Management podpůrných procesů I Norma ČSN EN 15221 CÍL FACILITY MANAGEMENTU (IFMA CZ) nCílem je posílit ty procesy v organizaci, pomocí nichž pracoviště a pracovníci podají nejlepší výkony a v konečném důsledku pozitivně přispějí k ekonomickému růstu a celkovému úspěchu organizace OČEKÁVÁNÍ Z POHLEDU KLIENTA nZajištění procesů a podmínek nKvalita nMinimalizace ceny nPredikovaná/maximální cena nBenchmarking nSoutěž dodavatelů nSelekce OČEKÁVÁNÍ Z POHLEDU POSKYTOVATELE nRealizace služeb nMaximalizace ceny nRealizace víceprací nDélka kontraktu nJistota zakázky PŘEHLED NOREM (ISO, OHSAS) nISO – International Organisation for Standardization (ISO 9001 – Management jakosti, ISO 14001 – Environmentální management, ISO 27001 – Management bezpečnosti dat) nOHSAS – Occupational Health and Safety Assessment Specification (OHSAS 18001 – Management BOZP) PROBLEMATIKA FACILITY MANAGEMENTU nPro definování odpovědnosti při poskytování služeb Facility managementu je nejdůležitější norma ISO 9001, která je rozšířena řadou norem ČSN (ČSN EN 15221) NORMA ISO 9001 nŘeší fungování všech procesů a neustálé zlepšování systému managementu jakosti nPomocí ní jsou definovány požadavky na systém řízení kvality nLze ji využít pro interní aplikaci, certifikaci, nebo pro smluvní účely s dodavateli a zákazníky KOMPLEX NOREM nDoplnění „pomocnými“ normami: nČSN EN ISO 9000:2001 (Systémy řízení jakosti – základy, zásady a slovník) nČSN EN ISO 9004:2001 (Systémy managementu jakosti – směrnice pro zlepšování výkonnosti) NORMA ISO 14001 nVytváří a řídí identifikaci environmentálních aspektů činností, služeb a výrobků nRespektuje plnění legislativních a dalších požadavků na efektivní fungování všech procesů a neustálého zlepšování systému environmentálního řízení nDefinuje požadavky na systém environmentálního řízení, který mohou organizace používat pro interní aplikaci, certifikaci, nebo pro smluvní účely s dodavateli a zákazníky „POMOCNÁ“ NORMA nČSN EN ISO 14004:2005 (Systémy environmentálního řízení – všeobecná směrnice k zásadám, systémům a podpůrným metodám) NORMA ISO 27001 nŘízení informačních rizik nAnalýza hodnoty vlastního majetku v oblasti informačních technologií nAnalýza rizik ve vztahu k informacím NORMA OHSAS 18001 nTřífázová procedura, zahrnující: nIdentifikaci nebezpečí nOmezení rizika nHodnocení rizika nLegislativa i specifikace této normy zdůrazňuje požadavky na zavedení opatření, které všude, kde to je možné, omezí, odstraní nebo zaměstnance od nebezpečí izolují nV případech, kde to možné není, musí být pracovní činnosti plánována a řízena pomocí organizačních opatření tak, aby její výkon byl bezpečný a neohrožoval zdraví PŘEHLED NOREM ŘADY 15221 nČSN EN 15221-1 – „Facility management“ nČást 1 - definice a technologie nČást 2 - průvodce přípravou FM smluv nČást 3 - návod, jak dosáhnout/zajistit kvalitu ve FM nČást 4 – taxonomie FM – klasifikace a struktura nČást 6 – průvodce rozvojem a zlepšováním procesů nČást 6 – plošné a prostorové měření nČást 7 – benchmarking ve FM NORMA 15221 - SHRNUTÍ nDefinuje termíny nUrčuje model FM nUrčuje rozsah FM nUvádí příklady FM služeb pro prostor a infrastrukturu (ubytování, pracoviště, technická infrastruktura, úklid…) nUvádí příklady FM služeb pro lidi a organizace (zdraví, ochrana, bezpečnost, péče o uživatele objektů, ICT, logistika…) MODEL FM ROZSAH FM NORMA 15221-2 (SHRNUTÍ) nCharakteristika FM smluv (vzájemnost a výhody, strategické cíle, trvání smlouvy, exkluzivita, zodpovědnosti, komunikace, klientské standardy) nKlíčové ukazatele (flexibilita, výkonová kritéria, procedury vykazování a auditování, inovace a obnova) nImplementace FM smluv (fáze mobilizační, ověřovací, provozní a demobilizační) ROZSAH NORMY 15221-3 (Předpoklad) - I nNávod jak dosáhnout/zajistit kvalitu ve FM (využívá ISO 9000): nDefinuje termíny související s kvalitou a hodnocením nUrčuje důležitost kvality ve FM určuje kritéria a charakteristiky pro hodnocení: nObjektivní (fyzikální, časové, funkční, finanční) nSubjektivní (smyslové, vystupování, ergonomie) nDefinuje cestu pro kvalitní naplnění SL/SLA (Service Level) nUrčuje jak definovat požadavky ROZSAH NORMY 15221-3 (Předpoklad) - II nDefinuje SL (Service Level): nSoučásti nPrincipy a přístupy nTypy a klasifikace nUrčuje způsoby měření a indikátory nPopisuje analýzu odchylek a možné závěry z nich plynoucí ROZSAH NORMY 15221-4 (Předpoklad) - I nTaxonomie Facility Managementu – klasifikace a struktura: nKategorizace služeb: nTřídění podrobnější než v části 1 nStrukturované číslování a kategorizace (5 stupňů) nDělení podle obsahu, nákladů, kompetencí… ROZSAH NORMY 15221-4 (Předpoklad) - II nInterakce procesů, výkonů, kvality a ceny nKvalitativní cyklus PDCA (Plan - Do - Check - Act) nProvázání na úrovně řízení nHodnocení nCenové parametry FM služby PŘIPRAVOVANÉ NORMY ŘADY 15221 nČást 5 - Průvodce rozvojem a zlepšením procesů nČást 6 - Plošné a prostorové měření nČást 7 - Benchmarking ve FM