PODKLADY PRO ČLENY KOMISE ke státním závěrečným zkouškám [INS: 2020/2021 :INS] [DEL: 2019/2020 :DEL] pro obor Podniková ekonomika a management III. MANAGEMENT (Management, Management podpůrných procesů, Řízení lidských zdrojů, Marketing, Strategické řízení firmy, Logistický management, Mezinárodní management) MANAGEMENT · Předmět managementu. Základní pojmy managementu. Leadership. Základní dovednosti manažera. Vývoj teorie vědeckého řízení do dneška. · Základní pojmy managementu – manažer, funkce managementu, manažerské funkce, účinnost a efektivita manažerské práce a základní dovednosti manažera. · Podstata a charakteristika vedení, teorie chování, manažerská mřížka, situační model vůdcovství (Hershey-Blanchardův). · Vývoj manažerského myšlení od počátku teorie vědeckého řízení (W. Taylor), Baťova škola řízení, přínos P. F. Druckera pro soudobý management. · Plánování, plánovací proces, typy plánů. MBO, Time Management. · Proces plánování, logika plánovacího procesu, typy plánů, postup plánování, pravidlo SMART. · Management podle cílů (MBO). · Základy efektivního Time Managementu - TM I. až IV. generace, eliminace časových ztrát, manažerské techniky řízení času, znaky špatného řízení času, prokrastinace, analýza využití času, hledání největších časových ztrát a nástroje efektivního plánování času. · Organizování a organizační struktury. · Organizování, organizační struktura, formální a neformální organizace, účel organizování, rozpětí managementu. · Základní organizační struktury (funkcionální, divizní, maticová,) moderní organizační struktury, centralizace a decentralizace, teorie evoluce a revoluce ve vývoji organizace (podle Greinera). · Současné trendy v přístupu k organizační struktuře. · Rozhodování, jednotlivé kroky rozhodovacího procesu a jejich nástroje. · Rozhodovací proces. · Nástroje jednotlivých kroků rozhodovacího procesu (Paretovské ostření, Occamova břitva, Ishikawův graf …). · Generování možností řešení problému (Brainstorming) a jejich třídění. Typy problémů a rozhodování. Styly rozhodování (Model deVrooma-Yetona). Situační analýza. · Řešení problémů, spor, konflikt. Modely reality. Typologie osobnosti v manažerské praxi (MBTI) · Základní pojmy – problém, spor. Proces řešení problémů. Fáze řešitelského procesu (definování problému, analýza, generování možností, hodnocení, rozhodování a realizace). · Analýza problémů prostřednictvím modelů reality (Teorie vitality, Teorie omezení, Metoda Balanced Scorecard – BSC, schéma funkčního modelu firmy). · Konflikt. Submisivní, asertivní a agresivní způsob přístupu ke zvládání konfliktů, vyjednávání, mediace. Konflikty v řízení a řízení konfliktů – typologie MBTI a její využití v managementu. · Týmová práce. Belbinova teorie týmových rolí. Delegování. · Úvod do Teambuildingu – týmová práce, princip synergie. · Belbinova teorie týmových rolí, vliv velikosti na práci v týmu, týmové cíle. · Význam delegování, rozbor častých námitek k účelnému delegování, znaky špatného delegování, zásady správného delegování. · Komunikace – interpersonální, vnitrofiremní. Řízení porad. · Interpersonální komunikace, komunikační model, verbální a neverbální komunikace, bariéry efektivní interpersonální komunikace. · Typy komunikací, vnitrofiremní komunikace, komunikační sítě v organizacích, využití ICT v komunikaci. · Typy porad, zásady přístupu k přípravě a vedení porady. Přínosy porad (účastníkovi, předsedajícímu a celkový). Nedostatky a chyby porad (organizační, ve vedení, účastníků). · Motivování – nástroje a základní přístupy. Kontrolování. · Motivace a stimulace. Nástroje motivace. · Maslowova hierarchie potřeb, motivačně-hygienická teorie F. Herzberga, McGregorova motivační teorie, Vroomova expentační teorie, Koncepce racionálně-ekonomického, sociálního či komplexního člověka a moderní teorie motivace. · Kontrola, přístupy