Týden 12
Možnosti globálního prodeje
Globální internetové prodeje
V současné době je jedinou překážkou v globálním přemýšlení a celosvětového obchodu pouze komunikace (cizí jazyk). Již řadu let můžeme sledovat ekonomický růst celosvětových lídrů, kterými jsou Spojené státy americké (USA) a Čína [1], [2].
Spojené státy americké ukazují dlouhodobě technologickou vyspělost, nové technologie v medicíně, léčivech, informačních technologiích a řadě dalších odvětví. Co je však brzdí je vyšší daňová zátěž a drahá pracovní síla. Již pěknou řadu let se daří hledat levnou pracovní sílu v Číně, která vyrábí zboží i pro takové značky jako je například společnost Apple [1], [3].
Velice zajímavé jsou i schopnosti Číny cokoliv velice rychle okopírovat a nabízet za X-násobně nižší cenu a díky dotovanému systému přepravy přepravit kamkoliv na světě zcela zdarma. Právě cena je hodně zvažovaným nákupním argumentem ve fázi těsně před koupí pro mnoho kupujících [1], [4].
Obrázek 72: Nákup vybraného zboží – kopie E-bay (srovnání ceny).
Obrázek 73: Nákup vybraného zboží – originál www.apple.com (srovnání ceny).
Cenový rozdíl je tomto případě je více než 30 USD. Řada i českých prodejců využívá právě těchto rozdílů mezi cenami originálu a kopie, které se dají koupit velice levně jen je třeba myslet na cenové limity [1], [5]:
1. U zboží do hodnoty 22 eur se neplatí clo, ani DPH.
2. Na zboží v hodnotě od 22 do 150 eur se vztahuje DPH, nikoli clo.
3. Zboží nad 150 eur podléhá clu i DPH.
Amazon a jeho hrdinové z pohledu ČR
Níže uvádíme příklady úspěšných českých podnikatelů, kterým se podařilo uspět na prodejních serverech Amazonu.
Jan Furiš
Obrázek 74: Jan Furiš.
Proslul tím, že na německou pobočku Amazonu naskladnil svojí první várku švihadel ve skladu Amazonu. Ani zpočátku netušil, jak bude zvolený business fungovat a rozvíjet se. V České Republice a na Slovensku se švihadla stala známá hlavně díky kampani MEGABYZNYS, kde jsem je prezentoval v případové studii. Ve světě se proslavila hlavně díky Amazonu, který jako distribuční kanál skvěle zafungoval. Desetitisíce spokojených zákazníků oceňují jejich unikátní design a nezpochybnitelnou kvalitu [1], [6].
Tomáš Karásek
Obrázek 75: Jan Furiš.
V 16 letech jsem se poprvé dostal k síťovému marketingu, přečetl si knížku Nejbohatší muž v Babylónu a Bohatý táta chudý táta. V tu chvíli bylo jasno, podnikání a vydělávání peněz bude mým novým sportem. Pravda je, že můj nevlastní táta v podnikání zkrachoval, ale to mě obrovsky motivovalo a do dneška jsem nesmírně vděčný za to, že jsem si tím prošel [1], [7].
Já jsem si jako první produkt vybral kuklu na lyže se spojenou šálou a dnes vím, že to nebyla úplně nejlepší volba [1], [8].
Výhody podnikání na Amazonu
1. Náklady na zaměstnance, podnikání na internetu nese minimální nebo žádné náklady na zaměstnance, to nám pomůže ušetřit zejména na odvodech za zaměstnance, které jsou v České republice vysoké.
2. Obrovský potenciál, prodeje na Amazonu mají potenciál v širokém portfoliu produktů a oblastí produktů, malé nároky na administraci, flexibilita v cenotvorbě.
3. Sdílená databáze klientů, náš daný typ produktu hledá každý den řada uživatelů na tomto typu serveru, sdílená databáze nám vyřeší problém o hledáním okruhu potenciálních zákazníků.
4. Podnikání z domova, správa účtu na Amazonu jde dělat z libovolného místa jen s nutností připojení k síti internet.
5. Časová náročnost, není příliš vysoká a po zvládnutí rutinních úkolů lze vše zvládnou za 2 - 3 hodiny denně [3], [5], [9].
Jak vybrat správný produkt
Je nutné zajistit několik faktorů, které jsme shrnuli do pěti klíčových bodů:
1. Potřebnost, musíte se vžít do toho, co nejvíc lidí potřebuje nebo lze snadno přesvědčit člověka, že to potřebuje.
2. Velikost, pro skladování, přepravu, obal a mnoho dalšího je nutné tohle kritérium pečlivě zvážit.
3. Váha, stejně jako malý, daný produkt by měl být i lehký (vyšší váha prodražuje) přepravu a nároky na ni.
4. Jednoduchost, tím máme na mysli vybrat takový typ zboží, kde nehrozí reklamace vlivem povětrnostních podmínek, nešetrného zacházení s výrobkem, voděodolnost, vyblednutí. Z toho vyplývá vyhnout se oblečení a elektronice)
5. Odlišení, změna oproti nabízeným produktům v katalogu může představovat barva, zákaznický servis, rozměry produktu, design, kvalitnější materiál. Ale i takové faktory jakými jsou titulek, fotografie, obal nebo další bonus navíc.
6. Prodejní cena, je důležitý faktor, aby si někdo výrobek koupil je nutná zajímavá cena, u většiny lidí, kteří většinou uspěli na Amazonu se jednalo o výrobek s cenou do 20 euro [4], [7], [10].
7. Marže, vybírejte takové zboží, kde lze dosáhnout marže alespoň 20 %, nejlépe se dostat až ke hranici 50 %.
Česká republika – Srovname.cz, Heureka
www.srovname.cz
Internetový srovnávač cen a zboží Srovname.cz zareagoval na vzrůstající oblibu hromadného nakupování v ČR nabízí službu, která umožňuje srovnání nabídek většiny slevových serverů hromadného nakupování na českém trhu. Uživatelé si tím pádem jednom místě (na adrese www.srovname.cz) najdou aktuální nabídky slevových serverů setříděné podle měst a kategorií nabízeného zboží nebo služeb. Jako další starší službu nabízí tento server srovnání cen produktů podle ceny, podle rychlosti dodání zboží nebo kvality dalších služeb [11], [12].
Obrázek 76: srovname.cz.
Heureka
Heureka je největší z českých serverů, Který funguje jako nákupní rádce na českém internetu. Každý měsíc pomůžeme s nákupem v až třem miliónům lidí, kteří vybírají z více než dvaceti miliónů produktů a desítek tisíc internetových obchodů [13], [14].
Nabízí i přímí online nákup, který je pohodlný, bezpečný a rychlý. Najdete zde přehled nabízených produktů ve všech kategoriích, skvělé filtrování dle parametrů, srovnání cen, recenze e-shopů i produktů a hodnocení a zkušenosti ostatních nakupujících. Jsou zde označeny kvalitní a spolehlivé e-shopy [15], [16].
Obrázek 77: Heureka.