Sociální sítě
PhDr. Jan Lavrinčík, DiS., Ph.D.
Sociální sítě
Info
Období
léto 2022
Cílem předmětu je využívat internetu a sociálních sítí jako nástroje moderního in-line marketingu. Zaměřuje se na různé typy sociálních sítí, možnosti jejich propojení, tvorby ucelených marketingových kampaní. V neposlední řadě jsou probírána témata motion grafiky a motion videa jako moderního komunikačního nástroje na sociálních sítích.


Zápočet: Aktivní účast na cvičení, zpracování ucelené internetové kampaně na virtuální produkt nebo službu.
Zkouška: ústní teoretická + praktická (obhajoba jednotlivých kroků ucelené internetové kampaně na virtuální produkt nebo službu)

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 2. 2022 do 20. 2. 2022.
Kapitola obsahuje:
33
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 2. 2022 do 27. 2. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 2. 2022 do 6. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
3
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 3. 2022 do 13. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 3. 2022 do 20. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
6
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 3. 2022 do 27. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
8
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 3. 2022 do 3. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
4
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 4. 2022 do 10. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
4
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 4. 2022 do 17. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
6
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 4. 2022 do 24. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
5
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 4. 2022 do 1. 5. 2022.
Kapitola obsahuje:
7
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 5. 2022 do 8. 5. 2022.

Týden 1

Služby internetu


Internet - definice [1]

Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP. Společným cílem všech lidí využívajících internet je bezproblémová komunikace (výměna dat) [1].

 

Internet – alternativní definice [2]

Internet je systém, který propojuje počítačové sítě po celém světě, v nichž jednotlivé připojené počítače komunikují prostřednictvím sady protokolů TCP/IP [2]. 

 

V rámci sítě internet můžeme využívat tzv. služby [1]. Nás bude v tomto pololetí nejvíce zajímat služba v rámci Internetu – WWW (kombinace textu, grafiky a multimédií propojených hypertextovými odkazy) a e-mail (elektronická pošta), avšak nalezneme v něm i desítky dalších. Laici někdy spojují pojmy WWW a Internet, i když WWW je jen jednou z mnoha služeb, které na internetu nalezneme [3].

 

Nápad na vytvoření celosvětové sítě se zrodil ve vědeckých kruzích a na půdě univerzit poté, co se 
s úspěchem zřizovalo propojení sítí v rámci instituce NASA a dalších vybraných středisek. Významným krokem k rozšíření internetu mezi nejširší veřejnost bylo zavedení služby World Wide Web, kterou dnes známe pod označením WWW [4]. Služba vznikla roku 1989 ve Švýcarsku, v evropském centru pro jaderný výzkum CERN. Vynálezce služby            Tim Bernes Lee ji původně zamýšlel jako vnitropodnikový systém. O tom, do jaké míry se rozšířila svědčí i slovo World v jejím názvu. Internet je komplexem řady služeb využívaných samostatně nebo jejich kombinací [1], [2], [3]. 

Pro připomenutí si zopakujeme ostatní služby internetu:

1.     WWW – systém webových stránek zobrazovaných pomocí webového prohlížeče běžně používá protokol http, pro zabezpečený přenos používá protokol HTTPS;

2.     E-mail – elektronická pošta pro přenos zpráv používá protokol SMTP, pro komunikaci s poštovními programy používá protokoly POP3, IMAP;

3.     Instant messaging – online (přímá, živá) komunikace mezi uživateli využívá nejrůznější protokoly, aplikace se někdy jmenují stejně, jako protokol (ICQ, Jabber, …);

4.     VoIP – telefonování pomocí Internetu SIP, Skype – proprietární protokol;

5.     FTP – přenos souborů služba se jmenuje stejně, jako protokol, pro přenos souborů se využívá též protokol HTTP;

6.                 DNS – domény (systém jmen počítačů pro snadnější zapamatování) využívá stejnojmenný protokol;

7.                 Sdílení souborů NFS, GFS, AFS, protokol SMB – sdílení v sítích s Microsoft Windows;

8.     Připojení ke vzdálenému počítači

-       Telnet – klasický textový terminálový přístup,

-       SSH – zabezpečená náhrada protokolu telnet,

-       VNC – připojení ke grafickému uživatelskému prostředí,

-       RDP – připojení ke grafickému uživatelskému prostředí v Microsoft Windows (proprietární protokol) ;

9.     Služební protokoly DHCP – automatická konfigurace stanic pro komunikaci v sítích s TCP/IP SNMP – správa a monitorování síťových prvků;

10.  Další služby a protokoly (online hry, …);

 

Internetové www stránky

 

World Wide Web (zkráceně www) představuje celosvětovou síť navzájem propojených počítačů připojených v síti internet. Informace různého charakteru v rámci www „konzumujeme“ prostřednictvím internetového prohlížeče. Tyto www stránky jsou navzájem propojeny pomocí tzv. hypertextových odkazů.  Autorem www je Tim Berners-Lee, který navrhl jazyk HTML a protokol http [4].

V češtině se slovo web často používá nejen pro označení celosvětové sítě dokumentů, ale také pro označení jednotlivé soustavy dokumentů dostupných na tomtéž webovém serveru nebo na téže internetové doméně nejnižšího stupně (internetové stránce) [5].

 

Dokumenty umístěné na počítačových serverech jsou adresovány pomocí URL, jehož součástí je i doména a jméno počítače. Název naprosté většiny těchto serverů začíná zkratkou www, i když je možné používat libovolné jméno vyhovující pravidlům URL [2].

 

HTML  (Hypertext     Markup           Language),      slouží k označení a popisu všeho, co má být na www stránce umístěno. WWW stránky jsou pak jednoduše vzato souborem jednoho nebo více hypertextových dokumentů ve formátu HTML, které jsou uspořádány a propojeny tak, že tvoří funkční celek [1].

URL, celým názvem Uniform Resource Locator („jednotný lokátor zdrojů“) je řetězec znaků s definovanou strukturou, který slouží k přesné specifikaci umístění zdrojů informací (ve smyslu dokument nebo služba) na Internetu [3].

 

V roce 1994 vzniklo konsorcium World Wide Web (W3C), které dohlíží na další vývoj Webu a specifikuje standardy webu [1].

Normy (Webové standardy):

XHTML – definice

XHTML, je nadstavba jazyka HTML podporující tzv. standardy (validní zobrazení na různých typech prohlížečů, přístrojů – notebooky, ultrabooky, mobilní telefony, tablety), [6].

 

PHP - definice (dle cs.wikipedia.org)

PHP ( PHP: Hypertext Preprocessor, „PHP: Hypertextový preprocesor“, původně Personal Home Page) je skriptovací programovací jazyk. Je určený především pro programování dynamických internetových stránek a webových aplikací například ve formě HTML, XHTML či WML. PHP lze použít i k tvorbě konzolových a desktopových aplikací. Pro desktopové použití existuje kompilovaná forma jazyka, [1].

 

Aktuální verze: 5. 3. 8

www.php.net

Ukázka nejjednoduššího programu „Ahoj světe“ v jazyce PHP. 

Obrázek 1: Ukázka kódu v jazyce PHP [1].

<?php
        echo "Ahoj, světe!";
?>

 

Ukázka nejjednoduššího programu „Ahoj světe“ v jazyce Visual Basic .NET.

Obrázek 2: Ukázka kódu v jazyce Visual Bacic .NET.

MsgBox („Ahoj světe“)

 

 

Internetové prohlížeče

 

Webový prohlížeč, počítačový program, který slouží k prohlížení World Wide Webu (WWW). Program umožňuje komunikaci s HTTP serverem a zpracování přijatého kódu (HTML, XHTML, XML apod.), který podle daných standardů zformátuje a zobrazí webovou stránku. Textové prohlížeče zobrazují stránky jako text, obvykle velmi jednoduše formátovaný [1]. Grafické prohlížeče umožňují složitější formátování stránky včetně zobrazení obrázků. Pro zobrazení některých zvláštních součástí stránky, jako jsou Flash animace nebo Java applety, je třeba prohlížeč doplnit o specializované zásuvné moduly [4]. Mezi nejznámější webové prohlížeče patří grafické (seřazeny podle počtu uživatelů) Windows Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome, Opera a textové Links a Lynx [5], [6], [7].

 

Internet Explorer

Internet Explorer (Windows Internet Explorer, dříve Microsoft Internet Explorer, zkracovaný jako IE, MSIE) je proprietární webový prohlížeč společnosti Microsoft. Je součástí operačních systémů rodiny Microsoft Windows. Od roku 1998 se jedná o nejpoužívanější webový prohlížeč [7], [8].

 

Mozilla Firefox

Mozilla Firefox je svobodný multiplatformní webový prohlížeč, který vyvíjí ve spolupráci se stovkami dobrovolníků Mozilla Corporation, dceřiná společnost nadace Mozilla Foundation. První finální verze 1.0 byla vydána i v češtině 9. listopadu 2004 za velkého zájmu uživatelů i médií a stala se jedním z nejpoužívanějších programů s otevřeným kódem. Kromě oficiálně podporovaných platforem, kterými jsou Microsoft Windows, Linux a Mac OS X, je Firefox dostupný i pro FreeBSD, OS/2, RISC OS, SkyOS či BeOS. Záměrem původního tvůrce, Mozilla Foundation, bylo vytvořit malý, rychlý, jednoduchý a vysoce rozšiřitelný webový prohlížeč vedle stávajícího velkého balíku internetového softwaru Mozilla Suite. Firefox je nyní společně s e-mailovým klientem Mozilla Thunderbird nejdůležitějším projektem Mozilla Corporation [8], [9].

 

Safari

Safari je webový prohlížeč vyvíjený společností Apple Inc., který je součástí Mac OS X a iPhone OS a je možno ho používat i pod Windows XP a Vista. První veřejná betaverze byla vydána 7. ledna 2003 a finální verze (1.0) byla uvolněna 23. června 2003 zprvu k volnému stažení, ale později i jako součást Mac OS X 10.3. Verze pro Windows byla představena v roce 2007[1]. Dle měření TheCounter.com z května 2007 mělo Safari tržní podíl 2,86 % [2], podle NetApplications.com mělo v září 2007 tržní podíl 5,08 %[3] a v dubnu 2009 již 8,21 % [8], [9].

 

 Google Chrome

Google Chrome, webový prohlížeč společnosti Google. Je založen na otevřeném renderovacím jádru WebKit. V desktopové verzi nabízí standardní funkce (změnu velikosti písma, záložky, správu hesel, podporu více jazyků, kódových sad včetně UTF-8, jednoduchou JavaScriptovou konzoli a průzkumník DOM struktury a další). Zajímavým rysem je možnost přejít do tzv. anonymního režimu – po relaci v něm se vymaže historie prohlížení, historie vyhledávání, soubory cookie. Podíl Google Chrome na trhu internetových prohlížečů činí téměř 13 % [8], [9].

