XDPK Dovednosti profesionální komunikace

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Černoch (cvičící)
Mgr. Martin Fink (cvičící)
Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Ing. Mgr. Renáta Pavlíčková, MBA (cvičící)
Garance
Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámit studenty se zásadami profesionální komunikace manažera a provést aktivní nácvik komunikačních dovedností studentů. Student se naučí vnímat komunikaci jako jím řízený proces, ovlivňovat všechny jeho fáze - efektivně předávat informace, mluvit působivě na druhou osobu, vnímat zpětnou vazby od druhé osoby, dosáhnout svého cíle v pracovním jednání s jinou osobou.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Komunikační proces, struktura komunikačního procesu.
    2. Role vysílatele informací. Role příjemce informací. Referenční rámec přenosu.
    3. Technika naslouchání, empatické naslouchání. Technika kladení otázek, typy otázek, postupnost kladení otázek.
    4. Asertivita - základní pravidla, projevy agresivity, projevy pasivity, asertivní zákony, asertivní dovednosti.
    5. Vedení obchodního jednání, struktura rozhovoru. Pravidla zákaznického přístupu v osobním jednání
    6. Specifika telefonické komunikace a osobní komunikace a písemné komunikace.
    7. Specifikace konfliktu, způsob prožívání konfliktu, fáze vývoje konfliktu. Druhy konfliktů.
    8. Přístupy k řešení interpersonálního konfliktu v pracovním prostředí.
    9. Práce v týmu. Sestavení pracovního týmu. Role členů týmu, naplňování týmových rolí.
    10. Role vedoucího týmu. Organizace činností v týmu, formulace cílů pro tým.
    11. Konsensus, kompromis - přístupy k týmovému řešení situací.
    12. Prezentace názoru před skupinou - technika prezentování. Práce s tělem. Práce s pomůckami.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, D. Kap. 8, Komunikace, s. 119-130. Kap. 9, Prezentování výsledků odborné práce, s. 131-144. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3510-5. info
  • BERNARDOVÁ DANA. Dovednosti profesionální komunikace. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • DEVITO, J. A. Human Communication: The Basic Course. Pearson Education, 2017. ISBN 9780134409450. info
  • BĚLOHLÁVEK, F., P. KOŠŤAN a O. ŠULEŘ. Management. Olomouc: Rubico, 2010. ISBN 80-85839-45-8. info
    doporučená literatura
  • McLAGANOVÁ, P. a P. KREMBS. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 2011. ISBN 80-85943-75-1. info
  • COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-156-0. info
  • LOPUCHOVSKÁ, A. a BUREŠ, I. 10 zlatých pravidel překonávání nejčastějších komunikačních bariér. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-166-9. info
Informace učitele
Zápočet: aktivní účast na seminářích, splnění průběžně zadávaných úkolů shodných s okruhy obsahu výuky, závěrečná prezentace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, zima 2022, léto 2023, léto 2024.