ke kontrole, kontrolní proces, typy kontroly, současné problémy ovlivňující kontrolu. · Řízení změn a inovací. Analýza silového pole. Inovace. · Základní pojmy Change Managementu – změna, zdroje, příčiny a podmínky zavádění změn. · Příčiny odporu vůči změnám a jeho snižování, analýza silového pole. · Inovace. Řády inovací podle Valenty. · Řízení informací a znalostí. Informační zdroje, informační strategie. Znalostní management, učící se organizace. · Základní pojmy Knowledge Managementu – data, informace, znalosti (explicitní, tacitní). · Informační věda, informační zdroje, informační strategie organizace, informační management. · Znalostní management a proces jeho zavádění. Učící se organizace. · Krizové řízení a řízení rizik. · Krizový management a jeho základní funkce, základní klasifikace hrozeb. · Risc Management – proces řízení rizik. · Proces zvládání krizí. · Procesní a projektové řízení. · Úvod do procesního managementu – proces, základní druhy procesů a jejich charakteristiky, srovnání funkčního a procesního přístupu k řízení organizace. · Specifika projektového managementu. · Úvod do projektového managementu – hierarchický rozklad produktů (WBS), síťová analýza, metoda kritické cesty, PERT, Gantova tabulka. Lidské dovednosti projektového manažera. · Management kvality, BOZP a environmentu · ISO 9001, TQM, EFQM, OHSAS 18001, ISO 14001 a EMAS · Základy podnikové metrologie (zákon č. 505 o metrologii a tvorbě podnikového metrologického řádu). · Výrobní a provozní management. Operativní řízení. · Úkoly výrobního managementu, typy výrob, rozdíly v produkci výrobků a služeb, systémový přístup, uspořádání výrobního procesu. · Definice a úkoly operačního managementu, kořeny operačního managementu, typy organizací, klasifikace operací · Systémy analýzy operací, operační management jako transformační proces. · Společenská odpovědnost firem. Pilíře. Úrovně a realizátoři jednotlivých úrovní. Metodiky měření. · Definování společenské odpovědnosti firem, historie, kořeny vzniku, podnikatelská etika, udržitelný rozvoj, principy sociálního podnikání. · Pilíře – charita, ekologie, transparentnost firem, protikorupční opatření firem, firemní filantropie, spolupráce s neziskovými organizacemi, příklady dobré praxe z ČR. · Výchozí dokumenty CSR na úrovni OSN a EU, instituce zabývající se implementací CSR v ČR, iniciativy podporující CSR v ČR, příklady dobré praxe v CSR firem v ČR. Workplace, Work-life balance, dobrovolnické dny, komunikace se stakeholders. MANAGEMENT PODPŮRNÝCH PROCESŮ · Cíl a metody řízení podpůrných procesů. Přechod od funkčního k procesnímu řízení organizace. Porterův model SBU, hodnotový řetězec, oblasti Facility Managementu, synergie 3P, členění podpůrných činností. · Formy poskytování podpůrných služeb – outsourcing a offshoring podnikatelských činností. Facility Management jako výsledek managementu změny, prostředí podpůrných činností. · Standardy a normy FM (ISO 41000, ČSN EN 15221). Přehled norem, souvisejících s FM. ISO 41000: obsah, provázanost s ISO 9000, požadavky na provedení podpůrných procesů ČSN EN 15221: aktuální části. · Facility manažer – základní role manažera při vedení pracovníků své firmy, pozice a role v personální práci organizace, vzdělávání a rozvoj Facility manažerů. · Facility Management jako nástroj optimalizace nákladů. Hodnotové inovace, manažerská ekonomika v rámci podpůrných procesů, možnosti financování, investiční rozhodování, integrovaný controlling podpůrných služeb, Facility Management v neziskovém sektoru. · Technickoekonomické aspekty správy majetku. Ekonomika správy majetku, energetický management, údržba – analýza ekonomiky a plánování údržby a obnovy budov, analýza problémů Facility Managementu. · SW podpora Facility Managementu. ICT pro Facility Management, data ve Facility Managementu, jejich druhy, množství a zdroje, systémy CAFM, WEBovské aplikace, Help Desk. · Nové výzvy Facility Managementu. Inteligentní budovy, krizové řízení ve Facility Managementu, Facility Management a pojišťovnictví, dopravní služby z pohledu Facility Managementu, ergonomie. · Veřejné zakázky a PPP projekty (legislativní rámec a mechanizmus fungování). Zákon o veřejných zakázkách (objekty, zadavatelé, kritéria výběru). Současná praxe veřejných zakázek v EU a ČR. PPP projekty-definice, rozdíly mezi VZ a PPP, výhody a nevýhody, realizované projekty ve světě a v ČR. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ · Systém řízení lidských zdrojů. Vymezení hlavních pojmů, hlavní personální činnosti, hlavní aktéři, plánování pracovních sil, trh práce. · Proces získávání pracovníků, pracovní adaptace, propouštění pracovníků z organizace. · Řízení pracovního výkonu. Motivace k pracovnímu výkonu, systém hodnocení, systém odměňování, systém nefinančních benefitů. · Osobní růst pracovníka v organizaci. Vzdělávání jako systematický proces, management kariéry, řízení prostřednictvím kompetencí a kompetenční modely. · Osobnost pracovníka. Vymezení hlavních pojmů, identifikace a vytváření pracovních pozic, osobní potenciál, pracovní kompetence, rozvojové intervence, osobní kariéra. · Pracovní poměr – náležitosti pracovní smlouvy, zkušební doba, doba určitá/neurčitá, povinnosti zaměstnavatele v souvislosti se vznikem pracovního poměru. · Skončení pracovního poměru. Možnosti a podmínky skončení pracovního poměru. Odstupné, výpovědní doba. Povinnosti zaměstnavatele při ukončení pracovního poměru. · Výpověď – ze strany zaměstnavatele, ze strany zaměstnance, okamžité zrušení pracovního poměru, zrušení pracovního poměru ve zkušební době, skončení pracovního poměru dohodou. · Pracovní doba a její rozvrhování, přesčas, dovolená, příplatky. · Pracovní doba, rozvrhování pracovní doby, konto pracovní doby a vyrovnávací období, přesčas, dovolená a její výpočet, příplatek za práci přesčas, práci v noci, práci ve svátek, za ztížené pracovní podmínky. · Dohoda o provedení práce. Obsah, podmínky, způsob sjednání, způsob ukončení, odměňování, zdanění, příplatky, dovolená. · Dohoda o pracovní činnosti. Obsah, podmínky, způsob sjednání, způsob ukončení, odměňování, zdanění, příplatky, dovolená. MARKETING · Podstata, úloha a cíle marketingu. Složky marketingového prostředí. Marketing management. Strategický marketing. · Stěžejní role marketingu ve firmě a společnosti. Složky mikroprostředí, složky makroprostředí. Marketingová filozofie. Demarketing. · Pojmy zákazník, loajální zákazník, klíčový zákazník. Systém budování vztahů se zákazníky. · Podstata strategického marketingu, strategické marketingové cíle, strategické marketingové plánování. · Trh. Spotřební trh a jeho analýza. Zákazník. Nákupní chování zákazníka. Nákupní rozhodovací proces. Chování a ovlivňování spotřebitele. · Definování trhu, výzkum trhu, charakteristika trhu, rozdělení trhů (potenciální, aktuální, cílový trh). · Segment a segmentace trhu. Proces a fáze segmentace trhu. Spotřební trh. Spotřebitel. Nákupní chování organizací. · Chování spotřebitele a možnosti, jak jej ovlivňovat (produktový, cenový mix). Parametry vnímání spotřebitele. Specifika nákupů prostřednictvím internetu. · Marketingový výzkum, jeho podstata a formy. Proces, příprava a realizace marketingového výzkumu. Marketingový informační systém. Složky MIS. Marketingové zpravodajské informace a databáze. · Výzkum trhu, výrobkový výzkum, výzkum propagace, výhody a nevýhody jednotlivých forem výzkumu (dotazování, pozorování, experiment). · Proces získávání a zpracovávání informací, interpretace a prezentace výsledků výzkumu, písemné dotazování, osobní dotazování, telefonické dotazování, dotazník, anketa. · Význam marketingového informačního systému pro podnik, zdroje informací, využívání