Strategický management XSM Autor: Ing. Jaroslav Škrabal 16. 11. 2022 Olomouc Roadmap •Roadmap (cestovní mapy, produktový plán, technologický plán) mohou usnadnit sladění, zlepšit strategickou organizaci a centralizovat týmovou spolupráci – bez ohledu na to, jaký druh podnikání máte. 2/46 Roadmap •Proces mapování v rámci celé organizace vám může pomoci postavit obchodní cíle do popředí a do středu pozornosti, aby je každý pochopil a mohl podle nich jednat. 3/46 Roadmap •Vizuální roadmap je komunikačním nástrojem. •Jsou vytvořeny a prezentovány tak, aby všechny zainteresované strany, vedoucí pracovníky a celý tým sladily s jednou strategií, aby mohli vykonávat svou nejúčinnější práci. 4/46 Roadmap •Základní definice cestovní mapy je jednoduchá: •je to vizuální způsob, jak rychle sdělit plán nebo strategii . 5/46 Roadmap •Každý tým má plán a strategii postavenou na tom, co posouvá obchodní cíle vpřed. •Roadmap je jedním z nejúčinnějších nástrojů, jak se povznést nad zrnité detaily a chaos. •Roadmaps vám poskytnou pohled z ptačí perspektivy na vše, co se děje ve vašem týmu nebo společnosti. 6/46 Roadmap •V ideálním případě by měl dobrý plán efektivně komunikovat následující strategické prvky: •Strategické sladění: Proč (a jak) jsou iniciativy v souladu s vyššími obchodními cíli nebo produktovou/obchodní strategií •Zdroje: Jak tým dosáhne těchto cílů (například OKR) a jaké zdroje jsou potřebné k jejich dosažení •Časové odhady: Když jsou splatné nějaké důležité dodávky (a se správným plánovacím nástrojem máte možnost flexibilně definovat data podle vašich potřeb dodání. •Závislosti na jiných týmech: Týmy a členové týmu, které je třeba zapojit, a proč 7/46 Roadmap •Jedním z nejoblíbenějších typů plánů je plán produktu a jsou nástroji správy produktu. •Produktové plány poskytují křišťálově jasný způsob, jak si produktové týmy mohou představit, jak se bude jejich produkt v průběhu času vyvíjet. •Plán produktu je vizuální plán. 8/46 Roadmap •Čeho můžete dosáhnout pomocí Roadmaps •Konsensus a sladění •Roadmaps mohou vytvořit transparentní konsensus potřebný k tomu, abyste mohli pokročit v rozhodování o strategii (od obchodních cílů na vysoké úrovni až po podrobné každodenní úkoly a projekty) •Lepší komunikace •Roadmapping podporuje a zlepšuje komunikaci mezi týmy a odděleními tím, že vytváří neustálý dialog o strategii a cílech. 9/46 Roadmap •Dosáhnutí pomocí Roadmaps •Vizuálnější způsob, jak vidět plán •Vizuální stránka plánů usnadňuje komunikaci výstupů, časových plánů, projektů a iniciativ napříč organizací. •Rozbití týmových sil •Cestovní mapy mohou být klíčem při vytváření souladu mezi alokací zdrojů a cíli společnosti a mezi technickou stránkou společnosti (produkt, vývoj, inženýrství) a podnikáním. 10/46 Roadmap •Co by měl plán obsahovat •Jak vytvořit roadmap a co do ní zahrnout, skutečně závisí na typu cestovní mapy, kterou vytváříte. •Ale obecně řečeno, existuje soubor základních prvků a vlastností, které platí pro všechny roadmaps. • • 11/46 Roadmap •Co by měl plán obsahovat •Musí být flexibilní. •Nastavování strategie může být složité, nejednoznačné a nejisté – takže potřebujete nejflexibilnější nástroj pro plánování, který se dokáže této realitě přizpůsobit. • 12/46 Roadmap •Co by měl plán obsahovat •Musí to být kolaborativní •Jaký je nejlepší způsob, jak získat buy-in a sladit plán? •Zapojte své zainteresované strany již v rané fázi procesu plánování plánu, vyslechněte si jejich námitky a obavy a buďte zvědaví na jejich zdůvodnění, proč by některé věci měly být upřednostňovány před jinými. •Naučte se říkat ne, ale také si udělejte čas naslouchat a porozumět tomu, odkud vaši spoluhráči pocházejí, pokud jde o stanovení priorit jejich práce. 