 

Opera

Opera je internetový prohlížeč, obsahující mimo jiné e-mailového klienta, IRC klienta, RSS a Atom čtečku, čtečku Usenetových skupin a další funkce. Vyvíjí ho norská firma Opera Software. Speciální verze Opery má rozsáhlý podíl mezi prohlížeči používanými na přenosných zařízeních (PDA, mobilní telefony). Verze pro osobní počítače byla v minulosti distribuována komerčně, ale počínaje verzí 8.50 je zcela zdarma (freeware). Tvůrci i uživatelé Opery tvrdí, že se jedná o nejrychlejší internetový prohlížeč. Dokazují to i nezávislé testy. Začíná jí ale dohánět nový prohlížeč google Chrome[1] Opera je též relativně nenáročná na operační paměť počítače, což je jeden z hlavních argumentů pro její použití na mobilních zařízeních. Snaží se taktéž být uživatelsky přívětivá, a to především možností zobrazování více stránek v jednom okně a také možností ovládání (klávesové zkratky, gesta myší, ovládání hlasem). Opera se snaží důsledně řídit standardy konsorcia W3C. To znamená, že weby vytvořené podle těchto standardů zobrazuje tak, jak byly navrženy autorem. Naopak se může stát, že stránky, které standardy nedodržují (obvykle stránky určené jen pro Windows Internet Explorer), se v Opeře nezobrazí zcela správně. Novější verze Opery však již umí tyto stránky zobrazit bez větších potíží. Nejnovější verze Opery kladou velký důraz na bezpečnost a výrazně zjednodušují práci s certifikáty. Její jádro, zobrazovací program nazývaný Presto, je licencovaný obchodním partnerem Adobe Systems a je integrovaný do nedávno ohlášeného Adobe Creative Suite. Opera získala vedoucí pozici jako prohlížeč pro "chytré" mobilní telefony a PDA díky technologii Small Screen Rendering. Opera se používá také na platformách iTV a probíhá vývoj ve spolupráci s IBM na hlasovém ovládání (obsaženo ve verzi 8.0), [6], [7], [8], [9].

Týden 2

Doplňky webu pro CEO a sociální sítě


Řada lidí se domnívá, že sociální sítě jsou izolovaný systém a když se bavíme o marketingu na sociálních sítí, tak ostatní drobné věci jsou nepodstatné. Přitom, aby reklamy na sociálních sítích zafungovali je nutné, aby i web případně e-shop nesl jisté známky optimalizace a propojení se sociálními sítěmi. 

V následujících řádcích se podíváme na důležité aspekty on-page SEO ve WordPressu. WordPress jako webový redakční systém toho v základu moc neumí, ale má neuvěřitelné možnosti prostřednictvím rozšíření pomocí pluginů [1]. V následujících řádcích se podíváme na takové doplňky, které mají význam a pokrývají většinu SEO faktorů.

 

1. Titulky a Meta Description stránek = komplexní SEO pluginy

Ve Wordpressu nelze samostatně pracovat s titulky, popisky, klíčovými slovy apod. Jedním z dobrý pluginů řešících tento problém je Yoast SEO. Plugin dokáže u dané stránky editovat titulek a Meta Description. Toho můžeme využit například, když chceme něco sdílet na sociální sítě jako například FaceBook nebo Twitter [1], [2].

Obrázek 3: Plugin YOAST [2].

Rozšířenější a komplexnější funkce nabízí Ultimate SEO. Z dalších ještě nejmenovaných funkcí umí vzory pro titulky, vzory pro meta description, podpora sitemap.xml, meta robots, kanonizace, 301 přesměrování, analýza stránky, strukturovaná data, podpora Google Webmaster Tools [1], [2], [3].

Obrázek 4: Ultimate SEO [2].

 

2. Optimalizace kategorií stránek

Pokud chcete mít vyladěné i stránky kategorií a WordPress nám to neumožňuje, musíme sáhnout po pluginu. Titulky a Meta Decription nám vyladí WP Custom Category Meta [1], [2], [4].

Obrázek 5: WP Custom Category Meta [2].

 

3. Vnitřní prolinkování

Skvělou práci pro vnitřní prolinkování dělá plugin Automatic SEO links, kde si nastavíte klíčová slova a k nim náležející vstupní stránky a plugin prohledá váš web a automaticky vytvoří takto definované interní odkazy [1], [2], [5].

Obrázek 6: Automatic SEO links [2].

Další plugin, který zastane podobnou práci je i SEO Smart Links a navíc to udělá i s texty komentářů.

Obrázek 7: SEO Smart Links [2].

 

4. Přesměrování

Pokud zamýšlíte konfigurovat strukturu trvalých odkazů na webu, může se vám zhodnout Advanced Permalinks, který výrazně rozšiřuje možnosti WordPressu na úpravu této struktury [1], [2].

Obrázek 8: Advanced Permalinks [2].

V případě, že vyžadujete rozsáhlejší konfiguraci přesměrování, tak nejlepší volbou je úžasný plugin Redirection, kde si můžete zadávat konkrétní dvojice URL k přesměrování, importovat větší data z CSV a používat regulární výrazy [1], [2], [6].

Obrázek 9: Redirection [2].

5. Chybové stránky typu – error 404

Pokud se na vašem webu vygeneruje chyba 404, měla by být zpracována individuálně pro daný web (společnost). Zajímavě k tomu přistoupila například společnost Mall.cz. Pokud to řada WordPress šablon neumožňuje, tak situaci řeší 404 Silent Salesman. Sledování 404 vzniklých na vašem webu zase sleduje Broken Link Checker a 404 vzniklé na externích webech, na něž odkazujte zase Automatic Link Checker[1], [2], [7].

Obrázek 10: 404 Silent Salesman [2].

Obrázek 11: Broken Link Checker [2].

 

6. Indexace

Jedním z problém na www jsou stejné části tzv. duplicity. Pluginy jako například SEO No Duplicate vám pomohou označit stránky jako kanonické. Dále potom Google XML Sitemaps plugin vylepšuje zase průchodnost stránek a upozorňuje duplicity kanonizací [1], [2], [8].

Obrázek 12: SEO No Duplicate [2].

Obrázek 13: Google XML Sitemaps [2].

 

7. Práce s obsahem

Velice důležitá je práce s obsahem, který nám může pomoct vytipovat v rámci internetu stejný obsah v rámci obrázků, sociálních sítí, videí, textů nebo tweetů. Jeden se zajímavých, pluginů je SEO plugin by Squirrly(pozor na omezení v neplacené verzi), který vám na základě klíčová slova vyhledává obrázky, tweety, články a spoustu dalšího obsahu, který si jedním pohybem myši můžete vložit do stránek, a zároveň kontroluje přítomnost klíčového slova v důležitých prvcích stránky [1], [2], [9].

Obrázek 14: SEO plugin by Squirrly [2].

Podobným nástrojem je Scribe, který navíc umí vypomoci s průzkumem informací, analyzuje úspěšnost článků a dále hledat partnery a guestbloggery [1], [2], [10].

Obrázek 15: Scribe [2].

Pokud zamýšlíte monetizovat hodně zajímavý obsah, proč přístup nevyměnit za Like, +1 nebo Tweet pomocí pluginu OnePress Social Locker? Nebo můžete návštěvníky vyskakovacím panelem přes Simple Popup Manager upozorňovat na důležité novinky nebo nabídky na vašich stránkách [1], [2], [11].

Obrázek 16: OnePress Social Locker [2].

Pokud zamýšlíte optimalizovat atributy ALT všech obrázků podle nějakého vzoru, vyzkoušejte SEO friendly images, a jestliže potřebujete hromadně upravovat atributy již vložených obrázků, tak si nainstalujte SEO image renamer [1], [2], [12].

Obrázek 17: SEO friendly images [2].

Uživatelé musí vědět, kdo je autorem článku nebo webu, a jak ho mohou kontaktovat. Proto by pod článkem měl být blok s informací o autorovi a odkazy na různé profily na internetu. To umožňuje plugin Social Author Bio [1], [2], [13].

Obrázek 18: Social Author Bio [2].

Pokud zamýšlíte být čtenáři vždy nablízku už jen při jeho zabrouzdáním na Vaše stránky, nainstalujte si ClickDesk Live Support – Live Chat – Help Desk Plugin for Websites, což je vlastně chatovací okno na webu, kdy vám zprávy mohou chodit na váš gTalk nebo Skype a vy můžete rovnou odpovídat [1], [2], [14].

Obrázek 19: ClickDesk Live Support – Live Chat – Help Desk Plugin for Websites [2].

 

8. Strukturovaná data

Web nebo potažmo články, příspěvky na něm můžete obohatit o malé kusy kódu, které pak ve webových aplikacích váš obsah výrazně vylepší. Takto můžeme využít Google autorství, mikrodata, mikroformáty, nebo RDF pro Google nebo Open Graphu pro Facebook. Pro tyto úpravy kódy jsou určeny pluginy WP Social SEO Booster – Knowledge Graph Social Signals SEO [1], [2].

Obrázek 20: WP Social SEO Booster – Knowledge Graph Social Signals SEO [2].

 

9. Sdílení obsahu

V souvislosti se sociálními sítěmi se můžeme setkat se zkratkou CTA (Call to action) v souvislosti s aktivním sdílením na sociální sítě. Na aktivní sdílení můžeme použít například pluginy Socialize [1], [2], [15].

Obrázek 21: Socialize [2].

Další plugin ke sdílení na sociální sítě se nazývá Shareholic a má spoustu dalších možností a nastavení, z těch nejzajímavějších můžeme jmenovat boční plovoucí blok [1], [2].

Obrázek 22: Shareholic [2].

 

10. Komentáře

Cílem správného marketingu je, aby zákazníci vyvolali diskuzi a následně se na web (e-shop) vraceli. Pro pohodlí kontroly nových příspěvků a komentářů můžeme použít plugin Subscribe to comments reloaded, který zákazníky pravidelně informuje emailem o novém příspěvku [1], [2].

Obrázek 23: Subscribe to comments reloaded [2].

Výborné je i usnadnit vyplňování jména nebo přihlašování pro snadnější komentování. Tuto funkci vám nabídne buď Disqus, který nahrazuje systém komentářů WordPressu, a kdokoliv může komentovat pod svým účtem na sociálních sítích (Facebook, Google+, Twitter) nebo Comments Evolved for WordPress, který prostě ke klasickému WordPress komentáři přidává další záložky pro komentářové pluginy Facebooku, Google+ a Disqus [1], [2].

