Strategická analýza XSAN Autor: Ing. Jaroslav Škrabal 06. 10. 2022 Olomouc Strategická analýza •Strategická analýza •Zahrnuje analýzu makrookolí, mikrookolí a interní analýzu firmy; •K analýze makrookolí můžeme využít např. PEST analýzu, k analýze mikrookolí např. Porterův model pěti sil a k interní analýze silných a slabých stránek firmy můžeme použít například benchmarking. •Mezi metody, které v sobě zahrnují jak interní, tak externí analýzu patří například SWOT analýza. 5. 5. • 2/46 Strategická analýza •Strategická analýza •PEST analýza •Za klíčové součástí makrookolí lze označit faktory poltické a legislativní, ekonomické, sociální a kulturní i technologické; •Analýza dělí vlivy makrookolí do čtyř základních skupin a označuje se PEST analýza; 5. 5. • 3/46 Strategická analýza •Strategická analýza •PEST analýza •Každá z těchto skupin v sobě zahrnuje řadu faktorů, které různou měrou ovlivňují firmu: –Politicko-právání faktory; –Ekonomické faktory; –Sociální a kulturní faktory; –Technické a technologické faktory. 5. 5. • 4/46 Strategická analýza •Strategická analýza •PEST analýza •Každá z těchto skupin v sobě zahrnuje řadu faktorů, které různou měrou ovlivňují firmu: –Politicko-právání faktory »Tyto faktory tvoří společenský systém, v němž firmy uskutečňují svoji činnost. »Systém je dán mocenským zájmem politických stran a vývojem politické situace v zemi a jejím okolí. 5. 5. • 5/46 Strategická analýza 6/46 Strategická analýza 7/46 Strategická analýza •Strategická analýza •PEST analýza •Každá z těchto skupin v sobě zahrnuje řadu faktorů, které různou měrou ovlivňují firmu: –Sociální a kulturní faktory: »Jsou dány společnosti, její strukturou, sociální skladbou obyvatelstva, společenskými a kulturními zvyky. 5. 5. • 8/46 Strategická analýza •Strategická analýza •PEST analýza •Každá z těchto skupin v sobě zahrnuje řadu faktorů, které různou měrou ovlivňují firmu: –Technické a technologické faktory: »Tyto faktory představují inovační potenciál země, tempo technologickým změn. 5. 5. • 9/46 Strategická analýza •Strategická analýza •PEST analýza •Modifikace: –SLEPT; –SLEPTE; –PEST; –PESTLE. 5. 5. • 10/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Významnou charakteristikou odvětví jsou konkurenční síly, které v daném odvětví působí. •Vzhledem k této skutečnosti představuje nedílnou součástí analýzy mikrookolí analýza konkurenčních sil, která zkoumá základ konkurence v odvětví. •K řešení tohoto problému přispěl významně M. Porter modelem pěti sil, který je ve své podstatě nástrojem zkoumání konkurenčního prostředí. 5. 5. • 11/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Cílem modelu je umožnit jasně pochopit síly, které v tomto prostředí působí, a identifikovat, které z nich mají pro firmu z hlediska jejího budoucího vývoje největší význam a které mohou být strategickými rozhodnutími managmentu ovlivněny. 5. 5. • 12/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Pro firmu, která chce dosáhnout úspěchu, je nezbytné rozpoznat tyto síly, vyrovnat se s nimi, reagovat na ně, a pokud je to jen trochu možné změnit jejich působení ve svůj prospěch. • 5. 5. • 13/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Konkurence na trhu v daném odvětví je funkcí pěti konkurenčních sil, které vyplývají: –Z rivality mezi konkurenčními firmami »Je ovlivněna jejich strategickými tahy a protitahy směřujícími k získání konkurenční výhody; • 5. 5. • 14/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Konkurence na trhu v daném odvětví je funkcí pěti konkurenčních sil, které vyplývají: –Z hrozby substitučních výrobků firem v jiných odvětvích; • 5. 5. • 15/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Konkurence na trhu v daném odvětví je funkcí pěti konkurenčních sil, které vyplývají: –Z hrozby substitučních výrobků firem v jiných odvětvích; »např. kávovar vs. instantní káva; veřejná doprava a automobil. • 5. 5. • 16/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Konkurence na trhu v daném odvětví je funkcí pěti konkurenčních sil, které vyplývají: –Z hrozby vstupu nových konkurentů do odvětví; • 5. 5. • 17/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Konkurence na trhu v daném odvětví je funkcí pěti konkurenčních sil, které vyplývají: –Z vyjednávání pozice dodavatelů klíčových stupů; • 5. 5. • 18/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil •Konkurence na trhu v daném odvětví je funkcí pěti konkurenčních sil, které vyplývají: –Z vyjednávání pozice kupujících. • 5. 5. • 19/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Porterův model pěti sil • 5. 5. • 20/46 Porterův model Strategická analýza •Strategická analýza •Benchmarking •Je proces, při němž srovnáváme své výrobky, služby a postupy se svými největšími konkurenty s těmi firmami, které jsou považovány ze nejlepší. •Postup vyvinula firma Xerox počátkem osmdesátých let 20. století. • 5. 5. • 21/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Benchmarking •Základní kroky benchmarkingu jsou: –Poznejte důkladně vlastní činnost; –Poznejte jak to dělají jiní; –Definujte faktory úspěchu; –Získejte převahu. 5. 5. • 22/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Benchmarking •Základní kroky benchmarkingu jsou: –Poznejte důkladně vlastní činnost; »Zjistěte své postavení, odhalte své přednosti slabiny. »Neznáte-li, nemůžete se bránit. »Vždy se snažte o kvantifikaci: kolik, kde. 5. 