XVPEP_UPE Vybrané problémy ekonomiky podniku

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2018
Rozsah
0/3/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Zuzana Stefanovová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět seznamuje posluchače s vybranými problémy ekonomiky podniku se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby a s aktuálními problémy podnikatelského prostředí v oblasti neziskových organizací, zaměřených na sociální podnikání. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace bez rozdílů podniků. Předmět objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty a rizika, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou. Studenti se zorientují v cenové politice a cenové strategii, ale i v oblasti sociálního podniku. Prakticky si osvojí metody tvorby cen, cenové kalkulace, implementace cenových strategií v různých typech podniků i v rámci sociálního podnikání.
Osnova
  • 1. Úvod do vybraných problémů ekonomiky podniku
    2. Strategie a plánování cenové tvorby
    3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad, modelové situace
    4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty a rizika včetně determinace vlivu tuzemské i zahraniční konkurence, modely návratnosti
    5. Proces prognózování cen
    6. Cenová tvorba v organizacích služeb
    7. Sociální podnikání a sociální podnik
    8. Sociální podnik - služba a její ceny
    9. Ceny na trzích a cenová tvorba
    10. Funkce nákladů v tvorbě cen, vliv logistických nákladových položek na výši cen, alternativní zdroje energie z pohledu cenové dostupnosti a výše cen z hlediska časové dimenze nákladů a optimalizace nákladových položek ve vztahu k procesům souvisejícím s výší cen v jednotlivých fázích výroby a služeb a rovněž s akceptací rozdílnosti v oblasti jednotlivých odvětví průmyslu, i klíčových oblastí služeb
    11. Analýza nákladů aktivit organizace, vazba na daňové aspekty a dotační politiku ve vztahu sociálního podnikání
    12. Tvorba cen a právní aspekty
    V rámci výuky je kladen důraz na metody problémového výkladu a výuku formou dialogu v celé skupině (aplikace při analýze aktuálních ekonomických problémů a jejich vazeb k cenotvorbě a cenové politice, vytváření a prezentaci vlastního názoru na danou problematiku). Dále jsou aplikovány praktické metody (kalkulace, modelování), situační a případové metody.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTUSKOVÁ, Terezie, MATUSIKOVÁ, Lucia a Kateřina ZELINKOVÁ. Nákladové řízení a cenová strategie. Ostrava: VŠB-TU, 2015. ISBN 978-80-248-3891-5. info
  • KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. info
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. info
  • PETŘÍK, Tomáš. Ekonomické a finanční řízení firmy: manažerské účetnictví v praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3024-0. info
    doporučená literatura
  • FRANCOVÁ, P. et al. MANUÁL. Jak založit sociální podnik [online]. Praha : P3 - People, Planet, Profit, o.p.s., 2015. ISBN 978-80-260-7401-4. info
  • DOHNALOVÁ, M.; et al. Sociální ekonomika, sociální podnikání: podnikání pro každého. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-269-3. info
  • DOHNALOVÁ, M.; PRŮŠA L. Sociální ekonomika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-573-1. info
  • BEDNÁRIKOVÁ, D.; FRANCOVÁ, P. Studie infrastruktury sociální ekonomiky v ČR: plná verze. Praha: Nová ekonomika, o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0934-4. info
  • KRÁL, Bohumil a kol. Manažerské účetnictví. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-726-1217-8. info
Informace učitele
Zápočet: aktivní účast, vypracování zadaných úkolů, zápočtový test
Zkouška: ústní, písemná
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019.