YDPK_USVP Dovednosti profesionální komunikace

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2017
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámit studenty se zásadami profesionální komunikace manažera a provést aktivní nácvik komunikačních dovedností studentů.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Komunikační proces, struktura komunikačního procesu.
    2. Role vysílatele informací. Role příjemce informací. Referenční rámec přenosu.
    3. Technika naslouchání, empatické naslouchání. Technika kladení otázek, typy otázek, postupnost kladení otázek.
    4. Asertivita - základní pravidla, projevy agresivity, projevy pasivity, asertivní zákony, asertivní dovednosti.
    5. Vedení obchodního jednání, struktura rozhovoru. Pravidla zákaznického přístupu v osobním jednání
    6. Specifika telefonické komunikace a osobní komunikace a písemné komunikace.
    7. Specifikace konfliktu, způsob prožívání konfliktu, fáze vývoje konfliktu. Druhy konfliktů.
    8. Přístupy k řešení interpersonálního konfliktu v pracovním prostředí.
    9. Práce v týmu. Sestavení pracovního týmu. Role členů týmu, naplňování týmových rolí.
    10. Role vedoucího týmu. Organizace činností v týmu, formulace cílů pro tým.
    11. Konsensus, kompromis - přístupy k týmovému řešení situací.
    12. Prezentace názoru před skupinou - technika prezentování. Práce s tělem. Práce s pomůckami.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, D. Kap. 8, Komunikace, s. 119-130. Kap. 9, Prezentování výsledků odborné práce, s. 131-144. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3510-5. info
  • HAYES, N. Psychologie týmové práce. info
  • LAUFER, H. 99 typů pro úspěšné vedení lidí. info
  • DEVITO, J. A. Human Communication: The Basic Course. Pearson Education, 2017. ISBN 9780134409450. info
  • McLAGANOVÁ, P. a P. KREMBS. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 2011. ISBN 80-85943-75-1. info
  • ŠIROKÝ, J. a kol. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3510-5. info
  • POKORNÁ, D. a V. SEDLÁČKOVÁ. Komunikace v praxi. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-53-3. info
  • BĚLOHLÁVEK, F., P. KOŠŤAN a O. ŠULEŘ. Management. Olomouc: Rubico, 2010. ISBN 80-85839-45-8. info
  • LOPUCHOVSKÁ, A. a BUREŠ, I. 10 zlatých pravidel překonávání nejčastějších komunikačních bariér. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-166-9. info
    doporučená literatura
  • PLAMÍNEK, J. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2313-6. info
  • COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-156-0. info
  • ADAIR, J. Jak řídit druhé i sám sebe. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0784-1. info
  • KANITZ, von A. Umění úspěšné komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1222-9. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-642. info
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační dovednosti manažera. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 8071692239. info
Informace učitele
Vypracování pracovních listů na základě studia odborné literatury k jednotlivým komunikačním dovednostem.
Zpracování případové studie z pracovního prostředí k vybrané komunikační technice.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020.