XMCH_UEK Mikroekonomie a chování

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Eva Jílková, Ph.D. (cvičící)
Doc. RSDr. Luboš Štancl, CSc. (cvičící)
Garance
Doc. RSDr. Luboš Štancl, CSc.
Moravská vysoká škola Olomouc
Předpoklady
Znalosti mikroekonomie přednášené v rámci výuky v 1.semestru 1. ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je v návaznosti na výuku mikroekonomie dále rozvíjet schopnost studentů ekonomicky myslet, osvojit si práci se základními ekonomickými modely a s jejich využitím analyzovat aktuální problémy hospodářské praxe v rovině malého a středního podnikání. Předmět prohlubuje základní znalosti moderní ekonomické teorie a přispívá k rozvíjení schopností studentů jejich kritického osvojení a aplikace na řešení problémů současné hospodářské praxe. Napomáhá rozvíjení schopností studentů vnímat praktické ekonomické problémy očima jednotlivých tržních subjektů, především z úrovně sektoru malých a středních podniků. V předmětu jsou studenti vedeni k aktivní práci se zdroji statistických dat a informací z odborných periodik. Student bude znát: - nejobecnější zákonitosti ekonomického života společnosti, základní mechanismy a jejich fungování, které mu umožní pochopit logiku reálných hospodářských procesů Student bude umět: - vysvětlovat ekonomickou realitu na základě kritického a tvůrčího osvojení si moderní ekonomické teorie a využívání zdrojů statistických dat Student bude schopen: - aplikovat závěry ekonomické teorie při řešení otázek hospodářské reality a uplatňovat ekonomický přístup v rozhodování o problémech podnikatelské činnosti
Osnova
  • 1. Člověk, hospodářská realita a ekonomická teorie.
    2. Netržní a tržní koordinace ekonomických systémů
    3. Teorie spotřebitelské volby a reálné chování spotřebitele. Formování poptávky.
    4. Rozhodování firmy a formování nabídky
    5. Výroba, náklady a příjmy firmy
    6. Teoretické modely nedokonalé konkurence a reálná struktura trhu (globální, národní a regionální pohled)
    7. Oligopolní strategie a teorie her
    8. Rozhodování firmy o rozšíření výroby a najmutí dodatečných výrobních faktorů
    9. Reálná tržní poptávka a nabídka práce
    10. Reálná tržní poptávka a nabídka kapitálu
    11. Interakce trhů a alokační efektivnost
    12. Teorie tržního selhání a mikroekonomická politika státu
Literatura
    povinná literatura
  • FRANK, R. H. Mikroekonomie a chování. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0438-9. info
    doporučená literatura
  • Internetové zdroje: www.cnb.cz, www.czso.cz, www.mfcr.cz, www.mpo.cz, www.komora.cz. info
  • Odborná periodika (Hospodářské noviny, Ekonom apod.). info
  • SIRUČEK, P., NEČADOVÁ, M. Mikroekonomická teorie I (cvičebnice). Slaný: Melandrium, 2001. ISBN 80-86175-17-0. info
Informace učitele
zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019.