ACSFM_USVP Communication Skills for Managers

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Černoch (cvičící)
Mgr. Pavla Ludvíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je v návaznosti na teoretické znalosti studentů provést nácvik komunikačních dovedností souvisejících s úspěšným výkonem práce/role manažera. Studenti se naučí vyhodnocovat své jednání v roli manažera a volit vhodné nástroje pro manažerské řešení situací formou praktického nácviku konkrétních technik, řešení zadaných případových studií a rozboru podaných výkonů.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Komunikační role manažera - požadavky na komunikaci manažera, kompetence v oblasti komunikace manažera, principy úspěšnosti manažera
    2. Působení osobnosti na komunikaci, sociální percepce, sociální komunikace jako proces, vybrané komunikační teorie a přístupy, komunikační bariéry a nedostatky, nároky na komunikaci manažera
    3. Princip transakční analýzy v komunikaci manažera, princip zrcadlení, práce s emocemi, s postoji
    4. Princip motivace v komunikaci manažera, ovlivňování v pracovním procesu
    5. Cíle - formulování cílů, sdělování cílů, přeformulování cílů, předávání cílů - technika delegování, úkolování
    6. Vedení k cílům, schopnost zhodnotit a zdůvodnit, zhodnocení výkonu, principy podávání a přijímání zpětné vazby
    7. Technika vyjednávání a doprovodné komunikační projevy - neverbální, verbální
    8. Typy vyjednávání, typy vyjednavačů, fáze vyjednávání, empatický přístup k vyjednávání
    9. Technika řízení diskuse, role vedoucího, moderování diskuse, záznam z diskuse
    10. Vedení porad, záznam z porady, zápisy z jednání
    11. Projevy selhání manažerů v komunikačních dovednostech, následky ve výkonech
    12. Závěrečné prezentace účastníků, technika prezentování výstupů
    V rámci výuky je kladen důraz na týmovou spolupráci, brainstorming, hraní rolí a řešení úkolů v terénu. Ve výuce jsou dále využity dialogické slovní metody, reproduktivní metoda, metoda problémového výkladu a heuristická metoda.
Literatura
    povinná literatura
  • NYBERG, Carita. Communication Skills. . London: Bookboon.com Ltd., 2016. ISBN 978-87-403-1096-2. info
  • BELZ, H. a M. SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-930-9. info
  • BEDRNOVÁ, E., E. JAROŠOVÁ a I. NOVÝ. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-726-1239-0. info
    doporučená literatura
  • DOYLE, Alison. Top 10 Communication Skills for Workplace Success. New York: About, Inc., 2017. info
  • ŽKV. Byznys trip, aneb život korporátního vedoucího. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0549-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. 25 typů lidí, jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5872-5. info
  • PACHER, P. a L. BARONOVÁ. Vyjednávání a argumentace. Praha: University of Applied Management, 2015. ISBN 978-80-906-1521-2. info
  • SMEJKAL, V. a H. SCHELOVÁ BACHRACHOVÁ. Velký lexikon společenského chování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3650-1. info
  • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3566-5. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Zápočet: aktivita ve výuce, splnění průběžně zadávaných úkolů shodných s okruhy obsahu výuky, rozbor záznamů podaných výkonů v průběhu výuky, závěrečná prezentace, zpracování písemné seminární práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020.