13/46 Roadmap •Co by měl plán obsahovat •Musí to být vizuálně krásné •Dobré designové prvky = křišťálově čistá komunikace. •Chcete být schopni svým zainteresovaným stranám ukázat, že jste na vrcholu své strategie. 14/46 Roadmap •Co by měl plán obsahovat •Plán by měl mít také tyto vizuální prvky: •Jasné zobrazení závislostí –Projekty obvykle zahrnují více než jeden tým zúčastněných stran. –U projektů, které zahrnují mnoho pohyblivých částí, je důležité definovat tyto závislosti již v rané fázi procesu mapování. • 15/46 Roadmap •Co by měl plán obsahovat •Plán by měl mít také tyto vizuální prvky: •Správné množství detailů –Věci jako klíčová data a milníky mohou vytvořit lineární vizualizaci pro zúčastněné strany, aby mohli sledovat vše, co se v organizaci děje. 16/46 Roadmap •Co by měl plán obsahovat •Plán by měl mít také tyto vizuální prvky: •Použijte barvu ve svůj prospěch –Dobrý plán by měl používat barvy k vyprávění příběhu a vytváření vztahů mezi položkami na vašem plánu. –K vytvoření vizuálního vztahu mezi různými kategoriemi na plánu byste měli používat palety barev. 17/46 Roadmap •Jak vytvořit roadmap? •1. Zhodnoťte, kde se vaše společnost dnes nachází •Jak vás vaše současné úsilí přibližuje k dosažení vize a obchodních cílů společnosti? •Roadmaps se týkají stanovení směru, který je zaměřen na řadu výsledků, jimž byla stanovena priorita na základě toho, co je třeba udělat. •V tomto případě by „co je třeba udělat“ mohlo být soustředěno kolem: –Zvýšení příjmů –Rozšíření dosahu trhu –Udržování stávajících zákazníků a zlepšování produktů 18/46 Roadmap •Jak vytvořit roadmap? •2. Určete si, čeho chcete dosáhnout •Rámce pro stanovování obchodních cílů, jako je Porter's Five Forces , SWOT analýza nebo štíhlé plátno Ash Maurya, vám mohou pomoci auditovat vaše cíle na tak vysoké úrovni. •Tyto rámce jsou dobré pro inventuru vaší současné situace, takže můžete identifikovat oblasti, na které se chcete v daném období zaměřit. 19/46 Roadmap •Jak vytvořit roadmap? •3. Určete si, čeho chcete dosáhnout •Položte si otázky jako: –Kam se nejlépe rozdělí úsilí vašich týmů? Jak můžete upřednostňovat zdroje (týmy, finance, nástroje) k dosažení těchto cílů? –Rámec pro stanovení priorit vám může pomoci získat tuto jasnost a zaměření. –Máte způsob, jak měřit úspěch? Sledujete, zda se blížíte k dosažení těchto cílů (KPI, OKR, obchodní metriky) či nikoli? –Jak sledujete pokrok? Doufejme, že používáte flexibilní nástroj pro plánování cest, jako je Roadmunk, který vám umožňuje udržovat jej aktuální, aby demonstroval pokrok každé iniciativy. 20/46 Roadmap •Jak vytvořit roadmap? •4. Stanovte si, jak těchto cílů dosáhnete •Jaké jsou iniciativy a projekty, na kterých každý tým pracuje, aby dosáhl obchodních cílů? •Toto jsou prvky, které definujete ve své cestovní mapě – práci, kterou se hodláte zavázat, a kterou předložíte svým zainteresovaným stranám. 