XUEK0026 Mikroekonomie

Moravská vysoká škola Olomouc
zima 2014
Rozsah
2/2/0. 5 kr.
Garance
Prof. Ing. Jan Široký, CSc.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvořit obecný základ a východisko pro studium speciálních ekonomických disciplín ve vyšších ročnících studia a připravit studenty v úvodu jejich ekonomické průpravy na potřebu uceleného chápání mikroekonomických souvislostí při hospodářském rozvoji státu a také, jak zpětně stát ovlivní chování těchto subjektů svými rozhodnutími. Z tohoto důvodu navazuje na disciplínu v letním semestru předmět Makroekonomie. Student umí: - charakterizovat základní ekonomické kategorie a principy z pohledů současné mikroekonomické teorie, - vysvětlit prvky tržní ekonomiky a jejich vzájemné vazby, - vyhodnotit silná a slabá místa základních standardních ekonomických mikro koncepcí, - zdůvodnit chování jednotlivých tržních subjektů na dílčích trzích, - argumentovat dosahování rovnováhy na trhu výrobků a služeb, a na trhu výrobních faktorů, - definovat nalezení optima pro racionální tržní chování jednotlivců, domácností a firem, - zhodnotit neefektivní chování firem na dokonale a nedokonale konkurenčním trhu, - definovat proces utváření všeobecné rovnováhy, - argumentovat nerovnosti v důchodech, - vyhodnotit tržní selhání, - definovat mikroekonomickou politiku státu, - využívat základní matematicko-statistický aparát pro modelování, analýzu a interpretaci ekonomických jevů, - vyhledávat, třídit, klasifikovat a interpretovat ekonomická data a informace, - umět spolupracovat s ostatními členy týmu, který má jasně vymezený cíl a aktivně prezentovat vlastní názory či názory týmu.
Osnova
  • Osnova přednášek:
    1. Úvod do studia ekonomické teorie
    2. Základní elementy trhu
    3. Chování spotřebitele: Užitečnost a poptávka
    4. Chování výrobce: Náklady a nabídka
    5. Nabídka dokonale konkurenční firmy
    6. Nedokonalá konkurence
    7. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
    8. Trhy výrobních faktorů
    9. Trh práce
    10. Trh kapitálu
    11. Měření důchodů, všeobecná rovnováha
    12. Mikroekonomická politika státu

    Osnova cvičení:
    1. Úvod do studia ekonomické teorie
    - Brainstorming k předmětu ekonomie, metodám jejího zkoumání a základním souvislostem ekonomického rozhodování.
    - Případová studie k problematice vzácnosti a nutnosti volby, principu efektivnosti a racionálního chování.
    - Příklad: náklady obětované příležitosti
    2. Základní elementy trhu
    - Práce v malých skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
    Grafické znázornění pomocí (interaktivní) tabule s interpretací ekonomické logiky fungování tržního mechanismu a úloze ceny při utváření tržní rovnováhy.
    3. Chování spotřebitele: Užitečnost a poptávka
    - Myšlenkové mapování chování racionálního spotřebitele.
    - Případová studie k problematice formování individuální poptávky na základě preferencí a funkcí užitku.
    - Příklad: cenová, křížová a důchodová elasticita poptávky.
    4. Chování výrobce: Náklady a nabídka
    - Brainstorming k hlavním cílům firmy.
    - Výukový kruh - Rozbor nákladů, příjmů a zisku firmy se zaměřením na vztahy mezi jednotlivými typy nákladových funkcí.
    - Případová studie k problematice produkční aktivita firmy vyjádřená pomocí izokvantové analýzy.
    - Příklad: zákon klesajícího mezního produktu.
    5. Nabídka dokonale konkurenční firmy
    - Myšlenkové mapování typických rysů chování firmy v dokonale konkurenční struktuře.
    - Práce v malých skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
    Grafické znázornění pomocí interaktivní tabule s interpretací smyslu modelu dokonale konkurenční tržní struktury v krátkém a dlouhém období.
    - Příklad: bod ukončení činnosti firmy.
    6. Nedokonalá konkurence
    - Brainstorming k příčinám vzniku nedokonalé konkurence.
    - Práce ve 3 skupinách a následná prezentace výsledků k zadání:
    Grafické znázornění pomocí interaktivní tabule s interpretací:
    a) Monopolu - rysy chování monopolní firmy, zvláštnosti přirozeného monopolu, důvody pro regulaci monopolních firem a způsoby měření monopolní síly.
    b) Oligopolu - rysy chování firem v oligopolní struktuře (smluvní oligopol, oligopol s dominantní firmou) a způsoby cenové tvorby.
    c) Monopolistická konkurence - rysy chování firmy v monopolisticky konkurenční tržní struktuře, proces dosahování optima firmy v krátkém období. Komparace efektivnosti této tržní struktury s dokonale konkurenčním a monopolním odvětvím.
    7. Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
    - Myšlenkové mapování chování velké firmy a chování malých a středních forem podnikání.
    - Případová studie k problematice behaviorálních a manažerských teorií firem.
    - Příklad: Baumolův model firmy.
    8. Trhy výrobních faktorů
    - Brainstorming zaměřený na specifika chování ekonomických subjektů na trzích výrobních faktorů.
    - Případová studie k problematice fungování trhů půdy a přírodních zdrojů se zaměřením na utváření nabídky, poptávky a ceny na těchto trzích.
Informace učitele
Zápočet:
- docházka na cvičení 80 %,
- min. 60 % úspěšnost při plnění průběžného opakování (2 testy),
- splnění zápočtového testu min. na 60 %.
Zkouška:
- udělený zápočet,
- úspěšně absolvovaná kombinovaná (písemná a ústní) zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/zima2014/XUEK0026