Strategický management XSM Autor: Ing. Jaroslav Škrabal 09. 11. 2022 Olomouc SWOT analýza •Výhody: •snadná – nepotřebujete speciální trénink, abyste ji zvládl vyplnit. Potřebujete jen znalosti o své firmě a jejím okolí. •levná – obvykle do tvorby analýzy nedáte žádné externí výdaje, pokud tedy nevyužíváte výzkumných agentur. •flexibilní – lze vytvořit pro jeden produkt, obchodní jednotku a nebo celou korporaci •aktualizovatelná – jednoduše ji upravíte, třeba na každoročních marketingových výjezdech 2/24 SWOT analýza •Nevýhody: •brainstorming – často se SWOTka napíše do pár odrážek (faktorů) od stolu; •chybějící metodika – všichni SWOTku chápou ≠ umí; •málo návodné – získá se málo relevantních faktorů; •chybějící hodnotící metody určující důležitost faktorů mezi sebou – vše vypadá stejně důležitě. 3/24 SWOT analýza •Běžnou “chybou” je vnímání příležitostí a hrozeb jako interní pohled do firmy. •Spíše byste se měli zaměřit na vnější prostředí a jaké příležitosti a hrozby se v něm pro vaši firmu nachází. 4/24 SWOT analýza • 5/24 SWOT analýza •SWOT má 4 kvadranty: •Interní firemní faktory / faktory vnitřního prostředí/ internal factors) •Silné stránky firmy (strengths) •Slabé stránky firmy (weaknesses) •Externí faktory mimo firmu / faktory vnějšího prostředí/ (external factors) •Příležitosti na trhu (opportunities) •Vnější hrozby (threats) 6/24 SWOT analýza •Cílem je podívat se na firmu a její okolí a zanalyzovat kudy by firma mohla dále jít, aby vydělávala a předběhla konkurenci. 7/24 SWOT analýza • 8/24 SWOT analýza •Typické silné stránky firmy (Strengths) •Jednička na trhu, Silná značka; •Výhradní zástupce výrobce na místním trhu; •Výjimečný zákaznický servis; •Skvělé finanční zázemí, cash-flow, financování; •Úspory z rozsahu; •Patenty na výrobky, postupy, technologie; •Vyzrálejší marketing, vyšší marketingové rozpočty; •Angažovaní zaměstnanci. 9/24 SWOT analýza •Typické slabé stránky firmy (Weaknesses) •Špatné řízení firmy, neznámá vize firmy, neznámá obchodní strategie firmy; •Málo financí; •Zastaralé produkty, technologie, vybavení firmy; •Interní problémy ve fungování firmy – provoz, výroba, logistika; •Nedostatečné marketingové znalosti, procesy, rozpočty; •Neznámá nebo poškozená značka; •Slabé vztahy s dodavateli, odběrateli; •Nedostatek zaměstnanců, nedostatečné know-how a procesy; •Neodborné manažerské řízení, nevhodná manažerská struktura. 10/24 SWOT analýza •Typické externí příležitosti v okolí firmy (Opportunities) •Rychle rostoucí trh; •Nové technologie, objevy; •Slabá konkurence, bankrot konkurence či jiné oslabení konkurence; •Vhodná vládní nařízení; •Demografický vývoj vhodným směrem, změny chování zákazníků; •Snižující se zájem o substituční produkty; •Snazší vstup na zahraniční trhy. 11/24 SWOT analýza •Typické externí hrozby z venku (Threats) •Vstup nové konkurence – ze západu nebo východu; •Vzestup náhradních, substitučních produktů; •Konečný životní cyklus produktu; •Měnící se potřeby a vkus zákazníků; •Nové technologie; •Demografie – stárnutí populace, stěhování do měst; •Vládní legislativa nevhodným směrem; •Špatná kondice dodavatelů či odběratelů; •Nepříznivé směnné kurzy měn. 12/24 SWOT analýza •Práce s výsledky SWOT analýzy – plus mínus matice analýzy SWOT •Porovnává vzájemné vazby mezi SWOT •Silné oboustranně pozitivní vazbu: ++ •Silnou oboustranně negativní vazbu: -- •Slabší pozitivní vazbu: + •Slabší negativní vazbu: - •Žádný vzájemný vztah: 0 13/24 SWOT analýza •Praktický příklad: •Definovat faktory; •Zhodnotit dané faktory; •Vyhodnotit dané faktory. 14/24 SWOT analýza •IFE matice: •IFE matice (IFE Matrix) je analytická technika navazující na SWOT analýzu. •Hodnotí se interní pozice organizace nebo jejího strategického záměru. 15/24 SWOT analýza •IFE matice: •Postup provedení hodnocení: •Zpracovat tabulku interních faktorů (například klíčových 5S a 5W ze SWOT) •Přiřadit každému faktoru váhy v rozsahu 0,00-1,00 podle důležitosti dané silné nebo slabé stránky - suma vah se musí rovnat 1,00 16/24 SWOT analýza •IFE matice: •Ohodnotit faktory takto: •4 body - výrazné S •3 body - nevýrazné S •2 body - nevýrazné W •1 bod - výrazné W •Násobit váhu a hodnocení u každého faktoru - výsledkem je vážený poměr •Sečíst vážené poměry jednotlivých faktorů - výsledkem je celkový vážený poměr 17/24 SWOT analýza •IFE matice: •Celkové hodnocení - výsledný vážený poměr hodnotí interní pozici organizace nebo strategického záměru. •Nejlepší možné hodnocení je 4, nejhorší 1. Střední hodnoty se pohybují kolem 2,5. 18/24 SWOT analýza •EFE matice: •EFE matice (EFE Matrix) je analytická technika navazující na SWOT analýzu. •Hodnotí se externí pozice organizace nebo jejího strategického záměru. •Zkratka EFE se nepřekládá. 19/24 SWOT analýza •EFE matice: •Postup provedení hodnocení: •Zpracovat tabulku externích faktorů (například klíčových 5S a 5W ze SWOT) •Přiřadit každému faktoru váhy v rozsahu 0,00-1,00 podle důležitosti dané příležitosti nebo hrozby - suma vah se musí rovnat 1,00 •Ohodnotit faktory takto: –4 body - výrazné O –3 body - nevýrazné O –2 body - nevýrazné T –1 bod - výrazné T 20/24 SWOT analýza •EFE matice: •Postup provedení hodnocení: •Násobit váhu a hodnocení u každého faktoru - výsledkem je vážený poměr •Sečíst vážené poměry jednotlivých faktorů - výsledkem je celkový vážený poměr •Celkové hodnocení - výsledný vážený poměr hodnotí externí pozici organizace nebo strategického záměru. •Nejlepší možné hodnocení je 4, nejhorší 1. –Střední hodnoty se pohybují kolem 2,5. 21/24 SWOT analýza •EFE matice: •Celkový vážený průměr vyšel 2.44, což znamená, že záměr podniku je podložen středně silnou externí pozicí. • 22/24 Zdroje •https://www.krutis.com/swot-analyza-je-out/ • 23/24 DĚKUJI ZA POZORNOST