Public Relations

Reaktivní a proaktivní PR

Proaktivní vs reaktivní PR


Proaktivní PR

Jak již samotný název napovídá, spočívá proaktivní PR v aktivní komunikaci s klíčovými stakeholdery. Proaktivní vztahy s veřejností vám umožní identifikovat a "vyprávět" příběhy, které chcete sdílet. Ty by vás měly pokud možno odlišovat od konkurence, dát vám výhodu, kterou jste schopni v tržním boji využít ve váš prospěch.

V rámci proaktivního PR tak přebíráme iniciativu, nečekáme, až se informování o naší značce zhostí například sama média. Naopak se snažíme sdílet náš obsah sami, případně kontaktujeme konkrétní osobnosti z mediální branže, se kterými se s ohledem na jejich odbornost či další faktory spolupráce přímo nabízí.

Zapojení aktivního dosahu

To je často hlavní část proaktivní strategie PR. Zpravidla se jedná o časově poměrně náročný proces. Klíčovým iniciačním krokem je rozvoj mediálních témat, respektive úhlů pohledu, které mohou zachycovat vaši firmu. rozviňte příběhy, které chcete vyprávět, a poté je rozdělte podle měsíce nebo období v závislosti na jejich tématu či načasování. Jakmile si načrtnete své obsahové cíle, aktivně identifikujte minimálně 5-7 mediálních kontaktů, které by se mohly zajímat o konkrétní téma.

Tiskovka a média

Tiskové zprávy mohou být další formou proaktivního PR. Může se jednat o běžné informativní oznámení, výročí, slavnostní otevření nebo nedávný vývoj. Mnoho novinových zpráv má tendenci přijímat lokálnější zprávy, ale skutečně velkým nebo průlomovým tématům se může dostat i pozornosti na národní úrovni.

Individuální prohlídky/cally/desksides, aneb když tiskovka nestačí

Individuální schůzky jsou skvělým způsobem, jak najít nové kontakty nebo navázat vztahy s novináři, ke kterým se možná pokoušíte dostat, ale v minulosti jste s nimi nepracovali. U desksides vytvořte cílový seznam, pošlete e -mail potenciálním účastníkům a určete datum, čas a místo setkání.

Reaktivní PR

U reaktivních vztahů s veřejností jde méně o hledání potenciálních zákazníků a více o odpovídající reakci na nastalé situace. Reaktivní PR je často nahlíženo jako pasivní strategie. Pravý opak je však pravdou. Dobrá reaktivní strategie pro styk s veřejností vyžaduje poměrně velkou míru času na přípravu. Vyžaduje identifikaci možných témat, která mohou být medializována a koncepční přípravu scénáře, který nám pomůže se se situací vypořádat. Nedílnou součástí je i monitoring, který nám může poskytnout bezprostřední informaci o vývoji v médiích.

Právě na základě výše zmíněného sehrává reaktivní PR nezanedbatelnou úlohu v případě krizové komunikace, kdy nám dává správně namodelovaný scénář možnost adekvátně reagovat na nastalou situaci a zmírnit negativní dopady a zachránit pověst našeho brandu.

Reaktivní marketingové kampaně

Řada brandů využívá možnost nepracovat s Reaktivním PR pouze ve vztahu k vlastní značce, ale sledují širší souvislosti - vyhodnocují marketingové aktivity konkurence, pracují s aktuálním společenským děním a na danou situaci reagují tvorbou vlastního obsahu. Jsou schopni se tak svézt na vlně zájmu o danou problematiku. 

Case study | Večeře pro Clarksona

Typickou ukázkou může být například aféra Jeremyho Clarksona, legendárního moderátora britské motoristické show Top Gear, který byl po napadení člena štábu vyhozen z BBC. Důvodem jeho nepříčetnosti, která vyústila až ve zmíněný útok byla skutečnost, že neměl nachystanou večeři. Skandálu se chytla řada velkých médií a celá aféra měla obrovskou odezvu i u fanoušků nejsledovanějšího motoristického pořadu na světě.

Situaci vyhodnotila jako příležitost společnost Snickers, která se rozhodla aféru, respektive osobnost Clarksona využít pro své PR.

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.mvso.cz/el/mvso/zima2021/YPR/300140/snickers_-_reactive_marketing_example.png


Nezapomeňte, že při plánování je dobré se držet koncepce, která vám pomůže držet jasnou komunikační strategii. Využít můžete například model PESO. Co to je a jak s ním pracovat se dozvíte třeba ze záznamu PR Brunche.


Návrh Public relations 6 uživatele PRM