5. • 23/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Benchmarking •Základní kroky benchmarkingu jsou: –Poznejte, jak to dělají jiní; »Poznejte, jak to dělají přední firmy, konkurence. »Určete jejich slabiny, přednosti. »Srovnejte se jen s těmi nejlepšími. 5. 5. • 24/46 Strategická analýza 25/46 Strategická analýza •Strategická analýza •Benchmarking •Základní kroky benchmarkingu jsou: –Získejte převahu; »K získání převahy máte předpoklady, neboť využíváte svých předností a slabiny jste napravili. 5. 5. • 26/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Je jednoduchým nástrojem zaměřeným na charakteristiku klíčových faktorů ovlivňujících strategické postavení firmy. •Je přístupem, který umožňuje konfrontaci vnitřních zdrojů a schopnosti firmy se změnami v okolí. 5. 5. • 27/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Jedná se o analýzu: –Strengths – silných stránek firmy; –Weaknesses – slabých stránek firmy; –Opportunities – příležitosti v okolí firmy; –Threats – hrozeb v okolí firmy. 5. 5. • 28/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Analýza silných a slabých stránek představuje interní analýzu firmy, analýza příležitostí a hrozeb je výsledkem externí analýzy firmy. •Porovnání výsledků externí a interní analýzy se provádí v tabulce, kde v řádcích jsou silné a slabé stránky a ve sloupcích příležitosti a hrozby. 5. 5. • 29/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Tabulka by zpravidla měla obsahovat maximálně 10 řádků a sloupců, aby byla přehledná a zachovala si vypovídací schopnost. •Tabulku vyplňujeme pomocí znamének plus, mínus a nula. 5. 5. • 30/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Znaménko „+“ se použije, jestliže silná stránka umožní firmě využít příležitosti nebo odvrátit hrozbu, která vyplývá ze změny v okolí firmy a také v případě, že slabá stránka bude vyvážena změnou v okolí firmy. 5. 5. • 31/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Znaménko „-“ vyjadřuje situaci, kdy silná stránka bude změnou okolí firmy redukována nebo když slabá stránka zabrání firmě vyhnout se ohrožení, případně když bude význam slabé stránky změnou v okolí firmy ještě zvýrazněn. 5. 5. • 32/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Znaménko „0“ vyjadřuje, že mezi faktory neexistuje žádný vztah. 5. 5. • 33/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza 5. 5. • 34/46 Komunikační plán Taneční školy Need for BEAT. Vendula Mošťková - PDF Free Download Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza 5. 5. • 35/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza 5. 5. • 36/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza 5. 5. • 37/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza 5. 5. • 38/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza 5. 5. • 39/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Má-li SWOT analýza plnit v procesu tvorby strategie určitou roli, musí její aplikace směřovat nejen k identifikaci, nalezení a posouzení vlivů v současnosti, ale také k predikci vývojových trendů faktorů vnějšího okolí a vnitřní situace firmy a jejich vzájemných souvislostí. • 5. • 40/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Kombinace klíčových potenciálních příležitostí a hrozeb spolu s předpokládanými silnými a slabými stránkami umožňuje zvažovat čtyři rozdílné vzorové situace, které se mohou stát určitou orientací pro volbu strategické varianty? • 5. • 41/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Strategie SO –Firma se setkává s několika příležitostmi v okolí a zároveň je schopna nabídnout i množství silných stránek, které využití těchto příležitostí podporují. –Výsledkem příznivých okolností by měla být růstové až agresivně orientovaná strategie. –Tato strategie představuje ofenzivní přístup z pozice síly a je to pochopitelně nejvíce žádaná situace. • 5. • 42/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Strategie ST –Silné stránky firmy jsou podrobeny nepřízni okolí. –Tato strategie vychází z předpokladu, že silné stránky se střetnou s hrozbami. –Strategie předpokládá maximalizaci silných stránek a minimalizaci ohrožení. –V této situaci je třeba včas identifikovat hrozby a přeměnit je využitím silných stránek v příležitosti. –Výsledkem je diverzifikační strategie. »strategie založená na různorodosti nabízených výrobků nebo výběru nových trhů; »jde o politiku rozšiřování obchodovatelného sortimentu, motivovaného snahou o snížení závislosti na trzích s malým odbytem. • 5. • 43/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Strategie OW –Firma má na trhu mnohé příležitosti, avšak je nucena čelit velkému množství svých slabých stránek. –Strategie klade důraz na maximalizaci příležitostí k překonání slabých stránek. –Zaměření strategie tomto případě spočívá v důsledné eliminaci slabých stránek a dále ve větším využití tržních příležitostí, často se jedná o strategii turnaround (zvratová, obratová). » » • 5. • 44/46 Strategická analýza •Strategická analýza •SWOT analýza •Strategie WT –Firma je v situaci, kdy u ní převažují slabé stránky a současně se v okolí vyskytuje mnoho rizikových faktorů. –Strategie se orientuj na minimalizaci slabých stránek a minimalizaci rizik. –V tomto případě se jedná spíše o strategii obrannou a defenzivní, vycházející často z uzavírání kompromisů a opuštění určitých pozic. » » • 5. • 45/46 DĚKUJI ZA POZORNOST