XMKD_USVP Manažerské komunikační dovednosti

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je v návaznosti na teoretické znalosti studentů provést nácvik komunikačních dovedností souvisejících s úspěšným výkonem práce/role manažera. Studenti se naučí vyhodnocovat své jednání v roli manažera a volit vhodné nástroje pro manažerské řešení situací formou praktického nácviku konkrétních technik, řešení zadaných případových studií a rozboru podaných výkonů.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Komunikační role manažera - požadavky na komunikaci manažera, kompetence v oblasti komunikace manažera, principy úspěšnosti manažera
    2. Působení osobnosti na komunikaci, sociální percepce, sociální komunikace jako proces, vybrané komunikační teorie a přístupy, komunikační bariéry a nedostatky, nároky na komunikaci manažera
    3. Princip transakční analýzy v komunikaci manažera, princip zrcadlení, práce s emocemi, s postoji
    4. Princip motivace v komunikaci manažera, ovlivňování v pracovním procesu
    5. Cíle - formulování cílů, sdělování cílů, přeformulování cílů, předávání cílů - technika delegování, úkolování
    6. Vedení k cílům, schopnost zhodnotit a zdůvodnit, zhodnocení výkonu, principy podávání a přijímání zpětné vazby
    7. Technika vyjednávání a doprovodné komunikační projevy - neverbální, verbální
    8. Typy vyjednávání, typy vyjednavačů, fáze vyjednávání, empatický přístup k vyjednávání
    9. Technika řízení diskuse, role vedoucího, moderování diskuse, záznam z diskuse
    10. Vedení porad, záznam z porady, zápisy z jednání
    11. Projevy selhání manažerů v komunikačních dovednostech, následky ve výkonech
    12. Závěrečné prezentace účastníků, technika prezentování výstupů
    V rámci výuky je kladen důraz na týmovou spolupráci, brainstorming, hraní rolí a řešení úkolů v terénu. Ve výuce jsou dále využity dialogické slovní metody, reproduktivní metoda, metoda problémového výkladu a heuristická metoda.
Literatura
    povinná literatura
  • BELZ, H. a M. SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-930-9. info
  • BEDRNOVÁ, E., E. JAROŠOVÁ a I. NOVÝ. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-726-1239-0. info
    doporučená literatura
  • ŽKV. Byznys trip, aneb život korporátního vedoucího. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0549-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. 25 typů lidí, jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5872-5. info
  • PACHER, P. a L. BARONOVÁ. Vyjednávání a argumentace. Praha: University of Applied Management, 2015. ISBN 978-80-906-1521-2. info
  • SMEJKAL, V. a H. SCHELOVÁ BACHRACHOVÁ. Velký lexikon společenského chování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3650-1. info
  • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3566-5. info
Informace učitele
Zápočet: aktivita ve výuce, splnění průběžně zadávaných úkolů shodných s okruhy obsahu výuky, rozbor záznamů podaných výkonů v průběhu výuky, závěrečná prezentace, zpracování písemné seminární práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2020.