Obrázek 24: Disqus [2].

Obrázek 25: Comments Evolved for WordPress [2].

 

 

Nebo si ponechte původní komentovací systém a umožněte jen přihlášení přes sociální sítě pomocí Social Login, což můžete doplnit pluginem FB comments importer, který importuje komentáře z Facebook stránky do vašeho WordPressu [1], [2].

Obrázek 26: Social Login [2].

Obrázek 27: FB comments importer [2].

Posledním pluginem, který bude motivovat zákazníky k přidávání komentářů je CommentLuv, který přidává link na jakýkoliv článek z blogu komentujícího [1], [2].

Obrázek 28: CommentLuv [2].

 

11. A/B testování

Při konstrukci webového obsahu a designu se nám často stane, že u článku potřebujeme otestovat, jak bude vypadat vybraný text (typ fontu, velikost, obrázek). K vyzkoušení se nabízí WordPress Landing Pages, který vám umožní zajímavé, a přitom jednoduché A/B testování včetně přehledného měření [1], [2].

Obrázek 29: WordPress Landing Pages [2].

Pokud se chystáte dělat vytší změny v designu nebo hlouběji v kódu stránky, můžete tak učinit pomocí pluginu SES Theme split test můžete testovat a porovnávat celé šablony [1], [2].

Obrázek 30: SES Theme split test [2].

12. Měření

Pokud chcete dělat jakákoliv měření, jako zcela nejlepší volba se jeví nástroj Google Analytics pro webový systém WordPress. Pokud chcete vidět ve WordPressu jak si které články vedou v návštěvnosti, vyzkoušejte Google Analytics Dashboard [1], [2].

Obrázek 31: Google Analytics [2].

Obrázek 32: Google Analytics Dashboard.

K podobným datům ze sociálních sítí se dostanete i v případě nástrojů Social Metrics a změny Page Ranku (GTPR) zase SEO Rank Reporter. A pokud sledujete celkový nárůst odkazů, je ideální volbou Majestic SEO Dashboard Widget [1], [2].

Obrázek 33: Social Metrics [2].

 

Obrázek 34: SEO Rank Reporter [2].

Obrázek 35: Majestic SEO Dashboard Widget [2].

 

Týden 3

Internetové stránky


HTML - definice

HyperText Markup Language, označovaný zkratkou HTML, je značkovací jazyk pro hypertext. Je jedním z jazyků pro vytváření stránek v systému World Wide Web, který umožňuje publikaci dokumentů na Internetu [1].

Jazyk je aplikací dříve vyvinutého rozsáhlého univerzálního značkovacího jazyka SGML (Standard Generalized Markup Language). Vývoj HTML byl ovlivněn vývojem webových prohlížečů, které zpětně ovlivňovaly definici jazyka [1].

 

HTML – alternativní definice

HTML (Hypertext      Markup           Language),      slouží k označení a popisu všeho, co má být na www stránce umístěno. WWW stránky jsou pak jednoduše vzato souborem jednoho nebo více hypertextových dokumentů ve formátu HTML, které jsou uspořádány a propojeny tak, že tvoří funkční celek [2], [3], [4].

 

 

XHTML – definice

XHTML – je nadstavba jazyka HTML podporující tzv. standardy (validní zobrazení na různých typech prohlížečů, přístrojů – notebooky, ultrabooky, mobilní telefony, tablety), [5].

 

·                  XHTML 1.0 Strict se používá, pokud chcete strukturovaný dokument osvobozený od formátovacích značek souvisejících s rozvržením stránky. Předpokládá se jeho užití společně s CSS, které vám umožní dosáhnout potřebných grafických efektů. Nicméně i tato verze obsahuje formátovací elementy, například <b> nebo <i> a naopak zavrhuje některé sémantické elementy, například <menu>, [6].

·      XHTML 1.0 Transitional je přechodným DTD pro webové stránky, který vám umožní používat překonané tagy. Je vhodný pro formátování stránek vytvářených pro staré prohlížeče, které nerozumí kaskádovým stylům CSS nebo chcete-li používat ve svých dokumentech některé zavržené, ale sémantické elementy, například již zmíněné <menu>, [7].

·      XHTML 1.0 Frameset vám umožňuje používat zastaralé značky jako XHTML 1.0 Transitional a přidává podporu pro rámce. V dnešní době by se mělo rámům vyhýbat použitím CSS, AJAXu nebo serverových skriptů jako například PHP, [8], [9].

 

Ověření validity WEBU

Nástroj pro ověření validity webových stránek – XHTML, CSS umožňuje testování jak on-line tak offline varianty webu. Tento nástroj najdete na níže uvedené webové adrese [10].

 

Obrázek 36: Validátor W3.

http://validator.w3.org

 

CSS

Kaskádové styly (v anglickém originále Cascading Style Sheets se zkratkou CSS) je jazyk pro popis způsobu zobrazení stránek napsaných v jazycích HTML, XHTML nebo XML. Byly vydány zatím dvě úrovně specifikace CSS1, CSS2 a CSS3 [11].

Definice kaskádových stylů sestává z několika pravidel. Každé pravidlo obsahuje selektor a blok deklarací. Každý blok deklarací pak obsahuje seznam deklarací oddělených středníky; a každá deklarace sestává z identifikátoru vlastnosti, následuje dvojtečka: a hodnota vlastnosti. Nepovinně ještě může následovat označení !important, které zvýší sílu deklarace. Příklad pravidla:

 

Obrázek 37: Ukázka kaskádového stylu CSS [12].

body {

  background-color: white;

  color: black;

  padding: 10px !important;

}

 

Vlastníci internetových domén

Když začínáme podnikat je jeden z klíčových elementů úspěchu název společnosti. Podle jejího názvu se odvíjí třeba i internetová adresa pod kterou nás najdou potencionální zákazníci. U nás můžeme najít řadu jedinců nebo společností, které se živí tím, že registrují domény a potom je potencionálním zájemcům prodají za několikanásobně vyšší cenu, než byla ta prodejní. Pro vyhledání majitele internetové domény slouží centrální registr domén [13].

 

Český registr domén

Pokud chceme zjistit majitele české internetové domény musíme otevřít internetové stránky registrátora českých internetových domén CZNIC na adrese www.nic.cz a do vyhledávacího políčka zadat adresu hledané internetové stránky. Jako příklad uvádíme výsledek vyhledávání pro internetovou doménu www.evonys.cz [14].

Obrázek 38: Ukázka vyhledávání v registru CZNIC.

 

Slovenský registr domén

Pokud chceme zjistit majitele slovenské internetové domény musíme otevřít internetové stránky registrátora slovenských internetových domén SK-NIC na adrese www.sk-nic.sk a do vyhledávacího políčka zadat adresu hledané internetové stránky [15]. 

 

Registr generických domén

Nenárodní domény jsou označovány jako generické. Zjistit jejich majitele není snadné, protože jich existuje celá řada například .com, .net, .org, .biz, .info. Majitele domény lze zjistit třeba na serveru www.joker.com, což je jeden z registrátorů generických domén [15].

Týden 4

Redakční systémy a doplňky redakčních systémů s ohledem na digitální marketing a sociální sítě


Content management system (CMS) česky systém pro správu obsahu je specifický software zajišťující správu nejčastěji webového stránky, webové aplikace nebo obsahu internetového obsahu. Pro CMS se často používá termín redakční systém [1], [2], [3].

 

Členění redakčního systému:

·      administrátorské - vstup do zabezpečené zóny, kde se dají dělat rozsáhlé úpravy webu, pluginů, článků, themes.

·      uživatelské, část viditelná návštěvníkovi, případně část určená k uživatelské interakci (blogy, publikování a úprava příspěvků).

 

Funkce redakčního systému:

·      Tvorba, modifikace a publikace dokumentů (článků) prostřednictvím webového rozhraní s využitím jednoduchého online WYSIWYG editoru,

·      řízení přístupu k dokumentům a částem webu (zpravidla se správou přístupových práv),

·      správa diskusí a komentářů [4], [5].

·      správa a publikování souborů a dokumentů ke stažení,

·      správa obrázků či videí,

·      správa kalendáře a plánování událostí [6],

·      statistiky přístupů,

·      CEO optimalizace,

·      propojení se sociálními sítěmi.

 

Klíčové výhody CMS:

·      Správa webu bez znalosti HTML a CSS kódování,

·      Snadná změna obsahu bez programátora,

·      Podpora a integrace prvků sociálních sítí do webu,

·      Možnost zakoupení a integrace šablon.

 

Redakční systémy jsou většinou freeware vyvíjené na platformě PHP a databázi MySQL. Nejpoužívanější redakční systémy jsou WordPressJoomla! nebo Drupal [7].

 

WordPress

WordPress je redakční systém vydávaný jako open source založený na technologiích PHP a MySQL a vyvíjený pod licencí GNU GPL. Systém je jedním z nejpoužívanějších na světě a má širokou uživatelskou a vývojářskou komunitu. Dle statistik společnosti je používán jako CMS na více než 27 % webových stránek na světě a překonává tak konkurenční systémy jako například Joomla či Drupal, které se drží pod třemi procenty. Takřka od začátku má systém českou lokalizaci. Tu má v současné době na starosti Pavel Hejn. Z dalších zajímavostí můžeme zmínit statistiky ze srpna 2017, kde se předpokládá instalace WordPressu až na 130 000 českých stránkách. WordPress existuje ve verzích od 1.5 až po dnešní 4.9 (15.11.2017), [8], [9], [10].

 

Klíčové vlastnosti:

·      open source,

·      podporuje standardy XML, XHTML, CSS,

·      integrovaný editor obázků,

·      podpora standardů odkazů pro internetové vyhledávače,

·      podpora themes,

·      podpora widgetů,

·      kategorie a příspěvky,

·      podpora uživatelských účet s rozdílným nastavením.

 

Systém WordPress využívají například následující společnosti:

Česká republika: časopis EMI, Lutalu s.r.o., časopis Level, magazín Interval.cz

Zahraniční weby: televizní kanál BBC America, The Walt Disney Company, Mercedes-Benz

 

Obrázek 39: Ukázka redakčního systému WordPress.

