YMCH_UEK Mikroekonomie a chování

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2016
Rozsah
4/0/0. Přednáška 4 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Doc. RSDr. Luboš Štancl, CSc. (přednášející)
Ing. Eva Jílková, Ph.D. (cvičící)
Doc. RSDr. Luboš Štancl, CSc. (cvičící)
Garance
Doc. RSDr. Luboš Štancl, CSc.
Moravská vysoká škola Olomouc
Předpoklady
Znalosti mikroekonomie přednášené v rámci výuky v 1. semestru 1. ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je v návaznosti na výuku mikroekonomie dále rozvíjet schopnost studentů ekonomicky myslet, osvojit si práci se základními ekonomickými modely a s jejich využitím analyzovat aktuální problémy hospodářské praxe v rovině malého a středního podnikání. Předmět prohlubuje základní znalosti moderní ekonomické teorie a přispívá k rozvíjení schopností studentů jejich kritického osvojení a aplikace na řešení problémů současné hospodářské praxe. Napomáhá rozvíjení schopností studentů vnímat praktické ekonomické problémy očima jednotlivých tržních subjektů, především z úrovně sektoru malých a středních podniků. V předmětu jsou studenti vedeni k aktivní práci se zdroji statistických dat a informací z odborných periodik. Student bude znát: - nejobecnější zákonitosti ekonomického života společnosti, základní mechanismy a jejich fungování, které mu umožní pochopit logiku reálných hospodářských procesů Student bude umět: - vysvětlovat ekonomickou realitu na základě kritického a tvůrčího osvojení si moderní ekonomické teorie a využívání zdrojů statistických dat Student bude schopen: - aplikovat závěry ekonomické teorie při řešení otázek hospodářské reality a uplatňovat ekonomický přístup v rozhodování o problémech podnikatelské činnosti
Osnova
  • 1. Člověk, hospodářská realita a ekonomická teorie.
    2. Netržní a tržní koordinace ekonomických systémů
    3. Teorie spotřebitelské volby a reálné chování spotřebitele. Formování poptávky.
    4. Rozhodování firmy a formování nabídky
    5. Výroba, náklady a příjmy firmy
    6. Teoretické modely nedokonalé konkurence a reálná struktura trhu (globální, národní a regionální pohled)
    7. Oligopolní strategie a teorie her
    8. Rozhodování firmy o rozšíření výroby a najmutí dodatečných výrobních faktorů
    9. Reálná tržní poptávka a nabídka práce
    10. Reálná tržní poptávka a nabídka kapitálu
    11. Interakce trhů a alokační efektivnost
    12. Teorie tržního selhání a mikroekonomická politika státu
Literatura
    povinná literatura
  • FRANK, R. H. Mikroekonomie a chování. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0438-9. info
    doporučená literatura
  • Internetové zdroje: www.cnb.cz, www.czso.cz, www.mfcr.cz, www.mpo.cz, www.komora.cz. info
  • Odborná periodika (Hospodářské noviny, Ekonom apod.). info
  • SIRUČEK, P., NEČADOVÁ, M. Mikroekonomická teorie I (cvičebnice). Slaný: Melandrium, 2001. ISBN 80-86175-17-0. info
Informace učitele
zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019.