Systémy hromadné obsluhy M/M/n bez fronty Základní vzorce: · Rekurentní vzorec pro , · Vyjádření pomocí , · Vztah pro výpočet , · Střední počet zákazníků v systému. Př. 1: Do systému hromadné obsluhy s odmítáním vstupují požadavky s intenzitou λ = 6 pož. / h. Střední doba obsluhy = 30 min / pož. (z toho pož. / h). Systém je tvořen čtyřmi obslužnými linkami, tedy n = 4. Stanovte pravděpodobnosti jednotlivých stavů systému, tzn. stanovte pravděpodobnosti . Dále určete střední počet zákazníků v systému. Takovýto příklad řešíme tabulkovou metodou: k q[k] P[k] k∙P[k] 0 1 0,061 0 1 3 0,183 0,183 2 4,5 0,2745 0,549 3 4,5 0,2745 0,8235 4 3,375 0,206 0,824 ∑ 16,375 1 2,380 Pro usnadnění výpočtu zavádíme . Potom: · , · , · , · , · . Nyní můžeme určit pravděpodobnost pomocí vztahu: · . Další pravděpodobnosti stavu systému získáme pomocí vztahu . Z tohoto vztahu vyplývá, že . Můžeme tedy vypočítat: · , · , · , · . Střední počet zákazníků v systému můžeme určit dvěmi způsoby: · pomocí vzorce , · pomocí vzorce pro střední hodnotu . Př. 2: Je dán systém hromadné obsluhy netvořící frontu se 3 linkami. Střední doba mezi příchody zákazníků je 12 minut, systém je schopen obsloužit 12 zákazníků za hodinu. Určete, zda je splněn požadavek provozovatele, že systém nemá odmítnout více než 10 % zákazníků. · n = 3 · · Musíme spočítat pravděpodobnost odmítnutí a pak ji porovnat s požadavkem provozovatele. Vztah pro výpočet známe: . Abychom mohli dosadit, potřebujeme spočítat pravděpodobnost toho, že bude systém prázdný a to podle vzorce: . Dosazením potom získáme: . Vidíme, že vypočtená pravděpodobnost je menší než 0,1, je tedy splněn požadavek provozovatele. Př. 3: Je dán jednolinkový systém hromadné obsluhy, střední délka mezery mezi příchody zákazníků k systému je rovna 6 minut, linka je průměrně schopna obsloužit 5 zákazníků za hodinu. Jaké je procento nevyužití systému? · n = 1 · · Systém nebude využit, pokud nebude obsluhovat žádného zákazníka. Systém neobsluhuje zákazníka, pokud je prázdný, úkolem je tedy stanovit pravděpodobnost stavu 0. Tuto pravděpodobnost určíme podle známého vztahu: . Př. 4: V projektovaném systému je třeba určit požadovaný počet obslužných linek za předpokladů: střední počet zákazníků za den λ = 72 zákazníků / den, střední doba obsluhy jednoho zákazníka = 1,5 h / zákazník, předepsaný počet odmítnutí jsou 3 zákazníci / den. · = 72 zák. / den = zák. / h = 3 zák. / h · = 1,5 h / zák. → = zák. / h · P[odmítnutí] = P[n] = = 0,0417 · Zatížení systému β = = 4,5 · Z tabulky vyčteme pro stanovené β a pro pravděpodobnost odmítnutí, že navrhovaný systém musí mít 9 linek, tedy n = 9. Př. 5: V systému je 5 obslužných linek, střední počet vstupujících požadavků λ = 48 zákazníků / den. Určete maximální střední dobu obsazení linky jedním požadavkem tak, aby P[odmítnutí] nebyla vyšší než 0,05. · = 48 zák. / den = zák. / h = 2 zák. / h · z tabulky zjistíme, že pro P[n] = 0,05 a n = 5 je hodnota β = = 2,223 · zák. / h → = 1,1115 h / zák.