Na výše uvedeném obrázku je ukázka webového rozhraní pro administraci celého webového rozhraní. K tomuto rozhraní se nejběžněji dostaneme otevřením stránky: www.mojedomena.cz/admin. Na pravé straně zápatí je vidět přihlášený uživatel, v levém tmavě šedém sloupci je hlavní menu a každá otevřená položka se zobrazuje napravo od něj. Pod záložkou nástěnka je náhled na aktuální verzi systému WordPress, případná upozornění na aktualizace jednotlivých modulů a informaci o webovém prohlížeči. Pod záložkou stránky se dostaneme k úpravě jednotlivých stránek webu. Ty můžeme upravovat pomocí jednoduchého editoru nebo pokud šablona podporu, tak přes Visual Composer, který umožňuje stránku vystavět z jednotlivých bloků. Pod záložkou pluginy se ukrývají nastavení stávajících pluginů a dále možnost je rozšířit tím, že si stáhneme pluginy nové [11], [12], [13].

Joomla!

Joomla! je bezplatný redakční systém určený pro účely publikování informací na internetu. Ke své činnosti potřebuje jazyk PHP a databázi MySQL. Joomla! již v základní verzi zvládne caching, indexaci stránek, RSS, tisknutelné verze stránek, zobrazování novinek, blogy, diskusní fóra, hlasování, kalendář, vyhledávání v rámci webserveru, lokalizace a vícejazyčné verze. Joomla! je licencována pod GNU General Public License [14].

Netradiční jméno joomla je anglický fonetický přepis svahilského slova jumla (vyslov džumla), které vyjadřuje „všichni dohromady“ nebo „v celku“. 

Oproti WordPressu nemá v dnešní době tak časté aktualizace, což je dáno tím, že vývojový cyklus je nastaven, aby nová verze vyšla každých 6 měsíců. Každá verze ma navíc omezenou dobu podpory, což znamená, že například verze z konce roku již v dnešní době nejsou podporovány [1], [2].

 

Obrázek 40: Ukázka redakčního systému Joomla!.

 

Drupal

Drupal je redakční systém pro správu obsahu, který původně vyvinul Dries Buytaert. Umožňuje tvorbu internetových webů, blogů, časopisů, internetových obchodů a jiných komplexních webových systémů. Je naprogramován v jazyce PHP. Standardními databázemi v Drupalu jsou relační databáze MySQL a PostgreSQL a od verze 7 i SQLite. Pomocí rozšiřujících modulů je možné používat další typy databází - MSSQL, Oracle, MongoDB [4], [5], [6].

Drupal toho v základním modulu mnoho nenabízí, ale díky otevřenosti API je dispozici řada modulů a pluginů, které funkčnost rozšiřují například do oblasti komerce nebo vzdělávání. Samozřejmostí jsou i moduly pro úpravu grafického stylu tzv. themes [7], [8].

V České republice se tímto systémem zabývá řadu let Jan Polzer, který o něm píše i odborně zaměřené knihy.

 

Z webů, které běží na systému Drupal bychom mohli jmenovat Ozzy Osbourne, Prima - portál televizní stanice, Česká televize - portál kanálu ČT24, Karlovy Vary nebo Bobcat.cz [9], [10].

 

Obrázek 41: Ukázka redakčního systému Drupal.

 

Týden 5

Terminoogie sociálních sítí


Problematika sociálních sítí je velmi mladým tématem. Jedna z nejpoužívanějších sociálních sítí současnosti (FaceBook) datuje svůj vznik na 1.2.2004). Pohyb a práce na síti spolu přináší řadu specifických jazykových obratů a prostředků. Jejich porozumění je pro práci se sociálními sítěmi klíčové, proto jim věnujeme samostatnou kapitolu této studijní opory [1], [2], [3].

O pojmu terminologie se zmiňuje v souvislosti s technickým vzděláním J. Stoffa a uvádí, že každý obor musí mít svůj terminologický systém [1]. Předmětem terminologie je studium vlastností termínů a terminologický systém jednotlivých vědních oborů. Termín potom J. Stoffa definuje jako odborné pojmenování, resp. odborný název určitého pojmu v daném oboru (u nás sociální sítě) [1], [4].

 

Základní pojmy z obecné terminologie sociálních sítí:

Jednoslovný termín, je termín, který je tvořený pouze jedním slovem např. YouTuber, Hejtr, Tweet.

Víceslovný termín, je termín, který se skládá z více slov např. marketing na sociálních sítích, cena za klik, míra prokliku.

Terminologické adjektivum, je přídavné jméno, které je součástí víceslovného termínu např. sociální síť, sociální média.

Terminologická značka (hashtag), je písemný symbol, který v písemné komunikaci zcela nahrazuje příslušný termín např. Hastag #, Označení @.

Terminologické zkratky, je pojmenování pro termín vytvořené zkrácením úplného termínu např. 

 

Základní terminologické termíny z oblasti sociálních sítí [3], [4], [5], [6], [7], [8], [9], [10].

 

Česká název

Anglický název

Význam

Tweet

Tweet

Samostatná zpráva na Twitteru, byla omezena 140 znaky (nově 280 znaky), s možností přidání dalších informací (obrázek, video, místo, hashtag, apod.)

Sociální síť

Social Network

Webová služba, která umožňuje tvorbu osobních či firemních profilů, na nichž lze sdílet novinky, informace, kontaktovat ostatní uživatele, vytvářet události a komunikovat s potenciálními zákazníky.

Marketing na sociálních sítích

Marketing Media marketing

Marketingově cílená aktivita na sociálních sítích, která má za úkol získat návštěvnost pro určitý web či zvýšenou pozornost uživatelů.

Sociální média

Social Media

Komplexní pojmenování pro technologie, nástroje, služby, které zajišťují on-line komunikaci lidí na internetu.

Instant Messaging

Instant Messaging

Online nástroje pro přímou komunikaci lidí, firem, případně větších skupin v reálném čase prostřednictvím sociálních sítí, či jiné platformy^(např. Facebook, ICQ, Whatsapp).

Hashtag

Hashtag

Hashtagy jsou specifická kíčová slova se znakem # používány na sociálních sítích Twitter, Facebook, Instagram. Po jeho vyhledání se zobrazí pouze ty příspěvky, které jsou označeny stejným hashtagem.

Přátelé

Friends

Přímá spojitá vazba mezi dvěma lidmi/firmami/profily na sociálních sítích

Diskuzní fórum

Forum

Specifické webové rozhraní, které umožňuje vkládání a sdílení názorů mezi uživateli. Diskuze bývá kontrolovaná a řízená moderátorem (administrátorem).

Follower

Follower

Obvykle profil návštěvníka na sociálních sítích, který sleduje danou společnost, skupinu, produkt. Vazba není tak výrazná jako v případě přátelství.

Zobrazení

Impression

Počet vložení/zobrazení placené reklamy návštěvníkovi

Cena za klik

Cost-Per-Click

Cena za klik vyjadřuje, kolik jste zaplatili za každé kliknutí reklamy.

Míra prokliku

Click Through Rate

Míra prokliku (Click-Through-Rate, CTR) bývá poměr mezi celkovým počtem zobrazení reklam a počtem prokliků/prolinků,  a je vyjádřená obvykle v procentech.

Kampaně a reklamní sestavy

Campaign & Ad Group

AdWords účet je pro organizování kampaní a reklamních sestav, ve kterých jsou umístěna relevantní klíčová slova reklamy, fráze, videa, obrázky. Každá kampaň může mít svůj vlastní reklamní rozpočet a cílovou skupinu.

Proklik

Clik

Je založen na klinutí na reklamu či odkaz, aby se uživatel dozvěděl více o vaší nabídce, toto kliknutí je zaznamenáno do vašeho reklamního účtu jako Proklik.

Plánování

Scheduling

Na sociálních sítích plánování například uveřejňování jednotlivých příspěvků, prokliků a reklamního sdělení.

Platformy/Kanály

Platforms/Channels

Jedná se u jedné konkrétní sociální sítě Business cesta prostřednictvím které kontaktujeme fanoušky.

Aplikace pro tvorbu stránek na FaceBooku

Page Application by Facebook

Pro plánování pokročilých kampaní a reklam má FaceBook tzv. Facebook Business page, která rozšiřuje funkcionalitu o soutěže, formuláře, vložení webové stránky.

Naslouchání

Listening

Monitorování klíčových slov, témat, osob či skupin pro potřeby zjištění jejich zájmů pro uvádění nového produktu, zaměření cílové skupiny či plánování celé kampaně.

Insights

Insights Analytics

Jsou nástroje, software či webové aplikace, které pomáhají monitorovat aktivity, vedoucí ke splnění obchodních cílů za dané časové období.

Cena za zobrazení

Cost-Per-Mille (CPM)

Cost-Per-Mille (CPM) je jeden z platebních modelů, v tomto případě se platí za každých 1000 zobrazení reklamy.

Canvas Application v Facebook

Canvas Application Facebook

Aplikace nebo jiný software (například hra), která je zobrazena v rámci Facebooku, ale není jeho klíčovou součástí.

Blog

Blog

Blog je specifická část webu, kam autor/autoři pravidelně vkládají své články, komentáře, popis akcí včetně dalšího multimediálního obsahu, jako jsou grafika, videa a prezentace.

Youtuber

YouTuber

Člověk publikující videa na sociální sít YouTube za účelem vysokého počtu shlédnutí.

Hejtr

Hater

Hejtr je jedinec, který není spokojení sám se sebou a má potřebu o svojí nespokojenosti přesvědčit jiné, cizí lidi.

Hejt

Hate

Vyjádření nenávisti, odporu k něčemu; z anglického "hate" (nenávidět, nesnášet, nenávist, zášť)

 

 

Týden 6

FaceBook


Facebook je aktuálně největší a nejrozšířenější sociální síť na světě. Umožňuje nebo nabízí komunikaci mezi uživateli, sdílení textových nebo multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě. Se svými více než 2 miliardami aktivních uživatelů je jednou z největších společenských sítí na světě. FaceBook je plně lokalizován osmdesáti čtyř jazyků [1], [2]. 

Název sociální sítě vznikl z papírových letáků zvaných Facebooks, které se rozdávají studentům prvních ročníků na amerických univerzitách. Tyto letáky mají usnadnit bližší seznámení studentů mezi sebou. V roce 2010 dokonce vznikl americký film The Social Network, který pojednává o úplných počátcích Facebooku [3], [4].

Obrázek 42: FaceBook.

