Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů v teoretických východiscích a základních metodách v oblasti nákladů, kalkulací a cen, které se používají při krátkodobém ekonomickém rozhodování v podnikové praxi. Důraz je kladen na řešení příkladů zaměřených na analýzu bodu zvratu, tvorbu kalkulací ve výrobním podniku a podniku služeb a na přístupy k tvorbě ceny u nového výrobku. V oblasti stanovení nákladových funkcí je pozornost věnována klasifikační analýze, metodě dvou období, metodě sumační. Při stanovování nákladů na kalkulační jednici si studenti osvojí postup tvorby kalkulace dělením, kalkulace přirážkové a kalkulace s přiřazováním nákladů podle aktivit. V rámci tvorby ceny jsou procvičovány vybrané metody orientované na zákazníka a nákladově orientované metody. Ve výuce jsou využívány praktické příklady řízení nákladů a tvorby kalkulací a cen z konkrétních výrobních podniků a podniků poskytujících služby.