21/46 Roadmap •Nejoblíbenější formáty plánů: •Plán bez termínů •Plán bez termínů nabízí větší flexibilitu než plány založené na časových osách. •Jsou užitečné pro společnosti, jejichž priority se neustále mění. •To je obvykle případ, kdy je vaše podnikání stále ve svých raných fázích – když zpracováváte nové informace každý týden nebo dokonce každý den. 22/46 Roadmap •Nejoblíbenější formáty plánů: •Plán bez termínů 23/46 Příklad cestovní mapy Roadmap •Nejoblíbenější formáty plánů: •Hybridní plán •Tento typ produktového plánu zahrnuje data – ale ne pevná data. •Společnost může například vytvořit plán, který je uspořádán podle měsíce nebo čtvrtletí. •Tento styl plánu vám umožňuje plánovat do budoucna při zachování flexibility. •Položky jsou zde vykresleny podle měsíců a označeny jako aktuální, blízké nebo budoucí. •Časovým uspořádáním projektů podle měsíců vytvoříte volnou projekci, která je užitečná, ale ne omezující. 24/46 Roadmap •Nejoblíbenější formáty plánů: •Hybridní plán 25/46 Příklad cestovní mapy Roadmap •Nejoblíbenější formáty plánů: •Plán časové osy •Složitý plán časové osy opravdu není užitečný ani nezbytný, dokud nezvládáte více oddělení, závislostí a termínů. •Plán časové osy poskytuje vizuální strukturu mnoha, mnoha, mnoha pohyblivým částem, které musí spolupracovat, aby zajistily úspěch vašeho podnikání. •Ukazují také dlouhodobou vizi produktu – protože některá oddělení musí plánovat rok nebo více dopředu. 26/46 Roadmap •Nejoblíbenější formáty plánů: •Plán časové osy 27/46 příklad cestovní mapy Roadmap •Příklady plánů •Produktový plán •se zaměřuje na sdělení záměru produktové strategie. •Produktový plán je strategický komunikační nástroj v arzenálu produktového manažera. •Produktoví manažeři spolupracují s interními týmy a zúčastněnými stranami na sestavení křišťálově jasného plánu, který jasně sděluje výstupy a očekávání, kam produkt směřuje a proč. 28/46 Roadmap •Příklady plánů 29/46 Příklad plánu produktu Roadmap •Příklady plánů •Technologický plán •je mocným nástrojem pro komunikaci strategie za komplexními technologickými iniciativami. •Pomáhá také vytvořit organizační soulad s tím, co se děje s těmito projekty. •Představte si „technologický plán“ jako zastřešující termín s různými typy plánů, které pod něj spadají, jako je plán IT systémů, vývojový plán nebo plán cloudové strategie – abychom jmenovali alespoň některé. 30/46 Roadmap •Příklady plánů 31/46 Technologický plán Roadmap •Příklady roadmap projektu •Plán projektu nabízí projektovému manažerovi – a jeho příslušným zainteresovaným stranám – přehled na vysoké úrovni o cílech, iniciativách a výstupech projektu. •Mohou to být vedoucí projektů pro prodej, marketing, HR nebo jiné; tento plán platí pro všechna vaše obchodní oddělení. •Roadmaps poskytují pohled na projekt z ptačí perspektivy, takže projektový manažer může všechny zúčastněné strany dostat na stejnou stránku, pokud jde o hlavní součásti projektu, jako jsou milníky a celkové cíle. 32/46 Roadmap •Příklady roadmap projektu 33/46 Příklad plánu projektu Roadmap •Příklady strategického plánu •Jednoduše řečeno, plán strategie sděluje vizi vaší organizace. •Strategické plány, které