Historie sociální sítě FaceBook

 

Založení Facebooku mají na svědomí mladý student počítačového programování Mark Zuckerberg a bývalým studentem Harvardovy univerzity a Edduard Severin. Zpočátku byl zamýšlen jen pro studenty Harwardovy univerzity (thefacebook.com). Během následujících měsíců se rozšířil na další univerzity, v Česku k prvním otevřeným vysokým školám patřila Masarykova univerzita. Od 27. února 2006 se začaly do systému připojovat firemní subjekty (nadnárodní obchodní společnosti). Od 11. 8. 2006 se může zaregistrovat kdokoli starší 13 let. Registrovaní uživatelé se na FaceBooku mohou připojovat k různým skupinám uživatelů, kteří působí například v rámci jedné školy, firmy nebo geografické lokace [5], [6].

V roce 2010 společnost získala v soutěži Křišťálová Lupa 1. místo v kategorii sociální sítě. V květnu 2012 byly akcie společnosti uvedeny na burzu NASDAQ, emisní cena akcií 38 USD ocenila celou společnost na 104 miliard USD. V roce 2014 v rámci akvizice koupil Facebook svého zřejmě největšího konkurenta v oblasti posílání zpráv, službu WhatsApp. Facebook měl zájem i o službu Snapchat, ale ta s prodejem nesouhlasila [1].

V oblasti placené reklamy Facebook spustil službu Atlas, která umožňuje zobrazovat cílenou reklamu i na mobilních zařízeních a dokáže párovat informace o uživatelích i bez využití cookies. Pro malé obchodníky FaceBook spustil službu Local Awareness, která nabízí nastavení vzdálenosti od obchodu, ve které se budou zobrazovat reklamy na daný obchod [1], [2].

V roce 2017 spustil nástroj na rozpoznávání a mazání nahlášených fotografií, aby zabránil dalšímu zveřejňování jednou smazaných fotografií. V polovině srpna 2017 spustil Facebook prodejní portál Marketplace včetně České republiky. Koncem roku 2017 začal Facebook testovat novinky, ke kterým patří nová podoba hlavní stránky [7].

Zeď (Wall)

Každý uživatel má ve svém profilu tzn. zeď (The Wall), na kterou mu ostatní uživatelé mohou psát vzkazy a zobrazují se zde v podstatě všechny děje v sociální síti Facebook od lidí, které máte v seznamu přátel plus placená reklama. Na Wall se dá vkládat i další multimediální obsah (obrázky, videa). Od 2012 se mluví o Timeline. Na té byl zaveden mírně jiný systém v zobrazování příspěvků, nejdřív se zobrazují vybrané a potom teprve v časové posloupnosti ty ostatní [8].

Obrázek 43: FaceBook - TimeLine.

Messenger

Messenger vznikl jako samostatná aplikace sociální sítě FaceBook. Messenger je samostatné okno, které slouží k přímé komunikaci (Instant Messaging - IM). V dubnu 2015 byla spuštěná vylepšená verze. Ta současná verze umožňuje posílání textových zpráv, obrázků, smajlíků, animovaných GIF obrázků nebo souborů. Podporované jsou i hovory a videohovory [9].

Obrázek 44: FaceBook - messenger.

Události (Events)

Facebook události je nástroj, kterýn členové mohou dát svým přátelům vědět o akcích (událostech), které se budou konat v rámci jejich komunity, a pořádat společenská setkání. Aplikace je určena pro jakékoliv plánování akcí. Umožňuje nastavit mnoho informací o akci, zvát přátele na akce nebo akci zveřejnit nebo za menší finanční poplatek akci propagovat. K akci lze přidávat další multimediální obsah (fotky, videa).

Události vyžadují název, síť, jméno pořadatele, typ události, čas zahájení, místo konání a seznam přátel, kteří byli pozváni. Události mohou být veřejné nebo soukromé [10], [11].

Obrázek 45: FaceBook – Event (Centrum pohybu Olomouc).

Poznámka: Akce se skládá z obrázku (grafická koláž, názvu akce, datum a času konání, místa, pořadatele akce a ikony pro sdílení akce a pozvání přátel na danou akci.

Videa

Příspěvky jak osobní, tak firemní můžeme obohatit o pohyblivou grafiku ve formě videa. Uživatelé mohou přidávat vlastní videa tak, že je odešlou, přidají prostřednictvím Facebook Mobile nebo video natočí prostřednictvím nahrávací funkce webové kamery. Videa nelze zařazovat do kategorií na rozdíl od fotek, které jsou řazeny do alb. Jedno video může mít maximálně 1024 MB a může být maximálně 45 minut dlouhé. Facebook video podporuje formát 1080p a dokonce rozlišení 4K. Uživatelé si teď mohou přidat všechna videa do jednoho seznamu stop, jako je například na YouTube. Tato možnost byla spuštěna teprve v lednu 2015 [1], [12], [13].

Obrázek 46: FaceBook – Videa.

Fotky (Photos)

Část sociální sítě FaceBook, která umožňuje sdílet fotografie na sociální síti Facebook. Upload fotografií je řešen přes javový applet. Fotografie můžeme nahrát buď volně nebo sdružit je do tzv. galerie, přičemž jedna galerie fotografií může mít prozatím maximálně 200 fotografií. Fotografie lze komentovat a lze na nich také jednoduše označovat přátele za pomoci technologie rozpoznávání obličejů, kteří pak dostanou oznámení, že se na dané fotce nacházejí [1], [14], [15].

Obrázek 47: FaceBook – Fotky.

 

Týden 7

LinkedIn, Research Gate


LinkedIn

LinkedIn je specificky orientovaná sociální síť (profesní nabídky), na které se setkávají profesionálové a diskutují o svých pracovních zájmech. K dnešními dni má sociální síť několik stovek milionů registrovaných uživatelů po celém větě. Čím dál více získává popularitu i v Česku. Mezi uživatele patří manažeři, HR manažeři, konzultanti a odborníci z nejrůznějších oborů. Také firmy mají své účty na LinkedIn. V roce 2016 koupila sociální síť společnost Microsoft. Společnost za ni zaplatila 26,2 miliard dolarů (631 miliard korun) [1], [2].

Obrázek 48: LinkedIn – informace o uživateli.

Informace: podkladová fotografie profilu, profilová fotografie, 15 – zobrazení profilu jinými uživateli za dané časové období, 407 – velikost sítě daného uživatele

LinkedIn je bezkonkurenčně největší profesní sociální sítí na světě, poněvadž má dnes více než 300 milionů členů. V profilu registrovaného uživatele se nachází životopis obsahující položky kariéra, místa výkonu pracovních pozic a vzdělání. Prostřednictvím navázaných kontaktů je uživatel včleněn i do kontaktů svých kontaktů, čímž vzniká provázaná síť uživatelů. LinkedIn nabízí různé doplňky a rozšíření o nejrůznější skupiny a aplikace. Je možné standardně vyhledat bývalé i současné kolegy, spolužáky z různých typů škol a univerzit, nebo najít nové obchodní partnery díky možnosti uveřejnění nabídky(poptávky podrobností spolupráce [3], [4].

Obrázek 49: LinkedIn – pohled na pracovní zkušenost.

LinkedIn je primárním nástrojem a pomocníkem personalistů a headhunterů, kteří mohou hledat vhodného kandidáta na pracovní pozici mezi obrovským množstvím potenciálních zaměstnanců po celém světě. Základní profil, který je pro běžného uživatele zcela dostačující, je zatím zdarma, doplňkové funkce jsou nazvané jako premium jsou na vyzkoušení zdarma, jinak pouze placené [5].

Obrázek 50: LinkedIn – aktivita uživatele.

Prostřednictvím dopňkové funkce LinkedIn Answers lze klást různé otázky, které mohou být odborného i obchodního charakteru.

LinkedIn není vyhraněný jednomu oboru, existují ale i další specializované sítě, např. síť Sermo.com, která sdružuje pouze lékaře a obecně lékařské personál [6].

Obrázek 51: LinkedIn – pracovní doporučení od jiných uživatelů LinkedIn.

Dobrá zpráva pro burzovní obchodníky a spekulanty LinkedIn se rozhodl emitovat akcie ve jmenovité výši 45 amerických dolarů. Ty se začaly obchodovat čtvrtek 19. května 2011 na americké burze NYSE.

 

ResearchGate

ResearchGate je specifickou sociální sítí speciálně vyvinutou pro vědeckou komunitu a akademické pracovníky. Platforma má uživatelům usnadnit vzájemnou komunikaci, sdílení práce a projektů a umožnit případně bezplatný přístup k vědecké literatuře. V lednu 2012 platforma měla více než 1 500 000 uživatelů ze 192 různých zemí světa [7].

ResearchGate nabízí vytvoření pracovního - vědeckého profilu, členství v zájmových skupinách, akademických organizacích a klubech, využití burzy práce se specializací na pozice pro vědce a akademiky. Sociální síť dále sdružuje informace o aktuálních vědecky orientovaných událostech a umožňuje přístup k vědeckým databankám [8].

 

Profil na ResearchGate

Osobní/vědecký profil nabízí uživateli zveřejnit kontaktní informace, komplexní informaci o vzdělání, vědecké zaměření (vědní disciplínu, specifickou oblast výzkumu, odborné poradce výzkumu, další spolupracovníky apod.), znalosti a dovednosti, zájmy atd. a nabídky na rozšíření svého týmu. Na svém profilu by měl uživatel také prezentovat výsledky své dosavadní vědecké činnosti a případně informaci o rozpracovaných projektech, stát se členem různých zájmových skupin a spojit se s dalšími uživateli. Profil umožňuje nastavení různých úrovní zabezpečení [2].

Obrázek 52: ResearchGate - profil.

Uživatelské skupiny

ResearchGate registrovaným uživatelům umožňuje zakládání a sdružování se ve skupinách s podobnými nebo stejnými zájmy. Skupiny může založit každý uživatel bez jakéhokoli omezení. Před dvěma lety ResearchGate měl více než 5000 skupin, které se často zabývají určitou vědeckou problematikou, či výzkumem. Collaborative software umožňuje členům stejné skupiny společnou tvorbu a editaci textových souborů, něco podobného známe například z Google dokumentů. Každá skupina má k dispozici nástroje jako například kalendář sloužící k plánování online schůzek. V neposlední řadě mohou členové využít také aplikace „Polls“, která umožňuje provádění dotazníků v rámci skupiny [2].

Obrázek 53: ResearchGate - přihlášení.

Pozn. Ikony – novinky, zprávy, požadavky na články

 

Literatura a ostatní zdroje

ResearchGate funguje jako sociální síť zprostředkovávající jak komerční vědecké databanky například PubMed, CiteSeer, arXiv nebo NASA Library, tak i databáze fungující na OpenAccess principech. Počet abstraktů vědeckých článků, které jsou pro uživatele dostupné dosahuje počtu více než 35 milionů, počet zpřístupněných plných verzí je v řádech několika desetitisíců [6].

