XP Podnikání

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2022
Rozsah
0/3/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Jaroslav Škrabal, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XP/01: Út 9:45–12:00 B2.230, kromě Út 5. 4., J. Peterková
XP/02: Út 12:30–14:45 B2.230, kromě Út 5. 4., J. Peterková
XP/03: Čt 13:15–15:30 B2.230, kromě Čt 7. 4., kromě Čt 28. 4. ; a Čt 28. 4. 13:15–15:30 B2.231, J. Peterková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními aspekty podnikání s důrazem na specifiku malého a středního podnikání a rozvíjet znalosti a dovednosti studentů vedoucí k praktické aplikaci získaných poznatků v rámci projektu založení a řízení vlastní firmy. Po absolvování předmětu bude student schopen analyzovat podnikatelské prostředí v ČR a v regionu, identifikovat perspektivní podnikatelské příležitosti, sestavit podnikatelský záměr a plán, rozhodnout o výběru právní formy podnikání, realizovat proces založení firmy, manažersky řídit firmu a zvládat základní procesy strategického, finančního, obchodního a marketingového řízení firmy.
Osnova
  • Osnova předmětu:
    1. Úvod do podnikání (historie podnikání, osobnosti podnikatelského světa, definice podnikatele, podmínky úspěšnosti podnikatele, psychologie podnikání - podnikatel versus zaměstnanec, osobnost podnikatele).
    2. Podnikání (typy a cíle podnikání, společenská odpovědnost, definice podniku, životní cyklus podniku, rodinný podnik a nástupnictví, současný stav podnikání: oblasti, trendy a další rozvoj (internet, B2B?).
    3. Právní aspekty podnikání (volba právní formy podnikání, legislativní činnosti spojené se založením podniku).
    4. Podnikatelský záměr (zásady a možnosti podnikání).
    5. Podnikatelský plán - účel, struktura a význam.
    6. Zakladatelský rozpočet.
    7. Zdroje financování podnikatelské činnosti.
    8. Malé a střední podniky (místo a funkce MSP v ekonomice, podpora MSP, informační portály pro podnikatele).
    9. Management podnikatelských aktivit.
    10. Finanční řízení malých a středních firem (účetnictví, daně).
    11. Obchodní a marketingové činnosti.
    12. Regionální aspekty MSP v podnikání (podnikání v EU a mimo EU, konkurenceschopnost regionu).
Literatura
    povinná literatura
  • HUMLOVÁ VLASTA. Podnikání. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • SVOBODOVÁ, I. a M. ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada Publishing, 2017. info
  • WILLIAMS, J. Začni vydělávat na tom, co tě baví. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0374-4. info
  • SOUČEK, Z. START UP. Od nápadu k efektu. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2016. ISBN 978-80-7455-053-9. info
  • GERŠLOVÁ, J. Dějiny moderního podnikání. Praha: Professional Publishing, 2012. ISBN 978-80-7431-080-5. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6. info
    doporučená literatura
  • MACHEK, O. Rodinné firmy. Praha: C. H. Beck, 2017. ISBN 978-80-7400-638-8. info
  • RIES, E. Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. Praha: Bizbooks, 2015. ISBN 978-80-265-0389-7. info
  • OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR. Tvorba Business Modelů. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0425-2. info
  • LUKEŠ, M. a M. JAKL. Podnikání v České republice. Praha: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1884-8. info
Metody hodnocení
Zápočet: zápočtový test.
Zkouška: zpracování a obhajoba případové studie - řešení zadání z reálné praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024.