Sociální sítě

Týden 11

Motion grafika - 3D objekty a práce s kamerou


Velmi často se dostaneme do situací, kdy si nevystačíme pouze s osami X a Y, ale musíme se posunout do roviny 3D a přidat osu Z. Do 3D roviny nás nejčastěji žene potřeba, aby videa co nejvíce odpovídala realitě, to co skutečně vidíme v běžném životě. V této rovině pracují i další objekty aplikace After Effect a to například kamera, Text, Solid a další. Některé z uvedených efektů a práce s nimi si ukážeme prostřednictvím této kapitoly [1], [2].

Klíčem pro práci v aplikaci Adobe After Effect je jako v každé aplikaci společnosti Adobe systém zkratek. Kamera je potom skryta pod zkratkou CMD + C. Pro jeden projekt můžeme vytvořit více kamer a například mezi nimi i přepínat, pokud by to bylo nutné, abychom dostali lepší pohled na určité části [3], [4].

Obrázek 70: Nastavení nástroje kamera.

V rámci nastavení nové kamery můžeme manuálně nastavit ohniště a další parametry. Další parametry se už potom nastavují ve vlastnostech daného objektu. Mimo Anchor Point (kotevní bod), Position (pozice), scale (velikost), orientation (orientace), tak jsou to samostatně rotace v osách X, Y, Z a objektu se kterým budeme s kamerou pracovat [5].

Obrázek 71: Animace po křivce.

 

U samotné kamery nastavujeme Zoom (přiblížení) a další parametry, které většinou nemají takový význam jako nulový objekt. Je to prázdný objekt, který v podstatě hýbe s jakýmkoliv objektem pomocí kamery, na kterém je na párovaný [6], [7].

 

Obrázek 72: Animace po křivce.

 

Pomocí klávesové zkratky Ctrl / Cmd + Alt + Shift + C vytvoří novou kameru. Pojmenovat ji můžete libovolně například. „Kamera“ a zvolte standardní nastavení: preset 35 mm. Kamera ke své správné funkci vyžaduje osu Z, proto se přepněte u této kompozice do 3D. Varovné tabulky, která na vás vyskočí, se nelekněte – poukazuje jenom na fakt, že v kompozici nemáte 3D vrstvy, proto vaše kamera nemůže zobrazit 3D prostor. To ovšem hned napravíme [4], [8].

Ještě předtím ale pomocí Ctrl / Cmd + Alt + Shift + Y vytvořme nový Null object. Ten obecně slouží jako jakýsi sklad dat pro ostatní vrstvy, zde ho použijeme pro ovládání rotace kamery. Ta je totiž v After Effects dosti nešikovná, zvláště chceme-li prolétávat prostorem a k tomu rotovat [4], [9].

Obrázek 73: Animace textu (přejezdy) pomocí vrstvy kamera.

 

Klikněte pravým tlačítkem na vytvořený Null a zvolte 3D Layer (níže - výsledek). Poté dle obrázku níže zvolte Null jako parent vrstvy Kamera. To ve výsledku znamená, že kamkoliv pohneme naším Null objectem, tam se pohne i kamera. V našem případě: ať už se kamera pohne kamkoliv, bude vždy rotovat okolo našeho Null objektu [10].

Obrázek 74: Animace po křivce.