YDPKI Dovednosti profesionální komunikace pro IT specialisty

Moravská vysoká škola Olomouc
léto 2021
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Černoch (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Moravská vysoká škola Olomouc
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámit studenty s principy win-win interpersonální komunikace založené na dovednostech volby vhodného kódování informací vzhledem k příjemci informací. Hlavní metodou výuky je praktický nácvik komunikačních dovedností studentů. Student se naučí vnímat komunikaci jako jím řízený proces, ovlivňovat všechny fáze komunikačního procesu - efektivně předávat informace, mluvit srozumitelně na druhou osobu, vnímat zpětnou vazby od druhé osoby, dosáhnout svého cíle v pracovním jednání s jinou osobou.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    1. Význam a cíle komunikace v pracovním prostředí
    2. Komunikační proces, struktura komunikačního procesu. Latentní a demonstrativní úroveň přenosu v komunikaci
    3. Role vysílatele informací. Role příjemce informací. Referenční rámec přenosu informací
    4. Nástroje interpersonální komunikace win-win. Důsledky forem komunikace loose-win a win-loose
    5. Technika naslouchání, empatické naslouchání. Šumy v naslouchání, efekty v naslouchání
    6. Technika kladení otázek, typy otázek, postupnost kladení otázek
    7. Specifika telefonické interpersonální komunikace (situační cvičení "help desk")
    8. Specifika písemné interpersonální komunikace (situační cvičení e-mail konzultací)
    9. Specifika osobní interpersonální komunikace. Formy osobních kontaktů v konzultační činnosti
    10. Řešení náročných situací v interpersonální komunikaci - námitky, odmítnutí
    11. Přístupy k řešení interpersonálního konfliktu. Druhy konfliktů
    12. Řešení zadané případové studie - náročná situace se zákazníkem
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ DANA A VLADIMÍRA SEDLÁČKOVÁ. Komunikace v praxi. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018. info
  • BELZ, H. a M. SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-930-9. 2015. info
  • BEDRNOVÁ, E., E. JAROŠOVÁ a I. NOVÝ. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press. ISBN 978-80-726-1239-0. 2012. info
  • McLAGANOVÁ, P. a P. KREMBS. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press. ISBN 80-85943-75-1. 2011. info
    doporučená literatura
  • ŽKV. Byznys trip, aneb život korporátního vedoucího. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0549-5. 2016. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. 25 typů lidí, jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5872-5. 2016. info
  • PACHER, P. a L. BARONOVÁ. Vyjednávání a argumentace. Praha: University of Applied Management. ISBN 978-80-906-1521-2. 2015. info
  • SMEJKAL, V. a H. SCHELOVÁ BACHRACHOVÁ. Velký lexikon společenského chování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3650-1. 2011. info
Informace učitele
Zápočet: aktivní účast ve cvičení, splnění průběžně zadávaných úkolů shodných s okruhy obsahu výuky, závěrečná prezentace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.mvso.cz/predmet/mvso/leto2021/YDPKI