obvykle prosazují zainteresované strany na vyšší úrovni, se zaměřují na kritické obchodní cíle a obvykle zdůrazňují dlouhodobé časové osy a termíny. •Na rozdíl od produktových plánů, které často ukazují, které funkce a iniciativy budou provedeny v krátkodobém horizontu, strategické roadmaps ilustrují dlouhou hru. 34/46 Roadmap •Příklady strategického plánu 35/46 Příklad strategického plánu Roadmap •Příklad agilní roadmap •Agilní plán ukazuje, jak se bude váš produkt nebo technologie vyvíjet – s velkou flexibilitou. •Na rozdíl od časových plánů, které se zaměřují na data a termíny, agilní roadmaps se zaměřují na témata a pokrok. •Rádi přemýšlíme o jakékoli cestovní mapě jako o „prohlášení o záměru“, protože to znamená, že plány se mohou a budou měnit. •Agilní roadmaps vzešly z této filozofie: •jsou prohlášením o tom, kam směřujete, nikoli tvrdým a rychlým plánem akcí a úkolů. 36/46 Roadmap •Příklad agilní roadmap 37/46 Příklad agilní cestovní mapy Roadmap •Důležitost roadmaps •Vizuální cestovní mapa je skvělý způsob, jak komunikovat strategický záměr. •Roadmap musí být flexibilním, živým dokumentem, který usnadňuje komunikaci plánu, jak dosáhnete strategie; v popředí by měly být výstupy, milníky, cíle a klíčové výsledky. •Nejlepší druhy plánů podporují týmovou spolupráci a zlepšují kvalitu vašich prezentací. 38/46 Roadmap •Důležitost roadmaps •Není snadné provádět žádné z těchto věcí pomocí tabulek a prezentací Microsoft Office. •Vytváření plánů pomocí Excelu a PowerPointu přináší několik problémů: 39/46 Roadmap •Důležitost roadmaps •Vytváření plánů pomocí Excelu a PowerPointu přináší několik problémů: 1.Roadmap v Excelu mohou být časově náročné . –Tabulky a prezentace vyžadují hodně ručního formátování. –Není to nejintuitivnější a nejefektivnější způsob, jak přeměnit strategii na vizuál: musíte ručně navrhnout, vyplnit a aktualizovat každou buňku v tabulce pomocí nezpracovaných dat. 40/46 Roadmap •Důležitost roadmaps •Vytváření plánů pomocí Excelu a PowerPointu přináší několik problémů: 2.Plány Microsoft Office jsou vizuálně omezené . –Pokud nejste odborníkem na PowerPoint nebo Excel, který dokáže během chvilky vytvořit nádherné vizuály, tyto nástroje vyžadují, abyste vytvořili vše od začátku: vizuální design, barevné palety, prvky, které zobrazují milníky, klíčová data a závislosti atd. 41/46 Roadmap •Důležitost roadmaps •Vytváření plánů pomocí Excelu a PowerPointu přináší několik problémů: 3.Aktualizace plánu aplikace Excel nebo PowerPoint může být komplikovaná. –Když předáte tabulku více týmům, které pak mohou přidat různé výstupy, je obtížné sledovat, kdy a kde byly provedeny změny. –Je obzvláště těžké zůstat nad vším, pokud strategií pro aktualizaci týmů je poslat soubor e-mailem pokaždé, když se něco aktualizuje. 42/46 Roadmap •Důležitost roadmaps •Nástroje pro plánování řeší všechny tyto problémy tím, že vám poskytují flexibilitu prezentace (rychle aktualizujte granularitu plánu na základě zúčastněných stran, kterým prezentujete), a centralizací plánu na jednom místě, aby se zabránilo chaosu ve více verzích . 43/46 Roadmap •Užitečné video na roadmap •https://www.youtube.com/watch?v=cZEV9CLUd2Q&t=6s 44/46 Zdroje •https://roadmunk.com/guides/roadmap-definition/ 45/46 DĚKUJI ZA POZORNOST