XP_UPE Podnikání

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2019
Rozsah
0/3/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Bijota (cvičící)
Ing. Vlasta Humlová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Petr Novák, Ph.D. (cvičící)
Ing. Štěpánka Titzová (cvičící)
Garance
Ing. Vlasta Humlová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními aspekty podnikání s důrazem na specifiku malého a středního podnikání a rozvíjet znalosti a dovednosti studentů vedoucí k praktické aplikaci získaných poznatků v rámci projektu založení a řízení vlastní firmy. Po absolvování předmětu bude student schopen analyzovat podnikatelské prostředí v ČR a v regionu, identifikovat perspektivní podnikatelské příležitosti, sestavit podnikatelský záměr a plán, rozhodnout o výběru právní formy podnikání, realizovat proces založení firmy, manažersky řídit firmu a zvládat základní procesy strategického, finančního, obchodního a marketingového řízení firmy.
Osnova
  • Osnova předmětu:
    1. Úvod do podnikání (historie podnikání, osobnosti podnikatelského světa, definice podnikatele, podmínky úspěšnosti podnikatele, psychologie podnikání - podnikatel versus zaměstnanec, osobnost podnikatele).
    2. Podnikání (typy a cíle podnikání, společenská odpovědnost, definice podniku, životní cyklus podniku, rodinný podnik a nástupnictví, současný stav podnikání: oblasti, trendy a další rozvoj (internet, B2B?).
    3. Právní aspekty podnikání (volba právní formy podnikání, legislativní činnosti spojené se založením podniku).
    4. Podnikatelský záměr (zásady a možnosti podnikání).
    5. Podnikatelský plán - účel, struktura a význam.
    6. Zakladatelský rozpočet.
    7. Zdroje financování podnikatelské činnosti.
    8. Malé a střední podniky (místo a funkce MSP v ekonomice, podpora MSP, informační portály pro podnikatele).
    9. Management podnikatelských aktivit.
    10. Finanční řízení malých a středních firem (účetnictví, daně).
    11. Obchodní a marketingové činnosti.
    12. Regionální aspekty MSP v podnikání (podnikání v EU a mimo EU, konkurenceschopnost regionu).
Literatura
    povinná literatura
  • HUMLOVÁ VLASTA. Podnikání. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • SVOBODOVÁ, I. a M. ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada Publishing, 2017. info
  • WILLIAMS, J. Začni vydělávat na tom, co tě baví. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0374-4. info
  • SOUČEK, Z. START UP. Od nápadu k efektu. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2016. ISBN 978-80-7455-053-9. info
  • GERŠLOVÁ, J. Dějiny moderního podnikání. Praha: Professional Publishing, 2012. ISBN 978-80-7431-080-5. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6. info
    doporučená literatura
  • MACHEK, O. Rodinné firmy. Praha: C. H. Beck, 2017. ISBN 978-80-7400-638-8. info
  • RIES, E. Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. Praha: Bizbooks, 2015. ISBN 978-80-265-0389-7. info
  • OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR. Tvorba Business Modelů. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0425-2. info
  • LUKEŠ, M. a M. JAKL. Podnikání v České republice. Praha: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1884-8. info
Informace učitele
Zápočet: zápočtový test.
Zkouška: zkouška, zpracování a obhajoba projektu založení firmy
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020.