, Eva. Chování podniku v globalizujícím se prostředí. Praha: C.H. Beck, 2005. ISBN 978-80-717-9847-9. info
    doporučená literatura
  • KOŠTURIAK, Jan. O podnikání s nadhledem. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2015. ISBN 978-80-719-5862-8. info
  • LUKEŠ, M. a M. JAKL. Podnikání v České republice. Praha: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1884-8. info
  • ZELENÝ, Milan. Hledání vlastní cesty. Listy a reporty o moderním managementu. Brno: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-251-1611-1. info
  • ZELENÝ, Milan. Všechno bude jinak. Z nového světa podnikání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-892-3183-6. info
  • SRPOVÁ, J., ŘEHOŘ, V. a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
  • JÁČ, I., RYDVALOVÁ, P., ŽIŽKA, M. Inovace v malém a středním podnikání. 1. vyd., 169 S. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0853-8. info
Metody hodnocení
Zápočet: Aktivní účast ve cvičeních, závěrečný zápočtový test
Zkouška: kombinovaná, písemná část: zpracování eseje na zvolené téma + ústní zkouška.
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9d05aa97d07e4a67971b376c6b8c0949%40thread.tacv2/conversations?groupId=5ee6533e-9bf7-4183-ad77-a1e164a29889&tenantId=ed27fc21-8d98-4df9-af69-7fce8cea652b
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.