XPMZ_UMM Podnikání a marketing ve zdravotnictví

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2018
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc. (přednášející)
MUDr. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA (přednášející)
MUDr. RNDr. Ing. Miroslav Rössler, CSc., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je stručně popsat fungování tržního mechanismu ve zdravotnictví, definovat pojmy poptávky, potřeby a nabídky zdravotnických služeb i vyjmenovat několik specifických rysů systému zdravotní péče a zdravotnictví v ČR. Dále objasnit podstatu a význam marketingového přístupu při řízení zdravotnické instituce a vysvětlit úlohu marketingové koncepce a její stručnou charakteristiku, stručně popsat co se rozumí segmentací trhu, definovat možné přístupy marketingu k trhu a definovat různá hlediska segmentace trhu. Student se obeznámí s jednotlivými oblastmi, kterými se zabývá marketingová analýza v prostředí poskytování zdravotnické péče, čím je ovlivněno prostředí marketingu, jakož i použití SWOT a SLEPTE analýz při aplikaci na zdravotnickou instituci, klienty, obchodní partnery či konkurenci. Součástí výuky předmětu je i aplikační pole podnikatelských aktivit ve zdravotnictví, tvorba business modelů (podnikatelského plánu podnikatelů ve zdravotnictví všech oblastí a úrovní).
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Úvod, možnosti marketingu ve zdravotnictví, tržní mechanismus, nabídka a poptávka ve zdravotnictví, specifické znaky systému zdravotní péče a zdravotnictví v ČR
    2. Základní pojmy marketingu, význam marketingového přístupu při řízení zdravotnického zařízení a marketingová koncepce
    3. Segmentace trhu zdravotnické péče
    4. Marketingová analýza
    5. Realizační fáze - marketingový mix
    6. Marketingový výzkum
    7. Plánování a kontrola v marketingu
    8. Úvod do podnikání ve zdravotnictví
    9. Strategický marketing zdravotnických zařízení, marketingová strategie
    10. Podnikání ve zdravotnictví a jeho specifika
    11. Tvorba Business modelů pro podnikání v prostředí poskytování zdravotní péče
    12. Podnikatelský plán zdravotnického zařízení (ordinace praktického lékaře, laboratoř, zařízení lůžkové zdravotní péče, lékárna)
    V rámci výuky je využita informačně-receptivní metoda, reproduktivní metoda a brainstorming. Výuka je rovněž navázána na řešení případové studie a akční výzkum.
Literatura
    povinná literatura
  • ÖSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů. Příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0025-4. info
  • ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2006. ISBN 80-7013-441-0. info
  • EXNER, Lubomír, Tomáš RAITER a Dita STEJSKALOVÁ. Strategický marketing zdravotnických zařízení. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 978-80-864-1973-8. info
    doporučená literatura
  • SVOBODOVÁ, H., MYNÁŘOVÁ, L. a KOZEL, R. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3527-6. info
  • KOTLER, Philip. Moderní marketing: 4. evropské vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1545-2. info
Informace učitele
Zápočet: aktivní účast ve cvičeních, marketingová analýza a zpracování Business Modelu pro podnikatelský záměr ve zdravotnictví, závěrečný zápočtový test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020.