YSO_USVP Společenská odpovědnost

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2016
Rozsah
4/0/0. Přednáška 4 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Fink (přednášející)
PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jelena Kubicová (přednášející)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je věnován etickým předpokladům, které by měly u studentů vytvořit náležité postoje k podnikání, k zaměstnavatelským organizacím, k regionu, k sobě samotným. Pohledem současného konceptu Společenské odpovědnosti organizací ukáže studentům možnosti odpovědnosti organizací ke svému širšímu okolí, k sobě samotným, ke svému zaměstnavateli. Tyto znalosti a dovednosti prostřednictvím vlastní aktivity studenti ukotví do reálného prostředí na konkrétní příklad zpracovaného CSR projektu. Předmět rozšiřuje a aplikuje znalosti získané i ve vyučovaných předmětech managementu a ekonomiky. Student je seznámen s podobou současného aktuálního konceptu Společenské odpovědnosti realizované organizacemi (dále CSR) v ČR. Umí identifikovat strategickou potřebu společenské odpovědnosti konkrétní organizací a pomocí manažerských nástrojů zpracovat projekt CSR konkrétní organizace.
Osnova
  • Osnova přednášek:
    1. Koncept CSR, teorie CSR.
    2. Projekty CSR založené na strategii organizace - analýza situace firmy.
    3. Ekonomický pilíř CSR - zaměření, obsah, klíčové postavení mezi ostatními pilíři.
    4. Makroúroveň CSR, meziúroveň CSR a mikroúroveň CSR.
    5. Standardizace konceptu CSR - normy vztahující se k CSR, metodiky plánování CSR, metodiky měření, nástroje hodnocení CSR.
    6. Iniciativy navazující na koncept CSR v ČR - iniciativy EU, filantropie, trvale udržitelný rozvoj, fungování neziskových organizací.
    Osnova cvičení:
    1. Rozbor pojetí společensky odpovědného projektu z pohledu konceptu CSR.
    2. Analýza situace vybrané firmy, identifikace vhodných potřeb pro CSR aktivity dle identifikované strategie.
    3. Tvorba konceptu CSR aktivity pro vybranou společnost založené na ekonomickém pilíři.
    4. Identifikace cílových skupin naplánované CSR aktivity.
    5. Zpracování vlastního projektu CSR aktivity dle vybrané metodiky.
    6. Obhajoba zpracovaného projektu CSR aktivity.
Literatura
    povinná literatura
  • KAŠPAROVÁ, K., KUNZ, V. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2013. info
  • POKORNÁ, D. Koncept společenské odpovědnosti: obsah, podstata, rozsah. 1. vydání. Olomouc, Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3348-6. info
  • CSR fórum: Časopis o společenské odpovědnosti firem. Fórum dárců. 2010. info
  • STEINEROVÁ, M. Koncept CSR v praxi. Průvodce odpovědným podnikáním [online]. Praha: Business Leaders Forum, 2008. info
  • PETŘÍKOVÁ, R. a kol. Společenská odpovědnost organizací. Ostrava: DTO CZ, 2008. ISBN 978-80-02-02099-8. info
  • Business Leaders Forum. Společenská odpovědnost firem [online]. Praha: Business Leaders Forum, 2006. info
  • Napříč společenskou odpovědností firem. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-6111-X. info
    doporučená literatura
  • Corporate Social Responsibility. Harvard Business School [online]. info
  • CRANE, A. a kol. The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility. Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-957394-3. info
Informace učitele
Zápočet:
Aktivní účast na hodinách (účast na cvičeních je povinná, účast na přednáškách je velmi doporučená, protože na cvičeních budou procvičovány informace z přednášek, jejichž neznalost může být vyhodnoceno jako nepřítomnost na navazujícím cvičení).
Odevzdání návrhu zadání vlastního CSR projektu v termínu.
Obhájení zpracovaného projektu CSR v termínu.
Student je hodnocen nejen za prokázané znalosti, ale i schopnost aplikace nabytých informací v rámci interdisciplinárního přístupu integrujícího znalosti a dovednosti získaných i v jiných předmětech vyučovaných na MVŠO.
Výstupem tohoto předmětu je vytvoření smysluplného zadání CSR projektu respektujícího současné standardy CSR projektů respektované autoritami CSR konceptu (Byznys pro společnost, Asociace společenské odpovědnosti firem).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020.