XOC - Obchodní činnosti
PhDr. Ing. Mgr. Renáta Pavlíčková, MBA
XOC - Obchodní činnosti
Info
Období
léto 2022

Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základní terminologií v oblasti obchodní problematiky, objasnit proces řízení retailingových firem, zmapovat místo, úlohu a podstatu fungování maloobchodních a velkoobchodních jednotek a definovat úlohu spotřebitele, včetně jeho zásadního vlivu na činnost obchodních firem. Předmět umožní získat základní znalosti a dovednosti spojené s obchodními činnostmi, a to jak na tuzemském, tak na zahraničním trhu. Po absolvování by student měl pochopit a umět predikovat trendy ve vývoji obchodních činností, používat základní instrumentarium pro výzkum trhů, ale také chápat základní teoretické koncepce chování spotřebitelů a umět je prakticky využívat při strategických rozhodováních v obchodních činnostech.


Obsah předmětu

  1. Obchod a obchodní činnosti - vznik obchodu, historie obchodu, definice obchodu, obchod přímý, obchod nepřímý, význam obchodu, funkce obchodu, obchodní kategorie, kategorie obchodních prostředníků, kategorie zprostředkovatelů, složky podmínek obchodního podnikání, právní formy obchodních firem. 
  2. Řízení retailingové firmy - retailingová firma, charakteristické znaky organizace, proces organizování retailingové firmy, typy organizačních formátů v retailingu, malý nezávislý retailer, větší retailer s několika filiálkami, retailingový řetězec, silně diverzifikovaný retailer, organizační schéma filiálkové retailingové firmy, mezinárodní retailingové řetězce, globální obchodní značky, základní kompetence retailera. 
  3. Řízení lidských zdrojů - definice lidských zdrojů, požadavky zákazníků, pracovníků a firem, specifika řízení lidských zdrojů v retailingu, činnosti v rámci řízení lidských zdrojů, zdroje získávání pracovníků, hodnocení prodejního personálu, kritéria hodnocení výkonu pracovníků prodeje, odměňování pracovníků prodeje, mzda pracovníků prodeje, konkurenceschopnost ve vztahu k lidským zdrojům. 
  4. Řízení pohybu zboží - logistika, předmět a cíle logistiky, materiálové toky, logistický řetězec a jeho prvky, přepravní řetězec, distribuční řetězec, obchodní logistika, řízení dodavatelského řetězce, proces vyřizování objednávek (management objednávek), nákup v rámci obchodu, nákup maloobchodu, úrovně dodavatelských služeb. 
  5. Maloobchod - definice maloobchodu, maloobchodní transakce, maloobchodní podnikání, členění maloobchodu, specifické funkce maloobchodu, základní formy podpory prodeje, podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele, na prodejní personál a na spotřebitele, změny a tendence maloobchodu, provozní jednotka maloobchodu, typy provozních jednotek maloobchodu, maloobchodní síť. 
  6. Velkoobchod - definice velkoobchodu, předmět činnosti velkoobchodu, druhy velkoobchodních činností, dodávkový velkoobchod, agenturní - traťový velkoobchod, samoobslužný velkoobchod, regálový velkoobchod. 
  7. Retailing v České republice a nákupní centra - rozvoj maloobchodní sítě, pojem nákupní centrum, nákupní centra v ČR, nákupní centra ve světě, služby nákupních center, nákupní zóny, outlet centra, poměr ploch nákupních center, řízení nákupních center, podnikatelské subjekty NC (investoři, developeři, správci NC, nájemci prodejen a provozoven), provoz NC. 
  8. Výzkum trhu - cíl výzkumu v oblasti retailingu, harmonogram výzkumu, rozpočet výzkumu, metody výzkumu, proces získávání informací, metody dotazování, soubor tazatelů, výzkumný tým, panel, telefonické dotazování, omnibus, on-line výzkum, kontrola. 
  9. Chování spotřebitele - spotřebitel, nákupní chování, typy spotřebitelských subjektů, osobní spotřebitel, organizační spotřebitel, marketingová filozofie orientovaná na spotřebitele, segmentace trhu na podskupiny spotřebitelů, proces spotřebitelského (nákupního) rozhodování, spotřebitelovo vnímání, postoje zákazníka, vlivy působící na chování spotřebitele, spotřebitelův black box. 
  10. Ovlivňování spotřebitele - propagace a komunikace, cílová skupina, propagační akce, média a propagační prostředky v reklamě, masová média, specifická média, služby poskytované zákazníkům. 
  11. Etika obchodního podnikání a ochrana spotřebitele - pojem etika, etika podnikání, etický kodex podnikání, nekalé obchodní praktiky, ochrana spotřebitele, právní ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce (ČOI), Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
  12. Zahraniční obchod - pojem mezinárodní obchod, principy mezinárodního obchodu, profese - zahraniční obchodník, zahraničně-obchodní politika České republiky, příprava vývozu, logistika v mezinárodním obchodě, formy podpory mezinárodního obchodu.


Požadavky na studenta

  1. Aktivní účast ve výuce/konzultační formou
  2. Zápočet/seminární práce„Maloobchodní podnikání v České republice". Rozsah práce: 5-6 stran A4. Odevzdání ve Wordu, šablona pro seminární práce, vložit do IS/MVŠO. Termín: 30. 4. 2022.
  3. Zápočet/písemný test: úspěšné splnění testu min. 60 %. Termín: dle dohody s vyučující.


Zadání seminární práce

Téma seminární práce: „Maloobchodní podnikání v České republice"  

Obsah (postup): zpracujte téma maloobchodního podnikání v České republice. Můžete se zaměřit na konkrétní oblast (obor, produktové portfolio) či firmu (maloobchodní firma, provozovna, obchodní řetězec atd.) Ve své seminární práci využijte odbornou literaturu, statistická data, fakta, informace z maloobchodního prostředí. Nezapomeňte na řádné uvedení zdrojů.


Poznámka

Studijní předmět probíhá konzultační formou.

Učitel doporučuje studovat od 28. 3. 2022 do 3. 4. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 4. 4. 2022 do 10. 4. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 11. 4. 2022 do 17. 4. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 18. 4. 2022 do 24. 4. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2022 do 1. 5. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2022 do 8. 5. 2022.
Předchozí