MVŠO:YZSP Základy sociálního podnikání - Informace o předmětu
YZSP Základy sociálního podnikání
Moravská vysoká škola Olomoucléto 2021
- Rozsah
- 16/0/0. Přednáška 16 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Moravská vysoká škola Olomouc
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenta se sociálním podnikáním a sociální ekonomikou. Studenti se budou umět orientovat v české legislativě upravující podmínky vzniku a existence sociálního podnikání. (I fáze před vznikem účinnosti zákona o sociálním podnikání, II fáze v době účinnosti nového zákona o sociálním podnikání, bude-li schválen v legislativním procesu). Budou rozumět podmínkám vzniku sociálního podniku nebo transformaci sociálního podnikání z klasického podniku či neziskového subjektu, který implementuje principy sociálního podnikání v praxi. Pochopí základy tvorby projektu vzniku sociálního podniku. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
- Osnova
- 1. Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky
Definice základních principů sociálního podnikání (jako inovativního nástroje politiky zaměstnanosti a regionálního rozvoje) a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice.
2. Podmínky sociálního podnikání v ČR
Legislativní podmínky sociálního podnikání. Veřejně uznávaná definice sociálního podnikání (TESSEA apod.). Nejčastější typy právní formy sociálních podniků v ČR - jejich výhody a nevýhody. Obory činnosti sociálních podniků v ČR, platformy síťování sociálních podniků v ČR, regionalizace sektoru sociálního podnikání.
3. Business modely v sociálním podnikání
Předpoklady pro sociální podnikání. Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy prostředí, analýzy poptávky.
4. Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků
Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis.
5. Sociální inovace
Vymezení pojmu sociální inovace. Typy sociálních inovací, jejich životní cyklus. Sociální podnikání jako možný typ sociální inovace.
6. Hodnocení výkonnosti sociálního podniku
Hodnocení prostřednictvím základních podnikových ukazatelů výkonnosti. Využití alternativních metod měření výkonnosti.
- 1. Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEBESTOVÁ, J. a P. KREJČÍ. Sociální podnikání. Karviná: SU OPF, 2019. info
- TRČKA, L. a kol. Sociální podnikání: teorie pro praxi. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014. ISBN 978-80-260-7215-7. info
- DOHNALOVÁ, M. Sociální ekonomika, sociální podnikání: podnikání pro každého. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-269-3. info
- doporučená literatura
- ŠEBESTOVÁ, J. a Z. PALOVÁ. Sociální inovace: Vliv podpory fondů EU na jejich tvorbu. Bratislava: Kartprint, 2016. ISBN 978-80-89553-42-6. info
- BORNSTEIN, D. and S. DAVIS. Social entrepreneurship: what everyone needs to know. New York: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-539633-1. info
- Informace učitele
- Požadavky na studenta: účast a diskuse na seminářích, semestrální projekt, zkouška.
Hodnotící metody: Povinná účast na seminářích 60 %, povinná účast na diskuzích z praxe na seminářích, (20 % hodnocení), semestrální projekt a jeho obhajoba (30 % hodnocení), závěrečná zkouška (50 % hodnocení).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2021/YZSP