SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST Mgr. Ing. Bc. Kamila Svobodová Zdroj: cscm.cz Organizace předmětu • Povinná účast na výuce • Předmět ukončen zápočtem (3 kr.) • Vypracování zápočtového projektu • Zadání projektu - 10.10.2023 • Kamila.svobodova@mvso.cz • Konzultace dle domluvy • K2.225 Koncept společenské odpovědnosti • Struktura k tématu č. 1: 1. Co je CSR? 2. Historie 3. Definice 4. Tři pilíře CSR • Cíl: seznámit studenty se základní koncepcí CSR. Co je to CSR? • CSR – Corporate Social Responsibility – Společenská odpovědnost organizací • Dobrovolné aktivity jednotlivců nebo celých organizací • Fungování a uplatňování etických pravidel • Přístup, postoj k okolí člověka nebo nějakého jiného subjektu • Trvalá udržitelnost - harmonizace ekonomického – sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí • Nejrozšířenější koncept pojmenovávající chování organizací vstřícného vůči širokému sociálnímu okolí (trvalá udržitelnost) Historie CSR 1. část • Koncept CSR se začal rozvíjet v 2. pol. 20. St. • „Podnikatel je přijatelný jen do té míry, do jaké mohou být jeho zisky spojeny s tím, vyjádřeno zjednodušeně a v určitém smyslu, co jeho aktivity přinesly společnosti.“ (Keynes, J. M., 1923) • První zmínky o CSR Howard Bowen (1953) • Mezi 50. – 60. lety 20. stol. -> CSR nad rámec ekonomických zájmů = vztah moci x odpovědnost • Rozmach v 70. letech 20. stol. a 1996 vzniká centrála CSR Europe s podporou EK • Lisabonský summit Evropské unie (2000) – dohoda na strategických cílech do roku 2010 – jedním byla i podpora CSR • 2001 EK vydává Zelenou knihu (Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility Historie CSR 2. část • 2010 – nahrazení Lisabonské strategie Strategií Evropa 2020 -> zaměření na udržitelný hospodářský růst. • CSR je zde navázáno přímo na iniciativu „Průmyslová politika pro věk globalizace“ • ČR nemá národní strategii v oblasti CSR • 12.12.2018 – Národní akční plán podpory CSR v ČR na léta 2019 -2023 • Motivační nejen pro soukromý sektor, ale i pro státní správu. Historie CSR 3. část - CSR v ČR • Historie CSR v ČR • 40. léta 20. stol. – Tomáš Baťa • Společenská odpovědnost byla považována za jeden z hlavních znaků firmy Baťa • Přerušení 2. světovou válkou a komunismem -> podniková sociální politika • Od 90. let 20. stol se postupně firmy přesouvají k 3P • 1995 – vstup ČR do Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) – bližší posun k CSR • 2004 – vstup ČR do EU Definice? • Je možné CSR jednoznačně definovat? • NENÍ • Nekonkrétnost definic dává prostor k co nejširšímu uplatnění, hledání nových příležitostí, možností,  • CSR je neustále se rozvíjející koncept – závisí na okolním světě • CSR je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholdery. (Evropská unie. Zelená kniha, 2001) • CSR je způsob podnikání, která odpovídá či jde nad rámec etických, zákonných, komerčních a společenských očekávání. (Nevládní organizace, Business for Social Responsibility) • Koncept, kterým se v podniku otevřeně přiznávají ke své spoluodpovědnosti za stav a chod společnosti. Vyžaduje posun pohledu na vlastní společenskou roli z úrovně „profit only“ k širšímu pohledu v kontextu tří P. (Trnková, 2004, s. 7) • Takové chování firem, kdy zohledňují potřeby svého vnitřního a vnějšího prostředí, aby obecně napomáhaly celkovému zlepšování stavu společnosti v rámci, i nad rámec, svého komerčního působení. (Putnová, 2004, s. 18) Principy CSR • Dobrovolnost • Proaktivita, kreativita • Aktivity nad rámec vlastního zájmu • Projev pocitu sounáležitosti, sociálního cítění • Komunikace s okolím, transparentnost v jednání • Flexibilita, pozitivní myšlení CSR jako východisko organizačního jednání OBLAST CHARAKTERISTIKA