Týden 10
Reklamní motion grafika
Motion grafika je nový pojem, který se začíná objevovat v posledních letech s rozšířením vysokorychlostního připojení k síti internet. Lidé už přestávají číst dlouhé argumentační důvody, proč si koupit nějaký výrobek nebo službu, ale začíná stoupat obliba a popularita videa. Motion grafika je pohyblivé video, ve kterém se uvádějí do pohybu problémy spojené s propagací a marketingem určitého produktu nebo služby [1].
Nejdůležitější prvky v dobré motion grafice jsou přesnost zacílení, jednoduchost, optimální délka, hudba a text, který dokáže zapůsobit na city dané cílové skupiny. Zjednodušeně řečeno, cílová skupina se musí zajímat a případně koupit i to, co nepotřebuje.
Úspěšná motion grafika je kombinací barev vyjadřujících osobu společnosti či barvy produktu a kombinace hudby, hudby, důrazu, tempa, důrazu atp [2].
Základní pojmy při práci s dynamickou grafikou
Formát obrazu 4:3 je starý formát využívaný v době analogového televizního vysílání a u CRT monitorů, 16:9 - moderní formát širokoúhlého digitální videa.
Rozlišení videa je udáváno v pixelech pro moderní digitální foráty. Analogové televizní vysílání využívalo rozlišení 352x288. Dnešní televizní vysílání používá převážně 576 aktivních řádků pro vysílání v PAL a SECAM nebo 480 aktivních řádků pro vysílání v NTSC. Nový formát HDTV používá 720, resp. 1080 řádků. Pomalu se začíná mluvit i o 4K rozlišení 2380x2160 obrazových bodů [3].
Frame rate je počet snímků na jednotku času. Starši technologie začínaly na 6 až 8 snímcích za sekundu (fps, frames per second) - například GIF , dnes je standardem 25fps nebo 29,97fps. Pokud chceme narát zpomalený pohyb je nutné zvýšit frame rate na hodnoty 120 nebo 240 fps [4].
Adobe After Effects je počítačový program softwarové společnosti Adobe Systems pro tvorbu speciálních filmových efektů, pohyblivé grafiky a kompozičního skládání. Společně s dalšími aplikacemi společnosti Adobe představují hojně používanou dvojici programů pro tvorbu profesionálních animaci, klipů, pohyblivé grafiky a filmů. Jen pro zajímavost aplikace After Effect byla využita pro tvorbu efektů filmů jako například: Iron Man, Letec, Deadpool a další [5].
Obrázek 64: Adobe After Effect – základní uspořádání oken.
1 – nástrojová lišta aplikace Adobe After Effect s nástroji výběr, pohyb, objekty, pero, text, štětec, klonovací razítko, guma;
2 – parametry kompozice (rozlišení, délka, snímkovací frekvence);
3 – použité objekty projektu;
4 – přehled objektů kompozice a jejich nastavení;
5 – časová osa;
6 – okno s nastavením vlastností efektů a parametrů textových objektů;
Z pohledu celého projektu je asi jednou z nejdůležitějších částí, kde se nastavují všechny efekty přehled objektů kompozice a jejich nastavení. Proto se dále zaměříme na popis této části [6].
Obrázek 65: Adobe After Effect - přehled objektů kompozice a jejich nastavení.
1 – zobrazit/skrýt objekt;
2 – zapnout nebo vypnout u objektu zvuk;
3 – zámek objektu;
4 – barva vrstvy na časové ose;
5 – přepnutí objektu do 2D/3D vrstvy;
6 – nastavení počátečních a závěrečných parametrů efektů;
Editor nastavení efektu
Záměrem práce s motion grafikou, aby každý efekt vypadal co nejpřirozeněji a by koreloval s dalšími efekty, případně s rytmem instrumentální hudební stopy. Skloubit uvedené parametry není snadné a používá se k tomu Graph Editor [7], [8].
Obrázek 66: Adobe After Effect - přehled objektů kompozice a jejich nastavení.
1 – zobrazit/skrýt graph editor;
2 – zapnout nebo vypnout u objektu zvuk;
3 – zámek objektu;
Pohybem spodních bodů zkracujeme/ prodlužujeme trvání efektu, Prací s horními body v pozici nula upravujeme rychlost počátečního náběhu, střední části a ukončení efektu. Hodí se to například na situaci, kdy potřebujeme udělat animaci padající listu ze stromu, který ještě několikrát změní svůj směr [9].
Základní motion efekty
Opacity – průhlednost (100 % = neprůhledné, 0 % zcela průhledné);
Position – změna pozice efektu – lze provádět v horizontální, vertikální poloze nebo kombinaci těchto poloh;
Rotation – otáčení objektu kolem kotevního bodu, který je standardně nastaven na středu objektu (0 – 360 stupňů);
Scale – změna velikosti objektu;
Tyto animace mají standardně pevně ukončený (useknutý) efekt. Můžeme však za pomoci Overshot a byly pružné, můžeme využít tzv. Overshoot animace docílit pokračovaní a plynulého dojezdu animace. Tento dojezd je většinou realizován pouze ve dvou frame. S podrženou klávesou ALT na řádek efektu Position, Rotatio nebo Scale vložte do příkazového řádku níže uvedený kód, který sám udělá dojezd animace [10].
Obrázek 67: Animace Overshoot.
Pokročilé efekty motion grafiky
Výše uvedené efekty patří k základním, pokud zamýšlíme udělat poutavou motion grafiku na sociální sítě, je nutné zvládnou i pokročilé animace. My jsme vybrali dva typy pokročilých efektů a to Morphing objekt a Animaci po křivce [1].
Morphing object
Tento typ animace vzniká tak, že máme objekty více tvarů a velikostí a naši úkolem je ze základního tvaru udělat tvar jiný s mezikroky změny. Tento typ efektu uděláme tak, že pomocí efektu path zkopírujeme informace z jednoho objetu přes klíčové snímek do druhého, mezikroky si aplikace sama dopočítá [5].
Obrázek 68: Morphing object (zdroj video: www.obleon.com).
1-5 – postupná transformace objektů prostřednictvím efektu morphing object.
Animace po křivce
Používají se u přemístění pozice třeba produktu ve videu, kdy chceme, aby tento pohyb nebyl přímočarý a mohli jsme jej uživatelsky ovlivnit, například aby opisovat tvar srdce, pokud bychom vytvářeli produktové video u příležitosti svátku Valentýna. Vytvoříme si nový Solid a v něm nový objekt jako masku, přes funkci Mask path zkopírujeme tuto informaci a vložíme do objektu [6], [7].
Obrázek 69: Animace po křivce.
Jako alternativní aplikace k tvorbě motion grafiky bychom mohli jmenovat:
- Apple Motion (pozn. pouze pro operační systém Apple OS X),
- The Foundry Nuke,
- BlackMagic Fusion,
- Blender.