XDPK_USPV Dovednosti profesionální komunikace

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Ladislav Chvátal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martin Zielina (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Předpoklady
nejsou
Doporučeno absolvování předmětu C Sociální komunikace zaměřeného na individuální komunikaci, osobní styl komunikace.
Je to nácvikový předmět, osobní účast, osobní výkony studenta a reflexe osobních zážitku studenta jsou nenahraditelné jinou formou výuky. Tomu i odpovídají nároky na účast ve výuce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pojmenovat pravidla interpersonální komunikace v profesionální podobě týmové komunikace a získané znalosti aplikovat do komunikačních situací v reálném životě při řešení pracovních situací v týmu. Cílem je také rozbor komunikačních situací, umět specifikovat nefunkční postupy v týmové komunikaci a prostřednictvím rozborů získat sebenáhled na úroveň vlastních používaných komunikačních dovedností.
Osnova
  • Výuka je organizovaná v blocích 4c/2 týdny.
    Každý blok je zaměřen na nácvik jedné dovednosti.
    Studenti jsou rozděleni do nácvikových skupin max 15 členů.
    1. Principy komunikace v týmu.
    - Záznam přirozené podoby komunikace, (pořízení videozáznamu).
    - Počet členů týmu, formy přenosu informací, referenční rámec komunikace v týmu.
    - Pravidla komunikace podle modelu OK+/OK- .
    2. Typy komunikace v týmu.
    - Osobní komunikace, písemná komunikace (el. komunikace), telefonická komunikace.
    - Porada jako konkrétní forma týmové komunikace.
    3. Organizace práce v týmu.
    - Sdělování cíle, motivace týmu, rozhodování v týmu, hodnocení v týmu.
    - Brieefing, debreefing, operativní porada, řešitelská porada, pravidelná porada.
    4. Interpersonální konflikt a jeho řešení v týmu.
    - Interpersonální konflikt, typy konfliktů.
    - Přístupy k řešení konfliktních názorů - kompromis, konsensus, vyjednávání.
    5. Obchodní jednání.
    - Fáze obchodního jednání.
    - Hlavní dovednosti obchodního jednání - zjišťování potřeb, sdělování výhod.
    6. Profesionální komunikace.
    - Rekapitulace pravidel profesionální komunikace.
    - Scénky komunikačních situací s videozáznamem. Zpětná vazba, porovnání se vstupní úrovní komunikačních dovedností z videozáznamů.
    - Demonstrace zvládnutí komunikační situace v praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikt mezi lidmi. info
  • HAYES, N. Psychologie týmové práce. info
  • LAUFER, H. 99 typů pro úspěšné vedení lidí. info
  • DEVITO, J. A. Human Communication: The Basic Course. Pearson Education, 2017. ISBN 9780134409450. info
  • POKORNÁ, D. a V. SEDLÁČKOVÁ. Komunikace v praxi. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-53-3. info
    doporučená literatura
  • PLAMÍNEK, J. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2313-6. info
  • KANITZ, von A. Umění úspěšné komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1222-9. info
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační dovednosti manažera. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 8071692239. info
Informace učitele
Prezenční účast 100%. V případě nutnosti omluva neúčasti předem a dohoda s vyučujícím o zařazení studenta do jiné cvičící skupiny.
Součástí každého pořízeného videozáznamu ve výuce je písemná sebereflexe studenta (dostupnost záznamu mimo výuku dle instrukcí vyučujícího) odevzdaná do STAGu.
Znalosti na úrovni literatury ke studiu.
Záznam závěrečné komplexní realizované komunikační situace v praxi se sebereflexí dle instrukcí vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016.