Strategie • CSR je pojmenováním určitého přístupu k podnikání • Orientace na dlouhodobé cíle • Stanovení vlastních firemních sociálních a etických standardů • Založení na strategii „win-win“ Etika a hodnoty • Základem je etické jednání • Kontext udržitelného rozvoje • Respekt k lidským právům • Přínos společensky pozitivního x eliminace společensky negativního Zaměření • Orientace i na mimo-ekonomické aspekty fungování firmy • Orientace i na dění mimo vlastní organizaci • Vnitřní fungování organizace nad rámec zákonných povinností • Orientace na optimální zisk ne na maximální zisk 3P Zdroj: managementmania.com/cs/csr • Triple bottom line (Elkongton, 1998) • Tři pilíře společenské odpovědnosti (Trnková, 2004) • Posun pohledu z „profit only“ k širšímu pohledu na 3P • 3P má interní a externí dimenzi People – Planet - Profit • People – sociální pilíř CSR - vztah k lidem pracující ve společnosti - k firemním partnerům - ke komunitě - ke společnosti • Planet – ekologický pilíř CSR - vztah k životnímu prostředí (ekologická výroba) • Profit – ekonomický pilíř CSR - aktivity vztahující se k podnikatelským aktivitám společnosti Ekonomický pilíř • Kodex podnikatelského chování firmy (etický kodex) • Transparentnost • Uplatňování principů dobrého řízení (corporate governance) • Odmítnutí korupce • Vztahy s akcionáři (shareholders dialogue) • Chování k zákazníkům/spotřebitelům/klientům • Chování k dodavatelům • Chování k investorům • Ochrana duševního vlastnictví Sociální pilíř • Firemní filantropie • Dialog se stakeholdery • Zdraví a bezpečnost zaměstnanců • Rozvoj lidského kapitálů • Dodržování pracovních standardů • Work-life balance • Rovné příležitosti • Diverzity management • Jistota zaměstnání • Lidská práva Environmentální pilíř • Ekologická výroba • Produkty a služby – ISO 14000 • Ekologická firemní politika • Zmenšování dopadů na životní prostředí • Ochrana přírodních zdrojů Proč být společensky odpovědnou organizací? • Uplatňování principu CSR přináší organizacím řadu výhod a nefinančních zisků (hodnota značky, vztahy, důvěra atd) V CSR jde hlavně o nezbytnou image. • Stává se nositelem pozitivních trendů a pomáhají měnit „prostředí“ jako celek. • Výhodná investice do budování vztahů. • Investice do CSR jsou investice do příštích generací! Jaké jsou zisky z CSR? • Příležitost pro inovace • Větší přitažlivost pro investory, větší transparentnost • Dlouhodobá udržitelnost • Zvýšení loajalita a produktivita zaměstnanců • Možnost přilákat a udržet si kvalitní zaměstnance • Odlišení od konkurence • Vybudování reputace a silné pozice na trhu • Budování politického kapitálu • Finanční úspory spojené s ekologickou praxí Aktivity CSR • Aktivity zahrnují začleňování sociálních parametrů a vlastností nejen do výrobního procesu a výrobků. • Progresivní přístupy v oblasti ŘLZ • Komunita – schopnosti, vzdělávání, zaměstnatelnost a sociální vyloučení. Podpora komunitních akcí. Zodpovědný a spolehlivý soused. • Životní prostředí – změna klimatu, využívání zdrojů -> environmentální management • Tržní prostředí – výzkum a vývoj, nákup, dodavatelské řetězce -> odpovědný prodej, bezpečnost výrobků. Poctivé jednání se zákazníky – informace a označování výrobků. Sledování odpadů z výrobků. • Pracovní prostředí – zásadní význam zaměstnanců pro dosažení cílů. Komunikace, vzdělávání, zdraví, pohoda, bezpečnost -> pochopení významu CSR Věrohodnost organizace Jak poznat, že organizace bere CSR vážně? 1. Osobitost - osobitý přístup k věci, situaci, aktivitě – odlišný od jiných 2. Autentičnost – organizaci lze věřit, že CSR myslí vážně 3. Transparentnost – ochota poskytovat o sobě informace, dovolit nezávislé posuzování 4. Důslednost – v dodržování principů CSR