XMIK2 Mikroekonomie 2

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2022
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Michaela Perunová (cvičící)
Ing. Ingrid Majerová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jarmila Zimmermannová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
každou lichou středu 8:30–11:30 B1.132
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XMIK2/01: každou sudou středu 8:30–11:30 B1.132, kromě St 6. 4., M. Perunová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Mikroekonomie II je poskytnout studentům analyticky zdůvodněné nové poznatky, prohlubující a rozšiřující jejich znalosti získané v rámci studia základního kursu mikroekonomie. Tím dosáhnout přesnější orientace v teoretických základech předmětu a vyšší úrovně pochopení a jeho významu jako všeobecného základu i východiska studia ostatních ekonomických i neekonomických předmětů jednotlivých specializací. Zahrnutím do obsahu předmětu témat věnujících se analýze rozhodování spotřebitele či investora v podmínkách rizika a nejistoty, dále přiblížit teoretický výklad analýze reálných problémů ekonomické praxe. Hlubším rozborem jednotlivých teoretických problémů předmětu, analyzováním jejich podstatných stránek a souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti mikroekonomické analýzy a její využití při řešení praktických problémů na podnikové a regionální úrovni. Napomáhat utváření schopností a dovedností efektivního ekonomického myšlení, rozhodování a chování.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Předmět zkoumání ekonomie, metody a nástroje ekonomické analýzy
    2. Chování spotřebitele a formování poptávky (Užitečnost, preference a optimum spotřebitele; formování poptávky a její faktory, poptávka individuální a tržní)
    3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    4. Chování firmy, volba technologie, náklady a příjmy firmy
    5. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, efektivnost dokonalé konkurence
    6. Rozhodování firmy v postavení monopolu a v podmínkách monopolistické konkurence o výstupu a ceně
    7. Rovnováha firmy v podmínkách oligopolu; alternativní cíle firmy
    8. Formování cen na trzích výrobních faktorů a trh práce
    9. Trh kapitálu a rovnováha na trhu kapitálu
    10. Investiční rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty
    11. Všeobecná rovnováha a ekonomická efektivnost
    12. Tržní selhání, jeho příčiny a mikroekonomická politika státu
    Na přednáškách a seminářích se využívá informačně - receptivní metoda, slovní metody (popis, vysvětlování), výklad pomocí elektronické PPT prezentace, metody názorně demonstrační (znázornění grafické a schematické, dynamická projekce).
Literatura
    povinná literatura
  • MANKIW, N. Gregory. Principles of microeconomics. CT: Cengage Learning, 2015. ISBN 978-1285165905. info
  • SMEJKAL, V., a K. RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: GRADA, 2013. ISBN 978-80-247-4644-9. info
  • SOUKUPOVÁ, Jana. Mikroekonomie. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-726-1218-5. info
  • JUREČKA, V. a kol. Mikroekonomie. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3259-6. info
    doporučená literatura
  • FRANK, Robert H. a Ben. BERNANKE. Principles of Microeconomics. Boston: McGraw-Hill/Irwin, 2007. ISBN 978-00-731-9398-4. info
Metody hodnocení
Zápočet: aktivní účasti na cvičeních, průběžné testy, zápočtový test.
Zkouška: ústní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024.