Obrázek 54: ResearchGate - Following.

Nabídka pracovních příležitostí

Mezinárodní vědecké instituce prezentují v rámci aplikace Job Board volná pracovní místa na různé pozice (odborný asistent, docent, profesor, juniorský výzkumník atp.). Databáze pracovních příležitostí je prohlédávána a nabídky pracovních pozic chodí dle vyplněných klíčových informací profilu daného uživatele (pracovní pozice, vědeckého zaměření země, v níž zaměstnavatel danou pozici nabízí, či volitelného klíčového hesla) [2], [7].

Obrázek 55: ResearchGate – Skills and expertise.

pozn. Dovednosti a odbornost vědce, 27 = položky výzkumu, 821 – počet přečtení výsledků vědy a výzkumu, 14 = počet citací uveřejněných studií

 

Research Blog

Sociální síť má část nazvanou Blog ResearchGate. Tato část byla spuštěna v říjnu 2009 a funguje jako zdroj vybraných novinek z nejrůznějších oblastí vědy a výzkumu. Registrovaní uživatelé mají možnost na blogu prezentovat přes své osobní blogy v profilu uživatele (tzv. „mikroblogy“) nebo použitím aplikace „microarticles“. Mircoarticles nabízí poze 306 znaků. Aplikace uživateli umožňují shrnutí již publikované práce, či prezentování výsledků aktuálního výzkumu [2], [8].

Týden 8

Twitter


Celosvětově největší a nejpoužívanější sociální sítě je bez kompromisně FaceBook, který má stovky milionů registrovaných uživatelů pro celém světě. 

Twitter je druhá největší sociální síť a mikroblog. Twitter slouží uživatelům k posílání a čtení příspěvků zaslaných jinými uživateli, známé jako tweety. Český překlad výrazu „twitter“ může znít jako „cvrlikání“, nebo „švitoření“, „štěbetání“ [1].

Tweet je prostý textový příspěvek dlouhý maximálně 140 znaků, který se zobrazuje na uživatelově zdi a na stránkách jeho sledujících (followers). Od letošního roku byl limit počtu znaků zvednut z 140 na 280 znaků, čímž ztratil Twitter trochu na obtížnosti vymyslet krátké a smysluplné sdělení jen ve 140 znacích [2].

Přispěvatelé mohou v rámci nastavení omezit doručování příspěvků pouze na okruh určitých účtů nebo povolit přístup k příspěvkům komukoliv (výchozí nastavení). Uživatelé zasílají nebo dostávají tweety přes stránku Twitteru, pomocí krátkých textových zpráv nebo externích aplikací, kterých je nepřeberné množství jako například Tweetboot [1], [3], [4].

Obrázek 56: Twitter – logo sociální sítě.

Twitter v roce 2066 založil Jack Dorsey a od té doby získal velký význam a popularitu na celém světě. Často se o něm mluví jako o „SMS" sociální síti internetu díky původní délce příspěvku [5].

Stránky poskytují výbornou funkčnost, za což vděčí svému rozhraní pro programování aplikací – API pro další desktopové, mobilní a webové aplikace, které mohou odesílat a přijímat krátké textové zprávy. Tyto aplikace často rozšiřují samotnou původní službu Twitter [1], [6], [7].

V roce 2011 měl Twitter 200 milionů uživatelů, z nichž se za měsíc připojila alespoň polovina z nich. Každý den se na Twitter přihlásí 50 milionů uživatelů. Odhaduje se, že přibližně desetinu uživatelů představuje internetový bot. Ti denně napsali kolem 250 milionů tweetů. Od 6. srpna 2012 je Twitter dostupný i v češtině v plné české jazykové lokalizaci [8], [9], [10].

Obrázek 57: Twitter – záhlaví.

1 – Přihlašovací jméno na Twitter, 2 – heslo do sociální sítě Twitter, 3 – Tlačítko na přihlášení ke službě, 5 – podkladová tapeta, 6 – Počet uveřejněných tweetu vybraného profilu, 7 – počet sledovaných uživatelů, 8 – Počet uživatelů, kteří sledují profil Fernando Alonso Official, 9 – Počet označení to se mi líbí, 10 – sledovat daného uživatele ze svého účtu 

Obrázek 58: Twitter – informace o uživatele na profilové stránce.

1 – Twitterové jméno, 2 – Název profilu a ikona pro ověření pravosti uživatele, 3 – profilová fotografie, 4 – odkaz na sociální síť FaceBook, 5 – odkaz na sociální síť Instagram, 6 – odkaz na internetové stránky, 7 datum zřízení účtu na síti Twitter

Obrázek 59: Twitter – příspěvek.

1 – Pohled na jeden tweet z profilu Fernando Alonso Official, 2 – Hashtag na Twitteru, 3 – označení daného uživatele, 4 – fotografie, 5 – retweety (sdílení příspěvku sledujícími), 6 – Označení „To se mi líbí“

Týden 9

YouTube


YouTube

YouTube je největší multimediální sociální sítí na sdílení videohovorů, konferencí, webinářů a v neposlední řadě i videí. Byl založen v únoru 2005 zaměstnanci PayPalu Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim. V listopadu 2006 byl zakoupen společností Google za 1,65 miliardy dolarů (tehdy asi 37 miliard Kč). Google nyní YouTube provozuje jako dceřinou společnost s propojenými uživatelské účty [1].

YouTube umožňuje nahrávání videí, zhlédnout je, hodnotit, sdílet a komentovat. Na YouTube najdeme videoklipy, TV klipy, hudební videa, trailery k filmům a další jako například video-blogy, krátká originální videa, nebo vzdělávací videa [2], [3].

Od 9. října 2008 má YouTube i českou lokalizaci a tím byla tak spustěná 25. služba Google v pořadí. Česko se stalo 22. zemí světa, kde byl YouTube lokalizován. Koncem roku 2015 byla aktivována placená verze YouTube nazvaná YouTube Red, umožňující nezobrazovat reklamy u videí a zhlédnout obsah navíc [4].

Člověk, který se živí tvorbou videa a publikováním obsahu na YouTube se nazývá YouTuber (příklad YouTuberů: iJustine, Jirka Král atp.). Jeho cílem je dosáhnout co nejvyšší sledovanosti a co nejvíce odběrů. Za sledování jsou jim potom vypláceny odměny. V případě odběratelů se hraji na tzv. Play Button [5].

Play Button

YouTubeři dostávají za určitý počet odběratelů tzv. Play Button. Seznam play buttonů:

Silver Play Button (Stříbrný Play Button) – dostávají ho za získání 100 000 odběratelů

Golden Play Button (Zlatý Play Button) – dostávají ho za 1 000 000 odběratelů

Diamond Play Button (Diamantový Play Button) – dostávají ho za 10 000 000 odběratelů

 

Funkce a práce s Youtube

Přehrávání

Přehrávač funguje na HTML5 API, které nevyžaduje žádný externí dodatek a YouTube se o Flash Playerovou verzi nestará. 

Nahrávání

Registrovaný uživatel YouTube může vložit video dlouhé do 15 minut. Uživatelé, kteří jsou ověřeni (například skrz telefonní číslo) mohou nahrávat až 12 hodin dlouhá videa. Od roku 2005 se na YouTube mohly nahrávat jakkoliv dlouhá videa, limit 10 minut nastal v roce 2006, protože uživatelé na YouTube nahrávali obsah s chráněnými autorskými právy, jako například filmy. V roce 2010 byl 10minutový limit vylepšen na 15 minut [1], [6].

Videa na YouTube lze uploadovat také z mobilu. YouTube dovoluje nahrát videa v mnoha formátech: .AVI, .MKV, .MP4, .MOV, .DivX, .FLV, .ogg a .ogv. Ty obsahují video formáty jako například MPEG, MPEG-4, VOB a .WMV.

Živé vysílání

Registrovaní uživatelé kromě svých předem připravených videí mohou s ostatními sdílet i živá vysílání, tzv. Live streamy. Pro spuštění živého vysílání v aplikaci YouTube stačí otevřít aplikaci, v horní části obrazovky zvolit symbol kamerky a klepnout na něj. Poté se kromě standardní možnosti nahrání již vytvořeného videa objeví i nová možnost Spustit živé vysílání. Po jejím zvolení budete moci živě vysílat video na YouTube přímo ze svého píčítače nebo telefonu [1], [7].

Kvalita

Původně YouTube povolovalo jednu kvalitu videa a to 320x240 pixelů s MP3 audiem. V současnosti je několik možností - 240p, 360p, 480p, 720p (HD), 1080p (HD+). V roce 2010 YouTube umožnilo nahrát videa v 4K, což je 3840×2160 pixelů. Od roku 2014 je od 720p možnost přidat videa s 60FPS. V červnu 2015 byla přidána možnost nahrát videa v 8K, což je 7680×4320 pixelů.

 

Obrázek 60: YouTube.

 

Vimeo

Vimeo je sociální síť určená pro sdílení audiovizuální tvorby. Nacházejí se zde převážně díla autorská a umělecká. Vimeo je primárně doporučován filmovým nadšencům a experimentátorům, kteří se mohou zaregistrovat (basic registrace je zdarma; registrace plus je placená a obsahuje některé výhody). Charakter Vimea je zcela odlišný od YouTube, Vimeo je zaměřeno na uměleckou komunitu, kdežto YouTube cílí na zájmy masové společnosti [8].

Vimeo bylo založeno v listopadu v roce 2004 filmovými nadšenci a kreativci Jakobem Lodwickema Zachem Kleinem.  Návštěvnost se pohybuje kolem 20 miliónů unikátních návštěvníků měsíčně. Sídlo společnosti se nachází v New Yorku a Portlandu. Ze zajímavostí můžeme jmenovat: Vysoká kvalita videí – vysoký bitrate a rozlišení nebo Vimeo podporuje od října 2007 HD video (1280x720 px), stal se tak prvním video serverem podporujícím 720p [9], [10].

Obrázek 61: Vimeo.

 

Playtvak

Playtvak je česká multimediální sociální síť, která disponuje vlastním programem. Pro zajímavost server Playtvak byl spuštěn 21.6.2015 a patří do skupiny Mafra jejíž majitelem je Andrej Babiš [11].

Za zmínku stojí i to, že na serveru najdeme video o bývalém úspěšném absolventovi Moravské vysoké školy Olomouc Ladislavu Ječmínkovi s názvem Čech žije na Novém Zélandu na divoko. Je to légální?

Obrázek 62: Playtvak – logo služby.