informací, interní firemní data, marketingové databáze. · Produktová politika v rámci marketingového mixu. Charakteristika produktu. Životní cyklus výrobku. Politika (strategie) značky – Brand Management, politika kvality, obalová politika. · Pojem produkt. Vrstvy (dimenze) produktu. Produktový mix a jeho součásti. · Brand management. Kritéria pro výběr značky. Logo. Slogan. · Obalová politika, typy a funkce obalu. · Cenová politika v rámci marketingového mixu. Cena. Cíle stanovení ceny. Cenové strategie. Psychologické a etické aspekty tvorby ceny. · Cíle stanovení ceny – strategie zisku, obratu, strategie přežití, vnímaná cena, konkurenční ceny, image. · Faktory ovlivňující cenovou tvorbu, změny cenových relací, interní referenční cena, cenová tvorba sudá – lichá, dedukce kvality podle ceny. · Cenová politika dnešních velkých retailerů. · Distribuční politika v rámci marketingového mixu. Pojem distribuce. Distribuční cesta přímá a nepřímá. Role distribučních firem. Výrobní logistika firmy. Velkoobchod a maloobchod. · Volba počtu prostředníků distribuční cesty (distribuce intenzivní, výběrová - selektivní, výhradní). · Systém motivace členů distribučních cest. · Systém vyřizování objednávek, skladování, distribuční centrum, doprava, velkoobchod, maloobchod. · Marketingová komunikace v rámci marketingového mixu. Komunikace a komunikační model. Součásti marketingové komunikace – komunikační mix. Reklama, reklamní sdělení. Význam marketingové komunikace pro firmu. · Základní formy komunikace, osobní komunikace, neosobní komunikace (masová). · Komunikační mix, reklama, podpora prodeje, osobní prodej, Public Relations, přímý marketing. · Podpora prodeje, různé druhy podpory prodeje, praktická aplikace podpory prodeje v prostředí maloobchodu. · Marketing služeb. Kategorie služeb. Specifika služeb. Metody odlišení služeb od konkurence. Konkurenční výhoda poskytovatelů služeb. Parametry vnímání kvality služeb. Nástroje marketingového mixu služeb (8P). · Pojmy produkt, výrobek, služba. Odlišnost trhu výrobků od trhu služeb. · Metody odlišení služeb od služeb konkurenčních a parametry vnímání jejich kvality. · Rozdílné vnímání „tradičního“ marketingového mixu od marketingového mixu služeb. Konkurence v oblasti služeb. Princip Porterova modelu pěti sil. · Globální marketing 21. století. Filozofie mezinárodního marketingu. Mezinárodní obchod a jeho rizika. Etické aspekty marketingu. Společenská kritika marketingu. · Globální firma, globální marketing, specifika mezinárodního marketingu. · Rizika mezinárodního obchodu, faktory usnadňující mezinárodní obchod. · Pojem etika, etický kodex podnikání, nekalé obchodní praktiky, ochrana spotřebitele, Česká obchodní inspekce, Sdružení obrany spotřebitelů. STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ FIRMY · Specifika strategického řízení: definice strategického řízení; srovnání s ostatními úrovněmi řízení; specifické rysy strategických procesů; principy strategického myšlení. · Odlišení soudobého pojetí strategického managementu od tradičního. · Srovnání odlišností od ostatních úrovní řízení zejm. v oblasti rozhodování, plánování, vedení či komunikace. · Specifické rysy strategických procesů: zejm. časový posun důsledků rozhodnutí, nejistota vývoje klíčových ukazatelů, působnost celosvětového okolí (vždy a všude globální trh), strategické řízení jako nikdy nekončící proces. · Principy strategického myšlení: zejm. myšlení ve variantách a vzájemná kompatibilita variant, permanentnost, systémovost, interdisciplinarita, kreativita, intuice. · Proces strategického řízení. Charakteristika jednotlivých fází procesu. · Formulace vize, mise. · Analýzy vnitřního a vnějšího prostředí. SWOT analýza. · Formulace strategického cíle. · Formulace strategie (a jejích variant). · Implementace strategie (z neustálého monitoringu klíčových