Strategické myšlení Strategický management Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D. použitá grafika: prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc., MBA© Ing. arch. Kateřina Zámečníková, MBA Strategický management Strategický management Dualita v myšlení Strategický management HEURISTIKA - soubor pravidel pro zjednodušení problému a jeho vyřešení - vhodné/nevhodné - vyhovující/nevyhovující - individuální přístup - zkušenosti - intuice - kreativita RACIONALITA - existence nejlepšího výsledku a optimálního rozhodnutí - alternativy + jejich důsledky - kritéria, pravidla, algoritmy - logické postupy, systematické analýzy - rozhodování = volba mezi alternativami Strategický management INTUICE - expertní intuice - zkušenosti → tacitní znalosti - analýzy „v podvědomí“/mimo logiku - fragmenty → celek - signály → situace → vzory → scénář → řešení Strategický management Strategický management KREATIVITA → schopnost člověka být sám od sebe činný, tvořivý a produktivní v duševní oblasti → schopnost reagovat a jednat mimo vžité vzory - originální řešení - nové nápady - netradiční postupy → způsob myšlení založený na asociacích → + všeobecné vzdělání a přehled + Strategický management INTUICE ANALÝZY Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management 5 elementů strategického myšlení - Jeanne Liedtka • systémový pohled • zaměření na cíl • inteligentní oportunismus • myšlení v čase • pohled založený na hypotéze Principy strategického myšlení - Zdeněk Souček Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Strategický management Děkuji za pozornost Mgr. Daniela Navrátilová, Ph.D.