 

Stream

Stream.cz je česká sociální síť a nově i internetová televize, kterou vlastní a provozuje největší portál v ČR Seznam.cz. Stream.cz produkuje vlastní obsah, který v minulosti doplňovaly i převzaté televizní pořady (TV Prima a Óčko TV) a videa nahraná uživateli. Stream.cz patří mezi nejnavštěvovanější a nejpopulárnější weby českého internetu [6], [7], [8].

Vlastní seriály a pořady:

Kancelář Blaník - Původní seriál z prostředí alternativních mocenských center, vzniká v koprodukci se společností Negativ Film Productions.

Autobazar Monte Karlo - Sitcom o autobazaru Monte Karlo, kde se v hlavní roli představil Petr Čtvrtníček spolu s Jaroslavem Pleslem a Lucií Polišenskou. 

Gynekologie 2 - Na internetovou produkci výpravný seriál, parodující Ordinaci v růžové zahradě. Hrají: Petr Čtvrtníček, Jiří Lábus, Robert Nebřenský a další. Celkem 24 epizod.

One Man Show - Největší na českém internetu! Nic podobného tady nikdy nebylo. Internetový diktátor Kazma Kazmitch společně se svou bandou zlosynů dobývá Svět...a nezastaví se opravdu před ničím. Dříve šlo o talkshow, kam si Kazma zval zajímavé hosty ze showbusinessu

Obrázek 63: Stream – logo služby.

 

Týden 10

Reklamní motion grafika


Motion grafika je nový pojem, který se začíná objevovat v posledních letech s rozšířením vysokorychlostního připojení k síti internet. Lidé už přestávají číst dlouhé argumentační důvody, proč si koupit nějaký výrobek nebo službu, ale začíná stoupat obliba a popularita videa. Motion grafika je pohyblivé video, ve kterém se uvádějí do pohybu problémy spojené s propagací a marketingem určitého produktu nebo služby [1].

Nejdůležitější prvky v dobré motion grafice jsou přesnost zacílení, jednoduchost, optimální délka, hudba a text, který dokáže zapůsobit na city dané cílové skupiny. Zjednodušeně řečeno, cílová skupina se musí zajímat a případně koupit i to, co nepotřebuje.

Úspěšná motion grafika je kombinací barev vyjadřujících osobu společnosti či barvy produktu a kombinace hudby, hudby, důrazu, tempa, důrazu atp [2].

 

Základní pojmy při práci s dynamickou grafikou

Formát obrazu 4:3 je starý formát využívaný v době analogového televizního vysílání a u CRT monitorů16:9 - moderní formát širokoúhlého digitální videa.

Rozlišení videa je udáváno v pixelech pro moderní digitální foráty. Analogové televizní vysílání využívalo rozlišení 352x288. Dnešní televizní vysílání používá převážně 576 aktivních řádků pro vysílání v PAL a SECAM nebo 480 aktivních řádků pro vysílání v NTSC. Nový formát HDTV používá 720, resp. 1080 řádků. Pomalu se začíná mluvit i o 4K rozlišení 2380x2160 obrazových bodů [3].

 

Frame rate je počet snímků na jednotku času. Starši technologie začínaly na 6 až 8 snímcích za sekundu (fps, frames per second) - například GIF , dnes je standardem 25fps nebo 29,97fps. Pokud chceme narát zpomalený pohyb je nutné zvýšit frame rate na hodnoty 120 nebo 240 fps [4].

 

Adobe After Effects je počítačový program softwarové společnosti Adobe Systems pro tvorbu speciálních filmových efektů, pohyblivé grafiky a kompozičního skládání. Společně s dalšími aplikacemi společnosti Adobe představují hojně používanou dvojici programů pro tvorbu profesionálních animaci, klipů, pohyblivé grafiky a filmů. Jen pro zajímavost aplikace After Effect byla využita pro tvorbu efektů filmů jako například: Iron Man, Letec, Deadpool a další [5].

Obrázek 64: Adobe After Effect – základní uspořádání oken.

1 – nástrojová lišta aplikace Adobe After Effect s nástroji výběr, pohyb, objekty, pero, text, štětec, klonovací razítko, guma;

2 – parametry kompozice (rozlišení, délka, snímkovací frekvence);

3 – použité objekty projektu;

4 – přehled objektů kompozice a jejich nastavení;

5 – časová osa;

6 – okno s nastavením vlastností efektů a parametrů textových objektů;

 

Z pohledu celého projektu je asi jednou z nejdůležitějších částí, kde se nastavují všechny efekty přehled objektů kompozice a jejich nastavení. Proto se dále zaměříme na popis této části [6].

 

Obrázek 65: Adobe After Effect - přehled objektů kompozice a jejich nastavení.

1 – zobrazit/skrýt objekt;

2 – zapnout nebo vypnout u objektu zvuk;

3 – zámek objektu;

4 – barva vrstvy na časové ose;

5 – přepnutí objektu do 2D/3D vrstvy;

6 – nastavení počátečních a závěrečných parametrů efektů;

Editor nastavení efektu

Záměrem práce s motion grafikou, aby každý efekt vypadal co nejpřirozeněji a by koreloval s dalšími efekty, případně s rytmem instrumentální hudební stopy. Skloubit uvedené parametry není snadné a používá se k tomu Graph Editor [7], [8].

Obrázek 66: Adobe After Effect - přehled objektů kompozice a jejich nastavení.

1 – zobrazit/skrýt graph editor;

2 – zapnout nebo vypnout u objektu zvuk;

3 – zámek objektu;

Pohybem spodních bodů zkracujeme/ prodlužujeme trvání efektu, Prací s horními body v pozici nula upravujeme rychlost počátečního náběhu, střední části a ukončení efektu. Hodí se to například na situaci, kdy potřebujeme udělat animaci padající listu ze stromu, který ještě několikrát změní svůj směr [9].

 

Základní motion efekty

Opacity – průhlednost  (100 % = neprůhledné, 0 % zcela průhledné);

Position – změna pozice efektu – lze provádět v horizontální, vertikální poloze nebo kombinaci těchto poloh;

Rotation – otáčení objektu kolem kotevního bodu, který je standardně nastaven na středu objektu (0 – 360 stupňů);

Scale – změna velikosti objektu;

 

Tyto animace mají standardně pevně ukončený (useknutý) efekt. Můžeme však za pomoci Overshot a byly pružné, můžeme využít tzv. Overshoot animace docílit pokračovaní a plynulého dojezdu animace. Tento dojezd je většinou realizován pouze ve dvou frame. S podrženou klávesou ALT na řádek efektu Position, Rotatio nebo Scale vložte do příkazového řádku níže uvedený kód, který sám udělá dojezd animace [10].

Textové> 0){
  n = nearestKey(time).index;
  if (key(n).time > time) n--;
}
if (n > 0){
  t = time - key(n).time;
  amp = velocityAtTime(key(n).time - .001);
  w = freq*Math.PI*2;
  value + amp*(Math.sin(t*w)/Math.exp(decay*t)/w);
}else
  value
Obrázek 67: Animace Overshoot.

 

 

 

 

 

 

 

Pokročilé efekty motion grafiky

Výše uvedené efekty patří k základním, pokud zamýšlíme udělat poutavou motion grafiku na sociální sítě, je nutné zvládnou i pokročilé animace. My jsme vybrali dva typy pokročilých efektů a to Morphing objekt a Animaci po křivce [1].

 

Morphing object

Tento typ animace vzniká tak, že máme objekty více tvarů a velikostí a naši úkolem je ze základního tvaru udělat tvar jiný s mezikroky změny. Tento typ efektu uděláme tak, že pomocí efektu path zkopírujeme informace z jednoho objetu přes klíčové snímek do druhého, mezikroky si aplikace sama dopočítá [5].

 

Obrázek 68: Morphing object (zdroj video: www.obleon.com).

1-5 – postupná transformace objektů prostřednictvím efektu morphing object.

 

Animace po křivce

Používají se u přemístění pozice třeba produktu ve videu, kdy chceme, aby tento pohyb nebyl přímočarý a mohli jsme jej uživatelsky ovlivnit, například aby opisovat tvar srdce, pokud bychom vytvářeli produktové video u příležitosti svátku Valentýna. Vytvoříme si nový Solid a v něm nový objekt jako masku, přes funkci Mask path zkopírujeme tuto informaci a vložíme do objektu [6], [7].

 

Obrázek 69: Animace po křivce.

Jako alternativní aplikace k tvorbě motion grafiky bychom mohli jmenovat:

-         Apple Motion (pozn. pouze pro operační systém Apple OS X),

-         The Foundry Nuke,

-         BlackMagic Fusion,

-         Blender.

Týden 11

Motion grafika - 3D objekty a práce s kamerou


Velmi často se dostaneme do situací, kdy si nevystačíme pouze s osami X a Y, ale musíme se posunout do roviny 3D a přidat osu Z. Do 3D roviny nás nejčastěji žene potřeba, aby videa co nejvíce odpovídala realitě, to co skutečně vidíme v běžném životě. V této rovině pracují i další objekty aplikace After Effect a to například kamera, Text, Solid a další. Některé z uvedených efektů a práce s nimi si ukážeme prostřednictvím této kapitoly [1], [2].

Klíčem pro práci v aplikaci Adobe After Effect je jako v každé aplikaci společnosti Adobe systém zkratek. Kamera je potom skryta pod zkratkou CMD + C. Pro jeden projekt můžeme vytvořit více kamer a například mezi nimi i přepínat, pokud by to bylo nutné, abychom dostali lepší pohled na určité části [3], [4].

Obrázek 70: Nastavení nástroje kamera.

V rámci nastavení nové kamery můžeme manuálně nastavit ohniště a další parametry. Další parametry se už potom nastavují ve vlastnostech daného objektu. Mimo Anchor Point (kotevní bod), Position (pozice), scale (velikost), orientation (orientace), tak jsou to samostatně rotace v osách X, Y, Z a objektu se kterým budeme s kamerou pracovat [5].

Obrázek 71: Animace po křivce.

 

U samotné kamery nastavujeme Zoom (přiblížení) a další parametry, které většinou nemají takový význam jako nulový objekt. Je to prázdný objekt, který v podstatě hýbe s jakýmkoliv objektem pomocí kamery, na kterém je na párovaný [6], [7].

 

Obrázek 72: Animace po křivce.

 

Pomocí klávesové zkratky Ctrl / Cmd + Alt + Shift + C vytvoří novou kameru. Pojmenovat ji můžete libovolně například. „Kamera“ a zvolte standardní nastavení: preset 35 mm. Kamera ke své správné funkci vyžaduje osu Z, proto se přepněte u této kompozice do 3D. Varovné tabulky, která na vás vyskočí, se nelekněte – poukazuje jenom na fakt, že v kompozici nemáte 3D vrstvy, proto vaše kamera nemůže zobrazit 3D prostor. To ovšem hned napravíme [4], [8].

