VÝZNAM VNÍMÁNÍ FACILITY MANAGEMENTU STUDENTY V EDUKAČNÍM PROCESU MVŠO Miroslav R ö s s l e r Daniela K o ř e n á Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Ústav managementu a marketingu XXI. STOLETÍ : nVývoj od „ekonomiky hrubé síly“ k „ekonomice intelektuálních schopností“ nBudoucnost potřebuje nové přístupy k managementu ! nFIRMA XXI. STOLETÍ – samostatný předmět pro studium oboru PEM nFACILITY MANAGEMENT – metoda řízení podpůrných činností (podpořeno samostatným předmětem MANAGEMENT PODPŮRNÝCH PROCESŮ pro všechny obory studia - PEM, MEVS i PIS) EDISONOVA MYŠLENKA „Já jsem vlastně jenom příživník. Vstřebávám myšlenky a uvádím je do praxe“ FERDA MRAVENEC – PRÁCE VŠEHO DRUHU PROCESNÍ ŘÍZENÍ nProcesní přístup není zdaleka takovou samozřejmostí, jak by se na první pohled mohlo zdát. nPorozumět tomu, že téměř všechny činnosti stojící mimo hlavní činnost organizace („Core Business“) lze obvykle vykonávat efektivněji, je zatím pro mnohé podnikatele (ale i manažery velkých firem a institucí) dosti značný problém. FACILITY MANAGEMENT nFACILITY : snadnost, lehkost, obratnost, dovednost, přístupnost, výhoda, vhodné zařízení, prostředek, plynulost, zručnost, nadání, talent a vlohy. nMANAGEMENT : vedení, správa, řízení, obratné zacházení či „ředitelství“. IFMA nInternational Facility Management Systém n nUSA : 1980 nEvropa : 90. Léta nČR : 2000 DEFINICE FaMa nMetoda, jak v organizacích vzájemně sladit pracovníky, pracovní činnosti a pracovní prostředí, která v sobě zahrnuje principy obchodní administrativy, architektury, humanitních a technických věd (IFMA) nFaMa představuje integraci činností v rámci organizace k zajištění a rozvoji sjednaných služeb, které podporují a zvyšují efektivnost její základní činnosti (Štrup, VŠE, 2006) SYNERGIE „3P“ (PROCESY – PRACOVNÍCI – PROSTORY) PORTERŮV DIAGRAM FIREMNÍCH PROCESŮ POSTAVENÍ FACILITY MANAŽERA VE FIRMĚ PRINCIPIÁLNÍ ROZDÍLY BLESKOVÝ PRŮZKUM VÝSLEDKY (1) nPočet respondentů : 76 nNávratnost dotazníků : 100 % nPočet studentů, kteří vnímají svou činnost jako hlavní : 44 nPočet studentů, kteří vnímají svou činnosti jako podpůrnou : 29 nNedokázalo posoudit : 3 VÝSLEDKY (2) nPodpůrné činnosti : celkem 29 respondentů nShoda ve vnímání se zaměstnavatelem : 20 nNeví, jak vnímá jimi vnímanou podpůrnou činnost jejich zaměstnavatel : 9 VÝSLEDKY (3) nHlavní činnost (Core Business) : 44 respondentů nShoda ve vnímání : 39 nNeví : 4 nDisproporce ve vnímání : 1 (jako podklad pro strukturovaný rozhovor) n INTERPRETACE (1) nV organizacích, zaměstnávajících studenty kombinované formy studia (převážně region Olomouckého kraje) je vnímán rozdíl mezi hlavními a podpůrnými činnostmi. nV návaznosti na tuto skutečnost lze dovodit, že zaměstnanci jsou motivováni svým zaměstnavatelem ke studiu, zejména VŠ. n VÝSLEDKY (4) nPodpůrné činnosti : nPolovina respondentů má kumulováno více oblastí FaMa – maximum 5, nejčastěji 2 nNejčastější oblasti : nFinance : 24,1 % nLidské faktory a faktory prostředí, komunikace : 15,5 % nProvoz a údržba : 12,1 % VÝSLEDKY (5) nHlavní činnosti : n59,1 % má svou činnost složenu z více oborů. nNejčastější oblasti : nKomunikace : 22,6 % nFinance : 21,5 % nPlán a management projektů : 14,0 % INTERPRETACE (2) nS ohledem na shodu v oblastech Financí a Komunikace, lze dovozovat, že v organizacích, kde jsou tyto činnosti provozovány ve vlastní režii by bylo možné využít outsourcingu profesionálních služeb od organizací, kde jsou tyto činnosti součástí procesů hlavních (Core Business). nKaždá činnost do rukou profesionálů ! INFORMAČNÍ SYSTÉMY – GENUS LOCI FaMa nSystém výkazů (Reporting) nSystém pro podporu rozhodování v oblasti FaMa nSystém pro TOP FaMa (EIS) INTERPRETACE (3) nVelmi důležitou součástí vzdělávacích aktivit všech druhů a úrovní musí být praktická výuka v reálném prostředí SW produktů pro oblast FaMa. VÝSLEDKY (6) n„Pouze“ 11 respondentů sděluje požadavek zaměstnavatele na vysokoškolské vzdělání pro FaMa (14,5 %) nRelativně četné požadavky jsou však pro školení pro vyjmenované oblasti FaMa nV některých organizacích prozatím vystačí se zaškolením n INTERPRETACE (4) nPři průměrné četnosti cca 300 studentů v ročníku, lze očekávat cca 45 možných zájemců o sofistikovaný (bakalářský) studijní program pro FaMa. nSkladba studijních disciplín musí pokrýt celou oblast FaMa multioborově s akcentem na finance, komunikaci, lidské zdroje a faktory prostředí i plánování a management projektů. INTERPRETACE (5) nLze očekávat velmi vstřícnou odezvu na nabídku krátkodobých (certifikovaných) kurzů pro oblast FaMa ve všech oblastech. VÝVOJ FaMa VE SVĚTĚ ZÁVĚR nEfektivním řízením podpůrných procesů lze snížit náklady (optimistické odhady až 30%) nPotřeba profesionalizace FaMa v organizacích je širokou platformou pro vzdělávání (VŠ, otevřené certifikované kurzy) nICT účinně efektivizují využití tohoto aplikovaného procesního přístupu. Kontakt na autory : nRNDr. Ing. Miroslav R ö s s l e r , CSc., MBA nMgr. Daniela K o ř e n á nÚstav managementu a marketingu nMoravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. nTel., fax, zázn. : +420 587 332 311 nwww.mvso.cz