YP Podnikání

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2024
Rozsah
12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Vladimír Horák (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jindra Peterková, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Dodavatelské pracoviště: Moravská vysoká škola Olomouc
Rozvrh
Pá 15:00–18:00 B2.333, kromě Pá 16. 2., kromě Pá 23. 2., kromě Pá 8. 3., kromě Pá 22. 3., kromě Pá 5. 4., kromě Pá 19. 4., kromě Pá 26. 4., kromě Pá 3. 5., kromě Pá 10. 5.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními aspekty podnikání s důrazem na specifiku malého a středního podnikání a rozvíjet znalosti a dovednosti studentů vedoucí k praktické aplikaci získaných poznatků v rámci projektu založení a řízení vlastní firmy. Po absolvování předmětu bude student schopen analyzovat podnikatelské prostředí v ČR a v regionu, identifikovat perspektivní podnikatelské příležitosti, sestavit podnikatelský záměr a plán, rozhodnout o výběru právní formy podnikání, realizovat proces založení firmy, manažersky řídit firmu a zvládat základní procesy strategického, finančního, obchodního a marketingového řízení firmy.
Osnova
  • Osnova předmětu:
    1. Úvod do podnikání (historie podnikání, osobnosti podnikatelského světa, definice podnikatele, podmínky úspěšnosti podnikatele, psychologie podnikání - podnikatel versus zaměstnanec, osobnost podnikatele).
    2. Podnikání (typy a cíle podnikání, společenská odpovědnost, definice podniku, životní cyklus podniku, rodinný podnik a nástupnictví, současný stav podnikání: oblasti, trendy a další rozvoj (internet, B2B?).
    3. Právní aspekty podnikání (volba právní formy podnikání, legislativní činnosti spojené se založením podniku).
    4. Podnikatelský záměr (zásady a možnosti podnikání).
    5. Podnikatelský plán - účel, struktura a význam.
    6. Zakladatelský rozpočet.
    7. Zdroje financování podnikatelské činnosti.
    8. Malé a střední podniky (místo a funkce MSP v ekonomice, podpora MSP, informační portály pro podnikatele).
    9. Management podnikatelských aktivit.
    10. Finanční řízení malých a středních firem (účetnictví, daně).
    11. Obchodní a marketingové činnosti.
    12. Regionální aspekty MSP v podnikání (podnikání v EU a mimo EU, konkurenceschopnost regionu).
    Bloková výuka:
    blok I. - 1. - 4., blok II. - 5. - 8., blok III. - 9. - 12
Literatura
    povinná literatura
  • HUMLOVÁ VLASTA. Podnikání. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • SVOBODOVÁ, I. a M. ANDERA. Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada Publishing, 2017. info
  • WILLIAMS, J. Začni vydělávat na tom, co tě baví. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0374-4. info
  • SOUČEK, Z. START UP. Od nápadu k efektu. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2016. ISBN 978-80-7455-053-9. info
  • GERŠLOVÁ, J. Dějiny moderního podnikání. Praha: Professional Publishing, 2012. ISBN 978-80-7431-080-5. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6. info
    doporučená literatura
  • MACHEK, O. Rodinné firmy. Praha: C. H. Beck, 2017. ISBN 978-80-7400-638-8. info
  • RIES, E. Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. Praha: Bizbooks, 2015. ISBN 978-80-265-0389-7. info
  • OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR. Tvorba Business Modelů. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0425-2. info
  • LUKEŠ, M. a M. JAKL. Podnikání v České republice. Praha: Oeconomica, 2012. ISBN 978-80-245-1884-8. info
Metody hodnocení
Zápočet: zápočtový test.
Zkouška: zpracování a obhajoba projektu založení firmy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2024/YP