XVCIM Value Chain and Innovation Management

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Omar Ameir, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Po 11:30–13:00 B2.330, kromě Út 14. 2., kromě Út 21. 2., kromě Út 28. 2.
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to deepen existing knowledge about innovation. Emphasis is placed on innovation management, including the innovation process, economic aspects associated with innovation and selected innovation methods. The theoretical basis of the presented professional topics are confronted with specific examples of product and process innovation in the form of real examples from business practice.
Osnova
  • 1.Innovation management. Determination and classification of innovations. Benefits of innovations.
    2.Definition of the innovation process, factors influencing the way of innovation management.
    3.The importance of information sources and business climate for innovation.
    4.The importance of leading talent for innovation. Practical examples of innovations implemented in companies.
    5.Basic approaches to creating a corporate innovation strategy.
    6.Creating value innovations - Blue Ocean Strategy.
    7.Gaining knowledge from the market - identification and development of market innovations, the impact of technology and the market on business use, factors influencing the spread of innovation.
    8.Economic aspects associated with innovations. Ways of measuring the effectiveness of the implementation of company innovative activities.
    9.Selected methods for innovation management.
    10.Effective integration of processes and learning - rules influencing decisions on the location of research and development activities, allocation of resources for innovation, innovation and business strategy, organizational processes in small companies.
    11.Learning through business entrepreneurship - reasons for internal business, management of internal risk companies, organizational structure of new companies.
    12.Protection of intellectual and industrial property - intellectual property and possibilities of its protection, types of industrial property (patent, utility model, trademarks).
Literatura
    povinná literatura
  • AMEIR, Omar, Management inovací. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. 64 s. Studijní text dostupný na portálu EDULAM (https://edulam.cz/elektronicka-knihovna/).
  • PETERKOVÁ, J., LUDVÍK, L. Řízení inovací v průmyslovém podniku. SAEI, vol. 42. Ostrava: VŠB-TUO, 2015. 207 s. ISBN 978-80-248-3826-7.
  • PETERKOVÁ, J. (2018). Využití konceptů inovací v průmyslovém podniku. SAEI, vol. 49. 200 s. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. ISBN 978-80-248-4072-7.
  • VEBER, J. J. SRPOVÁ a kol. Management inovací. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-726-1423-3. info
    doporučená literatura
  • Tidd, J., Bessant, J. (2018). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. Chichester: John Wiley.
  • GUPTA P. A., TRUSKO, B. T. Global Innovation Science Hanbook. USA: McGraw-Hill Education, 2014. 896 pp. ISBN 978-0071792707.
  • Kim, W. Ch a R. Mauborgne. Strategie modrého oceánu. Brno: Management Press, 2018. VANCE, A. Elon Musk: Tesla, Space X a hledání fantastické budoucnosti. Jan Melvil publishing, 2015. 400 s. ISBN 978-80-87270-73-8.
Výukové metody
The transfer of information to students in the course is ensured mainly by the information-receptive method, verbal methods (description, interpretation, presentation) and demonstration method (graphic and schematic presentation of data). In the seminars, reproductive methods (tests, exams, repetition) and methods of problem interpretation are used. For solving case studies participatory and dialogical methods are used.
Metody hodnocení
Zápočet: aktivní účast na seminářích, zpracování případových studií.
Credit: active participation in seminars, elaboration of case studies, final test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, léto 2022, léto 2024.