ukazatelů). · Kontrola. Zpětná vazba. · Strategické analýzy vnitřního a vnějšího prostředí. SWOT analýza. · Rozlišení mikro a makrookolí podniku. · PEST/STEP/PESTE/SLEPTE analýza, Porterova analýza konkurenčních sil, analýza 4C, · Oblast RTD, marketingu, finanční ukazatele, vnitropodnikové zdroje, analýza 7S, matice BCG. · Účel, faktory a vyhodnocení SWOT analýzy. · Formulace strategie. Obsah a struktura strategie. Typy strategií. Formulace konkurenční podstaty (specifické přednosti). Formulace oblasti podnikání. · Vymezení SBU, strategické operace. · Corporate, business, funční, horizontální strategie. · 3 podmínky specifické přednosti: originalita, rozlišitelnost, zájem zákazníka. · Funkce v rámci hodnotového řetězce – úzký/široký záběr, zpětná/dopředná vertikální integrace. Specializace/diverzifikace (koncentrická/konglomerátní). Porterovy generické strategie. LOGISTICKÝ MANAGEMENT · Logistika. Logistický management. Složky logistických procesů. Logistické výkony a náklady. Pojem aktivní a pasivní logistické prvky. · [INS: Tři složky logistických procesů: plánování, řízení a realizace :INS] [INS: :INS] · [INS: Logistické výkony: kompletační, technologické, mezioperační, skladové, balení, pomocné :INS] · [INS: Logistické náklady: vy :INS] [INS: naložené finanční prostředky na logistické náklady (přeprava, skladování, informační systém, atd.) :INS] · [INS: Aktivní prvky: prostředky :INS] [INS: pro přepravu pasivních prvků v logistickém řetězci :INS] · [INS: Pasivní prvky: manipulovatelné nebo skladovatelné jednotky (materiál, obaly, palety, odpa :INS] [INS: dy, informace,…) :INS] [INS: :INS] · Mikro-logistický systém. Makro-logistický systém. Meta-logistický systém. · Úloha velkoobchodních skladů. Logistická místa styku. · Logistický řetězec. Dodavatelský řetězec. Dodavatelská síť. Typy logistických řetězců. Tlačný (push) a tažný (pull) principy uspořádaní logistických řetězců. · Obal. Funkce obalu. Proces balení. · Skladování. Technické faktory skladování. Ekonomické faktory skladování. Druhy zásob. Normování zásob. ABC analýza zásob. XYZ analýza zásob. · Logistické pracovní prostředky. · Doprava. Efektivnost dopravy. Druhy dopravy. · Technologie JIT a Kanban. Hub and Spoke. Cross-Docking. Štíhlá logistika (JIT, KANBAN, 3MU, 5S, KAIZEN). · Odpadové hospodářství. Druhy odpadů. Druhotné suroviny. Zpětná logistika. MEZINÁRODNÍ MANAGEMENT · Vymezení mezinárodního managementu. Důvody existence mezinárodního managementu, dva základní cíle a problém řešený mezinárodním managementem, specifika řízení v podmínkách mezinárodního prostředí. Vymezení kultury jakožto důležitého aspektu rozdílů v mezinárodním prostředí, vymezení interkulturního managementu. Způsoby hodnocení kulturních rozdílů. · Globalizace a lokalizace. Faktory způsobující rostoucí vliv globalizace, historický vývoj globalizace, Index globalizace. Důvody významu lokalizace produktu, trendy při lokalizaci produktu, efekt země původu, životní cyklus produktu v mezinárodním prostředí. · Specifika obchodu v mezinárodním prostředí. Tři základní teorie mezinárodního obchodu. Bariéry mezinárodního obchodu. · Nadnárodní firma a volba strategie vstupu na zahraniční trh. Vymezení nadnárodní firmy. Formy a modely vstupu na zahraniční trh. Strategické typy „centrála – pobočka“. · Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí. Faktory ovlivňující volbu strategie národnostní preference, Perlmutterova typologie strategií řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí. Expatriace a repatriace. · Přímé zahraniční investice. Výhody a nevýhody investičních pobídek majících za cíl přilákání přímých zahraničních investorů, dělení investičních pobídek, daňové ráje. Rozhodování investorů o přímých zahraničních investicích – faktory ovlivňující rozhodování nadnárodních korporací o přímých zahraničních investicích.