Ještě předtím ale pomocí Ctrl / Cmd + Alt + Shift + Y vytvořme nový Null object. Ten obecně slouží jako jakýsi sklad dat pro ostatní vrstvy, zde ho použijeme pro ovládání rotace kamery. Ta je totiž v After Effects dosti nešikovná, zvláště chceme-li prolétávat prostorem a k tomu rotovat [4], [9].

Obrázek 73: Animace textu (přejezdy) pomocí vrstvy kamera.

 

Klikněte pravým tlačítkem na vytvořený Null a zvolte 3D Layer (níže - výsledek). Poté dle obrázku níže zvolte Null jako parent vrstvy Kamera. To ve výsledku znamená, že kamkoliv pohneme naším Null objectem, tam se pohne i kamera. V našem případě: ať už se kamera pohne kamkoliv, bude vždy rotovat okolo našeho Null objektu [10].

Obrázek 74: Animace po křivce.

 

Týden 12

Kampaně na sociálních sítích


Nástroj FaceBook Pixel 

 

1. Facebook Pixel – nástroj na měření Facebook konverze

Než začnete používat placené reklamy na FaceBooku, tak si nainstalujte FaceBook Pixel. Používá se k nastavení remarketingu a měření konverzí – je to část HTML kódu, který dáte na web/e-shopu. Skrytá funkce FaceBook Pixelu spočívá v tom, že vám pomůže přesněji zacílit reklamy a optimalizovat nabídky [1], [2].

Obrázek 75: FaceBook Pixel.

Na Facebooku mimo běžného profilu existuje i část, která je pro business. Tu najdete pod odkazem https://www.facebook.com/business/. V této části najdeme i řadu zajímavých návodů a jedním z nich je i návod na nastavení FaceBook Pixel a nastavení základní kampaně [3].

Obrázek 76: Ukázka sekce FaceBook Pixel - help.

Na tomto místě se vám po pár klepnutích zobrazí část zdrojového kódu v HTML tento kód zkopírujte kód ze svého reklamního účtu a vložte jej na všechny stránky webu do záhlaví [4].

Webové technologie jako WordPress, nelze editovat napřímo, ale FaceBooku pixel se vkládá se pomocí speciálního pluginu, tady najdete rovnou kolonku pro vložení ID Facebook pixelu. V tom případě nebudete vkládat celý kód, vložíte do kolonky jen ID ze svého Facebook Pixelu, zbytek kódu za vás web vygeneruje [5].

Důležité je jen na dvou místech zkontrolovat ID číslo, abyste zadávali správné číslo pro správnou funkci [6].

Obrázek 77: Ukázka sekce FaceBook Pixel - help.

Postup pro nastavení měření Facebook konverzí

 

Pokud máte nakonfigurováno měření cílů nebo transakcí v Google Analytics, uvidíte výsledky i tam. Jen nesmíte zapomenout na UTM parametry u všech Facebook reklam (doporučuji dát jako Campaign Source „facebook.com“ a jako Campaign Medium „cpc“), [7].

Facebook konverze určitě nastavte na hlavní web i na e-shop ve 100 % případů. Umí toho totiž daleko víc, než jen měřit výsledky – umí na Facebooku lépe najít vaše zákazníky a dokonce je „naklonovat“. Dostaneme se k tomu v dalších částech [8], [9].

Obrázek 78: Ukázka sekce FaceBook Pixel - help.

Jenom část kódu na web nestačí, je potřeba nastavit párování hodnot nákupů popřípadě měny. Pakliže chceme jako konverzi měřit třeba odeslání poptávkového formuláře, můžete využít události Lead viz obrázek.

Cílem FaceBook Pixelu je, aby se daný skript aktivoval po úspěšném odeslání poptávky. Ověření FaceBook Pixelu jde pomocí prohlížeče Google Chrome díky speciálnímu doplňku. Řešením je nainstalovat si v Chrome rozšíření Facebook Pixel Helper. Pokud používáte Google Tag Manager, je lepší Facebook pixel vložit přes něj [10].

 

2. FaceBook kampaně

Dnes máme k dispozici deset typů FaceBookových kampaní, v 99% případů využíváme jen čtyři z nich. Kampaň na Návštěvnost a Konverze se na první pohled skoro neliší přitom jsou jedny z nejpoužívanějších, konverze umožní měřit obě dvě. 

Facebook má vnitřní systém umělé inteligence řízené znalostními modely, která rozhodne, komu reklamu ukáže [11].

Obrázek 79: Ukázka nastavení kampaně.

 

3. Okruh uživatelů

Už Robert Kiyosaki upozornil ve svých knihách na důležitost budování okruhů (síťí). Často se podaří získat konverze dokonce levněji než z remarketingu.

K založení okruhu uživatelů ke kampani je nejlepší nahrát do Facebooku seznam vašich klientů. Potom nastavíte cílovou zemi a velikost okruhu v procentech. Na začátek doporučuji použít 1%, postupem času můžete velikost okruhu rozšiřovat [12].

Obrázek 80: Ukázka nastavení kampaně.

Facebook vyhodnotí zdrojové informace a ze všech uživatelů na daném území najde 1% uživatelů, kteří se co nejvíc svým profilem podobají lidem ve zdroji.

Jestliže nahrajete kompletní seznam svých klientů, Facebook je dokáže „naduplikovat“ – najít lidi, kteří jsou jim co nejvíce podobní. Na tuto skupinu potom zacílíte s reklamou [13].

 

3. Práce s okruhem uživatelů

Jedná se o metodu cílení, kterou Facebook umožňuje. Kombinací je mnoho, hlavní možnosti cílení jsou:

 

Geografické cílení; v ČR lze jít až na úroveň vesnic nebo PSČ. Dokonce můžete zacílit na lidi, kteří v dané lokalitě nedávno byli nebo jsou tam jen přechodně.

·      Zacílení podle jazyka, ve kterém uživatelé mají svůj Facebook účet.

·      Zacílení podle věku a pohlaví.

·      Zacílení podle demografických údajů; vzdělání, stav, věk dětí, blížící se narozeniny…

·      Zacílení podle zájmů.

·      Zacílení podle chování.

·      Zacílení můžete navíc kombinovat nebo zúžit.

Možnosti zacílení jsou téměř neomezené. Dobrému výběru cílové skupiny musíme věnovat extrémní pozornost. I když můžete s reklamou zacílit na všechny lidi v ČR/SR, malý zájem o vaši reklamu Facebook potrestá menším počtem zobrazení a výrazně vyšší cenou za kliknutí.

Cílení stačí nastavit jen při prvním zakládání kampaně a uložit si je pro další použití. Opětovně budete na stejnou skupinu cílit s více reklamami nebo znovu [14].

 

4. Strategie Facebook - mechanismy doručování

Existují různě zaměřené typy kampaní mají odlišné mechanismy doručování. Proto strategie optimalizace pro doručování reklam (= jak a za co budete platit) se liší podle typu kampaně.

·      Nejčastěji jsou používané strategii

·      Konverze

·      kliknutí na odkaz

·      zobrazení

·      denní jedinečný dosah

·      potenciální zákazníci

·      zájem o příspěvek.

U každé strategie je navíc možnost dalších nastavení parametru a mechanismu fungování (automatický, manuální části nastavení parametrů). Ideální je použít optimalizaci zaměřenou na konverze s automatickou výší nabídek. Nejlepší je použít optimalizaci na kliknutí na odkaz s ruční výší nabídek. Pokud zamýšlíte být co nejvíce vidět a o kliknutí nebo konverze vám tolik nejde, zvolíte patrně strategii denní jedinečný dosah. U propagace konkrétního příspěvku zvolíte nejčastěji zájem o příspěvek – i když ani kliknutí na odkaz nemusí být od věci, pokud je cílem uživatele přes příspěvek přilákat na váš web [1], [15].

5. Typy Facebook reklam u FaceBook Pixelu

Pokud plánujete použít jednu reklamu ve více kampaních nebo sadách, byť i třeba za účelem testování, není od věci využít příspěvků stránky. Příspěvky stránky můžete použít ve více reklamách. Přijde vhod při testování reklam nebo při cílení na více publik. Když použijete jeden Příspěvek stránky ve víc reklamách, tyto reklamy potom navzájem sdílí počty Like, sdílení a komentáře. Naopak když jednu reklamu naduplikujete, každá kopie si žije svým vlastním životem a počty Like apod. se potom „rozmělní“ [1], [3].

Obrázek 81: Ukázka nastavení reklam u FaceBook Pixelu.

Typy reklam:

·      obrazová,

·      video reklama,

·      rotující reklama.

 

6. Jak klasifikovat zákazníky na FaceBooku

Dle fáze nákupního cyklu pokud zůstaneme u příkladu obecného produktu, v podstatě můžete narazit na tři typy zákazníků:

 

1.     lidé, kteří o koupi produktu v současné době neuvažují.

2.     lidé, kteří zvažují koupi produktu.

3.     lidé, kteří chtějí konkrétní značku nebo typ produktu. 

 

Cílit reklamou na produkt první skupině lidí nemá velký smysl. Těchto lidí bude mizivý počet a energie vložená do náročného vysvětlování klíčových funkcí se nikdy nevrátí [1], [8].

Pokud máte obchod s doplňky pro daný produkt a chcete tyto lidi zaujmout, je potřeba jim v této fázi nabídnout např. nějakou službu s tím spojenou k produktu zdarma „Například kurz cvičení“. Zaujmete, lidé se o vás dozvědí a možní někdy v budoucnu od vás něco koupí, protože jste jim s něčím pomohli a budou vám věřit víc, než někomu úplně neznámému.

U druhé kategorie lidí je sice větší šance na prodej produktu, ale nemusejí chtít koupit teď a nemusejí chtít právě značku produktu, kterou nabízíte. Znovu klasická reklama nemusí být úspěšná. Lépe může fungovat třeba průvodce výběrem nového produktu nebo srovnání funkcí s několika konkurenčními typy [7].

Při zacílení na skupinu jedna a dva vám jde hlavně o navázání komunikace s potenciálními zákazníky (zájemci). Ideálně pomocí něčeho, co je posune do další fáze nákupního cyklu a zároveň vás představí jako důvěryhodnou firmu [9].

Třetí skupina zákazníků chce koupit. Tady byste už měli nabízet jen konkrétní produkty a vysvětlit zákazníkům, v čem je vaše nabídka ta nejlepší na trhu [1], [4].